Kan Ldb FC ta ett tredje guld i rad
Inga rykten, men det är sant att laget kommer att förändras när Nilla Fischer väljer LFC och Therese Sjögran vill gärna platsa en gån till i ett allt mindre WPS där konkurrensen bara ökar. Manon Melis borde ta sista chansen att satsa på USA, men frågan är om man vill ha europeiska spelare. Platserna är begränsade och rätt allmänt tycker man att europeiska och brasilianska spelare kostar alldeles för mkt pengar i förhållande till vad de levererar. Undantaget var Veronica Boquete i år.
Kanske sopelar Marta i Malmö (eller Tyresö) nästa år. I USA behövs hon inte längre. Hon är väl känt, respekterad, men Hope Solo, Abby Wambach och framför allt Alex Morgan är egna spelare som överglänser henne och som är bättre på nationwide TV.
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Jag håller med att Sara Björk Gunnarsdottir har kapacitet att bli Melis efterträdare som målspruta för LdB. Både Anja och Eniola tillhör mina favoritspelare, men de har bägge två inte direkt öst in mål under sina karrirärer. Båda är dock kreativa, snabba och tekniska och båda kan fortfarande utvecklas. Vore kul om någon av dem hamnar i Sverige.
Marta kommer med stor sannolikhet att spela i Sverige 2012. Det är säkerligen så att Western New York Flash vill behålla henne, men hon har privata skäl att hon vill vara inte sååå långt ifrån Stockholmstrakten. Och New York har trots allt Sinclair och Morgan och tackar Marta nej till dem kan de snacka (om de inte redan gjort) med Abby Wambach.
Schmidt är inte ett dugg sämre än Seger eller Dahlkvist, dessa två hamnade i Tyresö eftersom deras marknads- och framför allt sponsorvärde är definitivt högre i Sverige. Där har Malmö gjort en mkt bra värvning.
Allt stämmer i Malmö, de behöver en vänsterback, antingen Gisladottir eller (även det rykte florerade på Twitter) allt mer sällan spelande Sara Thunebro och mest av allt en världsklassmålgörare. Christine Sinclair skulle kunna ersätta Manon Melis, men det finns inte många andra.
Ser onekligen bra ut både för tyresö och Malmö och et borde väl stå mellan dessa, skall bli kul att se om tränaren i tyresö får ihop detta hopkok av stjärnor, Göteborg har väl svalnat lite och Linköping krigar nog mot göteborg, sen då ? Umeå kristianstad och djurgården, jitex ,,,,brukar bli svårt när en herrtränare plötsligt kommer in, Örebro och Piteå, sedan och dom som får det svårt är väl AIK och Vittsjö, vittskö har ju varit aktiva på spelare i alla fall under sen hösten, AIK har ju bara fått ny tränare, men ett ungt spännande lag på papperet, men man kanske hade behövt någon med lite rutin
bort med snön så vi kan sätta igång :)
Får man förfråga varför Göteborg har "svalnat" som ni uttrycker det? Jag tycker om något så har väl Göteborg spelat bättre på slutet (efter vm) än både Tyresö och Malmö...om det är alla värvningar som kommer in i snacket, då kan jag förstå...men enligt de själva så är de i kontakt med 6-7 spelare, varav vissa världsspelare...Visserligen har de bara två värvningar hittills..en som jag tyvärr inte kