Kan Ldb FC ta ett tredje guld i rad

Johnte 2011-10-28 20:18

Det är den uttalade målsättningen för 2012,Ja, det skulle jag tro att dom kan.. Men då måste man lösa mittfälts problemet och eventuellt anfallsproblemet. Säsongen är inte helt över för Ldbs damer.Det återstår två champion league matcher i november mot
Österrikiskt motstånd.Dessa bör man klara av tycker jag. Men sedan börjar förberedelserna för nästa säsong. Vilket börjar redan i Mars för Ldbs del med matcher i charmpions League om man avancerar mot Österrikiskorna. Men vad som står helt klart är att man har gjort sig av med gultränaren två år i rad Martin Sjögren.Vad jag förstår har detta inte varit Martin Sjögrens vilja.Man ersätter honom med Peter Moberg som tidigare var assistent åt Martin S Nu återstår det att se om det var rätt beslut av Ldb Malmö och om Peter Mogren är mogen att ta klivet fram i ljuset. Lite oproffsigt var det att komma med detta besked så tidigt från Ldbs sida detta kunde ha kostat guldet. För ingen kan påstå på fullt allvar att detta inte påverkade spelarna Sedan väljer Nilla Fischer att lämna Ldb efter många år i klubben. Kan detta ha att gör med att Martin Sjögren försvinner från klubben att göra? Seger visste vi ju att hon skulle försvinna till Tyresö vilket jag tycker är det minsta problemet.Tycker att hon är en övervärderad spelare. Sedan ser det ut som om Therese Sjögran åter kan tänka sig en proffssväng i USA eller kanske Tyskland.USAs proffsliga för damer kan kanske inte komma igång (ekonomiska bekymmer),Men sedan är det så att den ligan består bara av 6 lag och Sjögran tycker att det är lite för lite lag.Här öppnas dörrarna till Tyskland.Men vad hon inte inser är Svenska Damallsvenskan är en av de bästa ligorna i världen så långt. Men i ett svep ser det ut som om man blir av med nästan hela mittfältet. Förutom Frida Nordin denna underbara slitvarg. En av mina absoluta favoriter i detta lag.Det är på mittfältet jag ser att Malmö kan få problem inför nästa säsong.Nu finns de ju rykten om olika spelare som kan vara på väg in till Malmö. Som Mami Yamagutchi från Hammarby mittfältare. Här nämns även Josefin Öqvist från Tyresö. Men vad jag kan förstå har hon kontrakt med Tyresö över 2012 också.Detta rykte uppstod för att hennes pojkvän flyttade från Djurgården till spel med Malmö redhawks (Hockey). Ramona Bachman står också i valet och kvalet. Men här finns det fyra lag som hon väljer emellan och det är Ldb Malmö,Göteborg,Tyresö och hennes nuvarande klubb Umeå.Utlandet har hon redan dissat. Piteå och Linköping likaså. Är det någon som har fler rykten eller vetskap om vad som är på gång med Ldb FC Malmös spelartrupp inför säsongen 2012. Eller bara helt allmänt om LdB FC Malmö. så skriv gärna ett par rader.

Rainer 2011-10-29 15:55

Inga rykten, men det är sant att laget kommer att förändras när Nilla Fischer väljer LFC och Therese Sjögran vill gärna platsa en gån till i ett allt mindre WPS där konkurrensen bara ökar. Manon Melis borde ta sista chansen att satsa på USA, men frågan är om man vill ha europeiska spelare. Platserna är begränsade och rätt allmänt tycker man att europeiska och brasilianska spelare kostar alldeles för mkt pengar i förhållande till vad de levererar. Undantaget var Veronica Boquete i år.
Kanske sopelar Marta i Malmö (eller Tyresö) nästa år. I USA behövs hon inte längre. Hon är väl känt, respekterad, men Hope Solo, Abby Wambach och framför allt Alex Morgan är egna spelare som överglänser henne och som är bättre på nationwide TV.

Johnte 2011-10-29 18:41

Vad gällande Marta så placerar jag henne i Tyresö om hon kommer till Sverige.Visserligen har även Piteå visat intresse för Marta men det tror jag är det minst sannolika lag för Marta.
Men jag tror att läget för Manon Melis i Malmö har ljusnat betydligt med anledning av vad som håller på att ske i WPS ligan,Boston Breakers måste hitta nya finansiärer och om Chicago Red stars återvänder. Skulle detta inte ske har man bara 3 kanske 4 lag. i ligan,Detta skulle öppna för att Manon Melis kanske skriver på ett nytt kontrakt med Ldb Malmö och en viktig pusselbit skulle vara på plats för Malmö laget. Kanske något mer från WPS kan dyka upp i Malmö vem vet,

Johnte 2011-11-01 20:59

Några nya intressanta värvnings möjligheter har uppstått i att man visar intresse från LDB Malmö för Lisa Dahlqvist i Göteborg. Men som jag har svårt att tro att hon skulle lämna Göteborg
för något annat Allsvensk damlag.Blir det så att hon rör på sig är det till USA eller Tyskland.
Ramona Bachmann är en annan lirare som man visar intresse för.Detta är kanske en större möjlighet att man kan värva. Men som jag har sagt tidigare så är det fyra lag om den damen. LDB, Göteborg, Tyresö och hennes nuvarande klubb Umeå. Enligt vad jag har förstått så kommer besked nu i veckan (vecka 44)
Andra önskemål som LdB Malmö arbetar med just nu är Josefin Öqvist Tyresö men som har kontrakt över 2012 med Tyresö. Men visst kan man riva upp ett kontrakt. Speciellt om man kan få in en viss Marta i Tyresö.vilket inte ser helt omöjligt ut.Jag har svårt att se fyra så vassa anfallare som Madeleine Edlund, Marta och Josefin Öqvis och kanske Ramona Bachmann skulle kunna spela "andra fiol" åt varandra. Alla fyra vill nog skina lika mycket jag förstår inte riktigt hur Tyresö har tänkt här.Samma problem som LdB Malmö drabbades när man hade tre så vassa mittfältare som Nilla Fischer, Therese Sjögran och Caroline Seger och alla tre ville skina lika mycket så att de tog ut varandra emellanåt.

Johnte 2011-11-07 19:08

Jaha, Då är det dax att börja lagbygget inför 2012 för Ldb Malmö.Imorgon den 8/11 har LDB utlyst en presskonferens där man ska presentera nya spelare (världsspelare enligt Ldb)
Här kan det bara bli spekulationer från min sida.Men det ser ut som om man kommer att presentera Mami Yamagutchi (mf) från Hammarby.Kan vara en bra nyförvärv för Malmö men det som bekymrar mig är att hon har varit skadebenägen i Hammarby i år men det återstår och se hur det blir med det under 2012.Nästa i presentationen i morgon 8/11 blir nog Ramona Bachmann från Umeå. Detta har jag skrivit om tidigare inlägg. Är det så att hon kommer till Malmö så är det en jätteförstärkning för Malmö och skulle väga upp förlusten av Nilla Fischer till Lindköping med råga.Men det återstår att ersätta Manon Melis som med största sannolikhet kommer att ta flyget till USA.Det är en het vilja hon har haft ett tag nu. Dessutom är hon het där över Atlanten.Holland är som bekant inte med i OS .OS går under WPS säsong och därför är inte spelare från Sverige så aktuella för USA.Det gör att Sjögran inte är så aktuell för USA skulle jag tro. Eller så finns ju Tyskland också som ett alternativ.Men det återstår att se.

Johnte 2011-11-08 17:54

Nu blev en spelare klar i LDBs lagbygge inför säsongen 2012. Umeås stjärnmittfältare/anfallare
Ramona Bachmann har skrivit på ett två års avtal med Ldb Malmö.Men skulle man bli av med Melis till USA så måste man ersätta henne med en duktig anfallare.Men jag tycker nog att man måste leta efter en backup Målvakt också. Har inget större förtroende för Mexicanskan de har just nu.Men får inte glömma Hilda Carlen som egentligen är reservmålvakt men på grund av
skada en längre tid har man fått använda Mexicanskan som reserv.Så en målvakt till i LDB är önskvärt.

Johnte 2011-11-15 19:52

Nu när det står klart att Manon Melis kommer att spela för Therese Sjögrans förra klubb Sky Blues för ett år (om jag har förstått saken rätt) försämras Ldbs möjligheter till att försvara sitt guld för en tredje gång i rad.Men värvningarna för Ldb Malmö är inte klara man vill värva en anfallare och en mittfältare till och kanske något till. Man ska komma ihåg att tre landslagskvinnor har lämnat efter den här säsongen och det är Nilla Fischer, Caroline Seger och Linda Forsberg som slutar efter sin knä skada.Skulle gärna velat se Ramona Bachmann och Manon Melis spela ihop.Två vindsnabba kvinnor.Tror de skulle ha passat varandra bra.Men vem vet kanske Manon inte trivs i
Sky Blue och återvänder till LDB inom en snar framtid.
Detta var ett väntat beslut ifrån Manon.Nu gäller det för Malmö att värva en spetsig anfallare av Europa klass som klubbdirektören Niclas Carlnern uttrycker det. Man ska komma ihåg att Ldb har en hel del ungdomar som står och bankar på porten in till A-laget. Då tänker jag på Zaga Fredriksson en back som jag tror kan ta Linda Forsbergs backplats i Malmö. Elin Rubensson en anfallare som öser in mål i Ungdomslandslaget. Men har ännu så länge inte varit lika framgångsrik i Ldb. Men det kommer det är jag övertygad om.Elena Sadiku,Amanda Ilestedt, är två andra som kan ta mer plats i A-laget. Om ny värvningarna och laget i övrigt räcker till att försvara sitt guld för en tredje gång i rad återstår att se.

Johnte 2011-11-21 19:53

Faktum är att KatrinSchmid är överbliven mittfältare från Tyresö. Det är
inte så konstigt när Tyresö har värvat både Sege Seger och Lisa
Dahlqvist.Men det är ändå en högst intressant spelare. Ldb håller på att
rusta sitt mittfält som kan hålla lika bra klass som Tyresös.Med
Bachmann och slitvargen Nordin eller danska Veje på vars en kant och förhoppningsvis
Sjögran och Schmid i mitten.Jag tror Malmös mittfältskanter kan bli det
vassaste i Damallsvenskan. Men det saknas en anfallare av klass.Men här
skulle jag vilja satsa på Sara Björk Gunnarsdottir som en anfallare.
Kan utvecklas till att bli en bra anfallare inte så långt efter Manon
Melis.

Johnte 2011-11-24 19:44

Så har även Sjögran bestämt sig för att stanna i LDB 2012.Med motiveringen att det är inspirerande att få försvara lagets senaste guld och deltagande i Champions League och OS 2012.Det är bara att gratulera både Sjögran och Ldb Malmö till beslutet.Nu kan man rusta ett mittfält som är minst lika starkt som Tyresö tror att de har plockat samman.Sjögran hade erbjudande ifrån Duisburg (just nu liga tvåa i Tyskland och Sky Blue inget topplag i WPS USA
och ett ryskt topplag.Sakta men säkert faller bitarna på plats.Nu återstår det en anfallare i Melis klass.Det där misstänker jag att det blir svårt att hitta.Men enligt Moberg så kan en sådan presenteras om 14 dagar (idag är det den 24/11 2011) Det är bara kontraktet som ska sys hopa.

Johnte 2011-12-10 00:44

Två spelare som det ryktas att Ldb Malmö försöker värva är Tyska Anja Mittag anfallare.Där finns det ett problem och det är att Anja har spelat i Potsdam i år så hon kan inte spela för Malmö i Champions League.Men en oerhörd värvning om man lyckas med det.
Den andra är också anfallare och det är Engelskan Eniola Aluko. Kan man signa henne så blir det inga problem i Champions League eftersom att Eniola har spelat i USA under 2011.Även detta är en oerhörd värvning om man lyckas med det. vi får vänta och se.Men värvningen kommer snart om den blir av.
Angående Kosovare Asllani har jag förstått att det är två lag från Damallsvenskan som slåss om hennes namnteckning. Vilka de är vet jag inte.Men Tyresö tror jag inte är en av dem. Misstänker Göteborg och Ldb Malmö är inblandat i detta.Men det finns även en utländsk klubb inblandat i detta.

Johnte 2011-12-11 12:47

Hallbera Gisladottir Isländsk vänsterback är ett annat rykte som placeras i Malmö. Men här är också Örebrö inblandat.
Nya uppgifter angående Asllani är att Kristianstad är en av klubbarna som är ute efter hennes namnteckning på ett kontrakt.Asllani kommer ju från Kristianstad från början.Det återstår att se vart hon hamnar till slut.

Rainer 2011-12-11 15:55

Jag håller med att Sara Björk Gunnarsdottir har kapacitet att bli Melis efterträdare som målspruta för LdB. Både Anja och Eniola tillhör mina favoritspelare, men de har bägge två inte direkt öst in mål under sina karrirärer. Båda är dock kreativa, snabba och tekniska och båda kan fortfarande utvecklas. Vore kul om någon av dem hamnar i Sverige.

Marta kommer med stor sannolikhet att spela i Sverige 2012. Det är säkerligen så att Western New York Flash vill behålla henne, men hon har privata skäl att hon vill vara inte sååå långt ifrån Stockholmstrakten. Och New York har trots allt Sinclair och Morgan och tackar Marta nej till dem kan de snacka (om de inte redan gjort) med Abby Wambach.

Schmidt är inte ett dugg sämre än Seger eller Dahlkvist, dessa två hamnade i Tyresö eftersom deras marknads- och framför allt sponsorvärde är definitivt högre i Sverige. Där har Malmö gjort en mkt bra värvning.

Allt stämmer i Malmö, de behöver en vänsterback, antingen Gisladottir eller (även det rykte florerade på Twitter) allt mer sällan spelande Sara Thunebro och mest av allt en världsklassmålgörare. Christine Sinclair skulle kunna ersätta Manon Melis, men det finns inte många andra.

Johnte 2011-12-11 19:55

Är fullständig inne på din linje Rainer.Kanske är det så att både Anja och Eniola behöver ny omgivning för att kunna ta ett steg till i sin fotbollsutveckling och varför då inte i Sverige och damallsvenskan som har ett gott ryckte.Jag är hitintills nöjd med de värvningar de gjort i Ldb.
Med Bachmann,Schmidt och unga talangen Anna Welin flicklandslagsspelare.
Men jag kan tycka att man vinner inte damallsvenskan med marknadsvärde eller sponsorvärde.
Kuggarna ska passa in i varandra i laget för att maskineriet ska kunna fungera.Kan tycka att Malmö har tänkt till lite mer än Tyresö när det gäller detta.Jag kallar Tyresö ett michmach lag(hoppas michmach är rättstavat, men du förstår nog vad jag menar)
Både Thunebro och Gisladottir är välkomna till Malmö.Det spelar ingen roll vem av dem. För en vänsterback behöver man.Här har Thunebro ett minus och det är att hon inte kan spela med i Malmö i champions league eftersom hon har representerat Frankfurt där.Har sett Frankfurt spela ett par matcher bland annat mot Duisburg och i Cupen mot Potsdam och är inte så imponerad av Frankfurt.Tycker nog att Malmö har en mycket bra chans mot Frankfurt.Det ska bli en höjdarmatch att se.
Beträffande Marta.Så vill jag inte se henne i Malmö.Tror inte på henne och skulle nog inte passa in i Ldbs lagmaskin. Sen är läget oklart, ännu så länge, vad gällande WPS ligan vara elller icke vara. Skulle ligan inte komma igång så kommer Melis säkerligen tillbaka till Ldb enligt vad hon själv har sagt.Hon betraktar Malmö som sin andra hemstad. Tänk dig Bachmann och Melis i samma lag. Vilken kombination.Jag tror Malmö avvaktar lite med med att signa en anfallare just bara utifall Melis skulle komma tillbaka snabbare än planerat. Men det kommer att bli en intressant säsong 2012.Tyresö får gärna tro att de ska ta guldet 2012...men aj aj vad de bedrar sig.

Johnte 2011-12-14 18:09

Troligtvis kommer WPS ligan igång 2012. USAs fotbollsförbund har godkänt att ligan kan komma igång 2012 men det är förknippat med ett antal vilkor (som jag inte vet vilka de är) som måste godkännas av alla lagen i ligan.WPS har bland annat talat om att 2013 vill man utöka ligan med 3 västkust lag och 2 franchise lag från Long Island och Connecticut.Det var synd för Ldb som nog hade en mycket liten förhoppning att få tillbaka Manon Melis från Sky Blues utan att hennes äventyr over there ens har börjat.Men som sagt i ovan artiklar så är det möjligt att någon av Anja M och Eniola A kan vara på gång till Malmö. Det ska presenteras något snart enligt tränaren Peter Mogren.

Johnte 2011-12-16 17:09

Enligt ryckte från USA s WSoccerNews.com var Anja Mittag i Malmö förra veckan och är i Malmö i denna veckan för att skriva på ett kontrakt.Men det återstår att se om hon kommer att presenteras snart. Hallbera Gisladottir Isländsk vänsterback/anfallare tycks skriva på för Örebro.Har tränat med klubben de senaste veckan

Johnte 2011-12-16 17:43

Om rycktet stämmer om att Anja Mittag är på gång att skriva på för Malmö så finns det ett litet problem och det är att hon inte kan spela med Malmö i C-L som jag har skrivit om tidigare. Men man kan få ett oerhört intressant lag 2012. Jag har tidigare proppagerat för att flytta upp Sara Björk Gunnarsdottir i anfallet. Skulle kunna bilda ett superfarligt anfall tillsammans med Anja. De matcher Anja inte kan spela för Malmö kan man faktiskt sätta upp Katarine Veje i anfallet om man vill.Är rycktet sann så blir Malmö också väldigt slagkraftigt 2012. Man värvar spelare av kvalitet och de ska passa in i maskineriet. Nu saknas det bara en vänsterback. Här tror jag Sara Thunebro skulle passa in utmärkt bra. Men här har man också unga Zaga Fredriksson som en utmärkt vänsterback. Ja det ser bra ut för Malmö.

Johnte 2011-12-16 18:42

Min favorit uppställning blir (om ryktena slår in)

målvakt Helgadottir
H,B L.Nilsson
C.B wilhelmsson( Christina Öyangen Örntoft,)
C.B Levenstad
V.B Thunebro men här kan man också sätta in Z Fredrikssson
HYM Frida Nordin
CM T Sjögran
CM K Schmid
VYM R Bachmann
Anfall A Mittag Här kan även sättas in Danskan Katarine Veje
Anfall Sara Björk G

Boose 2011-12-17 06:49

Ser onekligen bra ut både för tyresö och Malmö och et borde väl stå mellan dessa, skall bli kul att se om tränaren i tyresö får ihop detta hopkok av stjärnor, Göteborg har väl svalnat lite och Linköping krigar nog mot göteborg, sen då ? Umeå kristianstad och djurgården, jitex ,,,,brukar bli svårt när en herrtränare plötsligt kommer in, Örebro och Piteå, sedan och dom som får det svårt är väl AIK och Vittsjö, vittskö har ju varit aktiva på spelare i alla fall under sen hösten, AIK har ju bara fått ny tränare, men ett ungt spännande lag på papperet, men man kanske hade behövt någon med lite rutin

bort med snön så vi kan sätta igång :)

Johnte 2011-12-17 14:23

Helt rätt Bosse....jag ser fram emot säsongen 2012. Ser precis som du två utmanare till Guldet i år och det står mellan Malmö och Tyresö,Med ett litet plus för Malmö skulle jag vilja påstå som nog har tänkt igenom sitt lag lite mer. Vi får väl se vilka av stjärnorna i Tyresö som blir bänkade .Vem av dom som inte får stå i centrum och ger upp.Ja tyvärr tror jag att Göteborg har svalnat ordentligt,Men vet att dom är ute efter Marta.Kan ju komma på kartan om de lyckas med en sån värvning.S kulle nog placera Örebro,Linköping och Kristianstad som en mellan grupp. Umeå tyvärr tror jag de kommer att glida ner från sin tredjeplats 6-7 plats Stockholmslagen förutom Tyresö kommer nog att spela i de nedre regionen.Vittsjö får nog vara en av aspiranterna till att trilla ur.Piteå ser jag lite difust vet inte om de är fågel eller fisk.De har ju värvat duktigt. Men hinner man spela in så många nya i laget?- Men ett spännnande 2012 kommer det onekligen att bli.

Johnte 2011-12-19 16:19

LDB Malmö har kallat till presskonferens idag för att presentera en ny världsspeöare till laget,Jag gissar att det är Anja Mittag de ska presentera,Snyggt jobbat Ldb

Johnte 2011-12-24 09:50

Jag vill önska alla Ldb FC Malmö fans en riktig God Jul och ett gott nytt Ldb År
detta gäller också alla på Damfotboll.com

GambitSWE 2011-12-31 07:45

Får man förfråga varför Göteborg har "svalnat" som ni uttrycker det? Jag tycker om något så har väl Göteborg spelat bättre på slutet (efter vm) än både Tyresö och Malmö...om det är alla värvningar som kommer in i snacket, då kan jag förstå...men enligt de själva så är de i kontakt med 6-7 spelare, varav vissa världsspelare...Visserligen har de bara två värvningar hittills..en som jag tyvärr inte kommer ihåg nu...men kommer från Göteborg-Borås trakten, samt den amerikanska collage spelaren Ingrid Wells som nyligen blivit uttagen till USA's damlandslag. Sedan om hon är en av dessa världsspelare som Göteborg har uttalat sig om vet jag ej. Har själv funderat om Kosso skulle kunna vara aktuell för Gbg, sedan såg jag att du själv nämnt Kristianstad..

Så om vi tittar på pappret så har Göteborg gjort mycket bättre resultat efter vm, trots sämre trupp. Förutom damallsvenskan, så visade Göteborg att de kan leka i Europa,. Kroatiska Osijek, kanske inte var mycket för värden, men Fortuna är en riktigt bra klubb, mycket bättre än Malmö's motståndare från Österrike..Sedan att Malmö förlorar en av matcherna mot italiensk motstånd av den kalibern, inger ett litet osäkert intryck. Så jag tycker att det säger en hel del att ett sådan trupp som Göteborg har, har gjort så bra ifrån sig... (Nu vet ju inte jag hur det blir nästa säsong utan Sembrandt, Dahlqvist etc)..men men..

Jag tycker tex att Malmö har blivit till och med sämre efter att Seger och Sjögran anlände..Nu vet vi att att Sjögran stannar, och kanske det blir ett hål när både Fischer och Seger går bort, men vem hade Segers plats innan?...(Har inte följt damallsvenskan på 2 år...började lite lätt någon månad innan vm igen..) Sedan tycker även jag att alla dessa tre, Seger, Fischer, Sjögran är lite overhypade..Sjögran är jag positiv i det att hon ibland kommer fram på kanterna, men hon gör det för sällan. Seger är ju "lite" av en playmaker, så hon har ju det som talar för henne, men ser henne för sällan där framme...Fischer, nja...hon såsom Dahlqvist (Göteborg) stångas...de skjuter hårt, men det är också det...tycker att båda är väldigt otekniska, och ofta sätter sig själva i svåra positioner pga dålig teknik...det som räddar dem lite är ju deras storhet och styrka, men det är också den som gör dem lätta att komma åt...

Det jag bara undrar över är varför det tar så lång tid med värvningarna i Göteborg...är det den eknomiska aspekten eller vad? När man ser att lägre rankade Piteå, Linköping etc värvar så det ryker, så är det väldigt tyst från Götet...endast två in, (varav Löfwenius lite anonym för mig), medans man tappat 4 st efter vm, varav 3 riktigt stora namn..och nu går 2:e tränaren till Linköping också..

Johnte 2011-12-31 11:56

Till GambitSWE. När jag talar om att Göteborg har svalnat så menar jag inte säsongen 2011 då jag tycker att Göteborg gjorde en utmärkt säsong.Jag tror Malmö underskattade det Italienska laget i den första matchen.Den som gick i Italien. Hemma visade sedan Malmö vart skåpet skulle stå med en övertygande 5-0 vinst.Nej vad jag menar är just det du nämner själv man har inte varit så aktiv på att värva och då både Malmö.Tyresö och Piteå har gjort värvningar, i vissa fall stora värvningar, hade inte Göteborg gjort så mycket, Nu har man värvat Ingrid Wells som är en utmärkt mittfältare från USA.Som du själv nämner en landslagsspelare.Risken med att vänta för länge med värvningar är att de önskvärda spelarna redan har skrivit på för andra klubbar.De vill ju också ha klart med vart de spelar 2012.
Jag kan också hålla med dig om att Ldb dippade när Seger och Sjögran kom.Det blev lite oreda i spelet inte så mycket p g a Sjögran återkom(hon vet spelsystemet i Malmö) Utan mer att Seger kom in i laget och hon kände inte till spelsystemet.Sedan var de tre stjärnor på mittfältet och alla tre ville skina lika mycket så att de tog ut varandra då och då. Som bekant har ju Seger flyttat till Tyresö och Malmö fick Katrine Schmid från Tyresö. Villket jag tyckte var en utmärkt lösning för Malmö.Så Tyresö har värvat enormt men är inte så säker på att det är så genomtänkt Desuttom har Malmö värvat Anja Mittag en tysk landslagsspelare från Tyska topplaget Potsdam.Sedan får vi inte glöma Ramona Bachmann från Umeå som också har gått till Ldb Malmö.N Fisher spelar f r o m 2012 i Linköping. Man planerar ytterliga en anfallare till som kan gå direkt in i C-L spel för Malmö eftersom Anja Mittag inte får spela i C-L nu under vårkanten då hennes f d klubb Potsdam deltager också.. Beträffande Göteborg så är man tydligen ute efter Marta men har nog hård konkurrens av Tyresö att få hennes namn på ett kontrakt. Vi får se vad som händer där. Men att bli av med i första hand Dahlqvist till Tyresö och även Sembrant måste ha svidit hårt för Göteborg men får en utmärkt ersättare i Wells tycker jag.

D.N. 2011-12-31 12:10

Till skillnad från de flesta andra klubbar var inte Göteborg igång med värvningstankar och kontraktsförhandlingar förrän säsongen var slut i stort sett. Lite naivt kan jag tycka och man trodde nog de flesta skulle stanna. Man kommer dock säkerligen försöka värva ytterligare ett par spelare av hög klass innan säsongen börjar, men det vore ju bra om det blir klart snart så att laget är redo för matcherna mot Arsenal som spelas redan i mars. Man har också fått nej från ett par norska landslagsspelare som valt att stanna i Norge. Annars har ju Göteborgs styrka de senaste åren varit att laget är väldigt samspelt med få spelare in och ut.

Johnte 2011-12-31 14:36

Ja precis D.N det är väl där jag ser problemet att säsongen börjar redan i mars för både Malmö och Göteborg och de ska då ha trupperna klara och gärna lite träningsmatcher. Arsenal och Frankfurt blir två tuffa matcher för Malmö och Göteborg. Jag tror att det kom som en blixt från klar himmel när L Dahlqvist lämnade Göteborg. Högst förvånansvärt tycker jag.Hon hade uttalat sig om att hon trivdes mycket bra i Göteborg en tid innan hon skrev på för Tyresö. Jag önskar båda Göteborg och Malmö lycka till i de kommande C-L matcherna och är övertygad om att Dam allsvenska säsongen kommer att bli spännande 2012.Jag ser fram emot den .

GambitSWE 2011-12-31 18:42

OK, Johnte & D.N...tänkte lite att det hade något med värvningar att göra...Så det finns inga ekonomiska problem i Göteborg så vitt ni vet? Sedan läste jag någonstans igår att Göteborg har som policy att endast erbjuda 1-års kontrakt...vilket för mig verkar totalt absurt om detta är sant.. Kommer inte ihåg vart jag läst detta, men om detta är sant, så är ju inte Göteborg en vidare attraktiv arbetsplats för några utlandsproffs förutom kanske amerikanska...Då menar jag så att WPS spelare lever i den bubblan "to be or not to be", och är vana vid lite turbulenta förhållanden...har dessutom svårt att se an ljus framtid för WPS, speciellt efter det att de nu måste expandera...

Om man nu återgår till titeln på denna forumtråd, så ser det väldigt ljust ut för Malmö's del...Jag tror faktiskt att de kammar hem ett tredje guld. Hoppas också att det går bra för svenska lag i CL, och att statusen för svenska damallsvenskan stiger till nivåer som det var på Umeå's storhetstid. När jag surfar runt på nätet, så verkar det endast handla om de tyska lagen, Lyon och kanske Arsenal. Det skulle vara väldigt synd om damallsvenska lag inte kunde konkurrera om guld i CL, med tanke på att Damallsvenskan kanske är andra bästa ligan i Europa. Svenska herrlag är ju värdelösa ute på kontinenten, lyckas aldrig kvala in till CL, och i Europa League så åker de ut fortare än kvickt. Sist Sverige hade ett bra herrlag ute i Europa, var väl när Gbg spelade CL matcher. Efter den tiden, så har alla lag, inklusive Gbg, varit totalt chanslösa. Låt inte samma sak hända på damsidan.

Johnte 2011-12-31 21:19

Jag tror inte gbg har en dålig ekonomi.Det låter också konstigt i mina öron att man bara har ett års kontrakt. Men det kan ju vara så att det blir lättare att göra sig av med spelare som inte levererar eller passar in i laget med ett års kontrakt. Jag tror att det är dax för WPS att leverera under 2012.Man lever på nåder av förbundet som har en regel om att man måste vara minst 8 lag för att räkna sig som ett div1 proffsliga i USA. I år spelar man med 5 lag mot 6 lag ifjol. Men man vill ha in tre lag från västkusten 2013.Jag tror de måste leverera detta annars kommer inte förbundet att ge mer uppskov till ligan.Så det är lite av leverera eller försvinn i år för WPS.
Ja det ser onekligen ljust ut för Ldb med fina nyförvärv i Ramona Bachmann från Umeå och Anja Mittag från Potsdam.Men också flicklandslagsspelaren Anna Welin.Visserligen tappar man Nilla Fischer till Linköping men där har man tagit Katarine Schmid från Tyresö som blir en utmärkt ersättare för Fischer.Linda Forsberg lade fotbollsskorna på hyllan efter sin skada i knäet och en del operationer där.Det är där jag ser Malmös svaghet på vänsterbacken men här talas det om Thunebro ifrån Frankfurt där hon tydligen inte spelar så mycket,Men det återstår att se.Annars har man unga Zaga fredriksson man kan spela in där men är väl lite för orutinerad för att spela i C-L men ett framtidslöfte.Det roliga är att Thunebro inte i heller ,precis som Mittag inte kan spela i vårens C-L. Men väl till hösten och jag tror det år då Malmö vill göra ett bra resultat och gå hela vägen.Man vill förståss göra ett bra resultat nu till våren också.Ja Malmö och Gbg får nog räkna sig till under dog nu på vårkanten.Men de kan överraska stort.Men till hösten tror jag det blir annolunda då vet lagen från Tyskland och Franska Lyon vad gbg och Malmö går för skulle jag tro.Har sett en del matcher med Malmös kommande motståndare Frankfurt och är inte så imponerad av deras spel.Så långt. ligger Frankfurt bara 3-4 i ligan.Så om Malmö har en bra dag på jobbet som man hade i avslutningsmatchen mot Örebro 6-0 till Malmö då kan man hota Frankfurt.Men det blir spännande både för Göteborg och Malmö. En bra erfarenhet inför hösten 2012 i C-L. Det kommer att bli en spännande Damallsvenska 2012. Det är jag övertygad om.Malmös publik snitt kommer att höjas med deras artister som Bachmann och Mittag, Sjögran men också Sara Björk Gunnarsdottir som är en kommande världsspelare om hon fortsätter att utveklas lika positivt i Malmö som hon gjorde nu under 2011.Sedan ska man inte glöma Frida Nordin slitvargen på mittfältet men som också kan spela back.K.Veje från Danmark är också en sevärd spelare.Med flera,Det är bara att önska både Malmö och Göteborg lycka till inför C-L starten i Mars månad.

D.N. 2012-01-01 19:30

Tyvärr verkar det inte bli någon supersatsning i KGFC. Man har bestämt sig för att ha 17 spelare i truppen och man har just nu 15. In ska en utvecklingsbar målvakt och sedan håller man dörren öppen för ytterligare en spelare. Antagligen drömmer de väl om Marta där, men jag hoppas verkligen det finns en plan B. Blir nog att hoppas på att lagmaskinen funkar grymt bra och att någon eller några etablerade spelare tar ytterligare ett kliv framåt under året för att det ska bli fortsatta framgångar.

Johnte 2012-01-02 12:16

Ja,D..N det låter lite i underkant med 17 spelare i truppen nära smärtgränsen. Ldb Malmö har bestämt sig för en trupp på 18 spelare .Jag skulle vilja se en trupp på 20 spelare i Malmö och då med tanke på fjolårets skada på reservmålvakten Hilda Carlén.Det gjorde att man fick panikvärva en målvakt.Jag tror att, nu när, utlåningsavtalet försvinner så har man trupperna intakt och inga utlåningar kan ske, i alla fall inte för Göteborg och Malmö.Malmö fick ju problem när de hade lånat ut ett antal spelare till andra klubbar, b.l. a Kukkonen och Elena Sadiku som då inte kunde användas i champion league.Enligt UEFAs regler.Man fick sätta in juniorer för att täcka upp i truppen.Man kan ju tycka att det är lite klantigt att inte ta reda på reglerna när man vet om att man ska spela i C-L. Ja en målvakt måste man skaffa in i Göteborg eftersom Susanne Nilsson lämnade för AIK.Det känns lite som om Göteborg var lite för sena att förhandla med sina spelare inför 2012. lite som en bomb försvann L Dahlqvist till Tyresö och därefter Sembrant också. visserligen fick man in Amerikanskan Ingrid Wells vilket var ett bra alternativ istället för Dahlqvist,kan jag tycka.Ja det blir till att båda trupperna håller sig friska om detta skall fungera.

GambitSWE 2012-01-02 17:46

Har för mig att Göteborg också inte kunde använda sig av bla Stensland vid ngn. Champions League match, eller så är jag ute och cyklar...Jag borde veta det här med tanke på att jag var på CL matcherna, iallafall de i Sverige....man börjar väl bli senil i förtid....är det inte skönt att bli äldre?

Så som D.N. påpekat, så har KGFC enligt sin hemsida sagt att de skall hålla sig till de 17 spelare man har...men samtidigt hålla ett öga uppe för ytterliggare en spelare. Får hoppas att de kan testa ut laget i den Tyska turneringen i början av året...

D.N. 2012-01-02 19:09

Nejdå Gambit, du har inte blivit senil hehe :) Stensland spelade inte vid några tillfällen eftersom hon tagit en medicin som man måste anmäla i förväg, dopingregler. Några andra spelare med utlåningsavtal spelade inte heller i CL pga UEFA-regler, därför hade man knappt några avbytare vid ett par tillfällen.

Johnte 2012-01-10 00:29

Ja, nu har Ldb FC Malmö dragit igång träningen inför säsongen 2012. Det gjorde man idag 9/1 där nyförvärven Ramona Bachmann,katarine Schmid, Anja Mittag och Anna Welin deltog,Det gäller att spela in dessa i Ldbs lagmaskineri.Men fortfarande saknas det åtminstone ett nyförvärv som det är tänkt.En anfallare till skall in då Anja mittag inte kan deltaga i WCL. Men man kan också lösa det genom att sätta Ramona Bachmann och Sara Björk Gunnarsdottir i anfallet under WCL. Då blir mittfältet lite lidande eller försvaret.Beroende på hur man gör. Flyttar man ner Frida Nordin på en ytterbacksplats blir mittfältet lidande.Behåller man henne på mittfältet så blir försvaret lidande. Som jag ser det är det kanske inte en anfallare man behöver i första hand utan en försvarsspelare som kan spela på ytterkanten i försvaret. Låt slitvargen Frida Nordin spela på mittfältet där passar hon bäst.Visserligen har man unga Zaga Fredriksson att spela in som ytterback men jag tror att hon är för oerfaren för att chansa med i WCL. men ett framtidslöfte är hon, helt klart. Men inte i WCL nu till våren, Men i damallsvenskan skulle det kunna gå bra tycker jag. Men ett oerhört spännande 2012 har dragit igång för Ldb i och med detta.

Johnte 2012-01-11 10:49

Man säger att man inte har någon tanke på att värva något mer ifrån Ldbs sida.Det gör mig lite förvånad eftersom man inte har en klar ersättare för Linda Forsberg. Men vet att man har två provspelare från Skottland i Malmö.Den ena är Ifeoma Dieke en snart 31 årig back som spelade senast för Boston Breakers och Hayley Lauder 22 årig mittfältare som har tillhört Skottska Spartans women men har spelat för Apollon Limassol i WCL i år. Hon kan därmed inte spela i WCL för LDB nu till våren.Kan bli två intressanta värvningar om de blir av.Framförallt Ifeoma som är back och skulle då bli ersättare för Linda Forsberg. Vi får väl se vad detta mynnar ut i.

Johnte 2012-01-13 20:50

Lite sidan om ämnet så står det helt klart att både Marta och A.Wambach inte kommer att spela i WPS under 2012. Man har nu under en kort period förlorat 3 framstående spelare i den ligan. Veronica Boquete, Marta och Abby Wambach.Veronica Boquete kommer att spela i ligan i år. Hon kommer bara att spela för Tyresö de första 5 matcherna och sedan återvända till Philadephia, För att sedan komma tillbaka till hösten.beträffande Marta så har Göteborg haft en kontakt med Martas agent en längre tid nu.Så kan det vara hennes nya adress?...Jag hoppas bara att mitt lag Ldb inte ger sig in i matchen om sorgebarnet Marta. Har svårt att se henne passa in i lagmaskinen Ldb.För mycket diva och gnällspik på planen.Är en underbar fotbollsspelerska, fortfarande.Men kanske har blivit lite för stor för sitt eget bästa.Men inte längre prenumerant på världens bästa kvinnliga fotbollsspelare. Enligt FIFA.

D.N. 2012-01-14 12:53

Varifrån kommer de uppgifterna om Marta? Trodde inte hon hade bestämt sig ännu.

Johnte 2012-01-14 16:08

Att Marta ska spela i Europa kommer från Women Soccer news USAs motsvarighet till Damfotboll,com, Där hävdar man att det står fullt klart att Marta kommer att spela i Europa. A Wambach är man lika säker på att hon kommer att åka till Europa men svävar lite på målet om hon kommer att spela eller bara vila upp sig i Europa. Vilken klubb hon kommer att tillhöra är en spekulation från min sida.Jag vet att Göteborg har haft en långvarig kontakt med hennes agent. Men vart hon hamnar vet ingen just nu. Bara en förtydligande Marta är inte klar för Göteborg. Om det nu är så man har tolkat mitt inlägg.Det var inte meningen.

Johnte 2012-01-14 16:29

Ett litet förtydligande till- Det står helt klart att Wambach inte kommer att spela i WPS fram till OS utan kommer att vila eller söka sig utomlands från USA.

Johnte 2012-01-15 19:57

Nu börjar ryktena florera kring Hammarbys Mami Yamagutchi. Enligt dessa så är hon på väg till Ldb FC Malmö eller sin gamla klubb Umeå ? Vet att Malmö har haft ögonen på henne en längre tid men varit tveksam eftersom hennes skada har varit långvarig. Man har också varit i kontakt med hennes läkare för att få prognosen kring hennes skada. Så vi får se om det blir Malmö eller Umeå. Själv har jag ingen tanke kring det.Allt hänger på hur återställd hon blir. Men att det är en duktig fotbollsspelerska när hon är hel, det råder det ingen tveksamhet kring.Nu återstår det att se om det blir Malmö eller Umeå.

Johnte 2012-01-16 12:27

Det ser ut som om de båda skottska landslagsspelarna ifeoma Dieke och Halyley lauder inte kommer att få kontrakt med Ldb. Peter Moberg säger – För tillfället är vi nöjda med den trupp vi har och det ska mycket till för att vi ska ta in fler enligt skånskan.Men han säger också att Ldb har en egen lista om fler spelare ska in. Nu ser det ut som om de båda Skottskorna hamnar i skånska Vittsjö.De båda hade rekommenderats av det skottska damlandslagets tränare,som är Svenska och heter Anna Signeul.

Tre Ess 2012-02-04 01:40

Raderad

Tre Ess 2012-02-04 01:43

Raderad

Johnte 2012-01-17 17:58

vet inte riktigt om du driver med mig...känns lite åt det hållet. Men visst det finns en hel del svenska spelare i laget. Nyheten om Marta kommer ifrån W.soccernews.com den amerikanska motsvarigheten, enligt mig, till Damfotboll.com.Det skrev jag också i artikenOm du nu tyckte att det lät som om det fanns en massa utländska namn i det jag skriver där uppe så är det några förvärvade och några tilltänkta i Laget Ldb.

Johnte 2012-01-17 18:10

Tre Ess. du får kolla under Friday 13. January 2012
USA: WPS draft 2012 today. Där nämns både Wambach och Marta. Vart Marta kommer att spela framgår inte utan bara att hon kommer att spela i Europa.I USA säger man Overseas när man menar Europa.

D.N. 2012-01-17 18:25

Finns inget definitivt i den artikeln. Står bara att det inte är säkert att hon spelar i WPS och att hon titttar på vilka möjligheter som finns för henne i Europa. Hoppas dock verkligen att hon vill till Sverige.

Tre Ess 2012-02-04 01:44

Raderad

Tre Ess 2012-02-04 01:44

Raderad

Tre Ess 2012-02-04 01:45

Raderad

Johnte 2012-01-17 19:39

Ja,det är helt rätt. D.N. Det står kanske inte.Men eftersom man fortsätter meningen med att säga att hon söker möjligheter overseas(europa) så kan man uppfatta det som om det lutar mer åt Europa än USA.Annars skulle man nog inte skrivit så.Sedan om det blir ett Svenskt lag eller något annat lands lag återstår att se.Men att det kommer att ta tid är helt klart. Marta är dyr så det är väl inte så många lag som kan vara aktuella. Här i Sverige vet jag att Göteborg har nämnts som en kandidat. De har haft långvarig kontakt med Martas agent. Linköping vet jag inte hur läget är där när det gäller Marta. Vi får väl se vad som händer där .Ett minus till som WPS har är att man i år är bara 5 lag där. Värdet att spela i en sån liga sjunker ytterligare. Även om Marta inte längre prenumererar på att vara världens bästa spelare. Enligt FIFA . Så är hon väldigt värdefull för det lag hon spelar för. Även om jag tycker att hon har blivit divig och gnällig på plan och att hennes WM inte var så lysande heller. Inte med tanke på att det ska vara en skyttedrottning.

Tre Ess 2012-02-04 01:43

Raderad

Johnte 2012-01-17 19:57

Ja, det är fullt möjligt att det är som du säger Tre Ess. Frankfurt är ju Malmös nästa motståndare så de vore inte så bra om man lyckas knyta Wambach till sig. Men det återstår att se. Det kommer nog snart att visa sig.Har sett en del matcher med Frankfurt och är inte så imponerad av dessa.Men skulle wambach komma dit...hm..Kan inte heller tänka mig att Wambach skulle vara aktuell för Göteborg. Men Marta ser jag inte som helt omöjligt. Göteborg har inte gjort några större inköp i år. Tyresö tror jag inte heller på annars skulle man inte ha värvat spanjorskan Veronica Boquete från WPS. som kommer att ersätta Josefine Öqvist. Eller hur man vill se det.

D.N. 2012-01-17 20:00

AP = Associated Press, en amerikansk nyhetsbyrå motsvarande svenska TT.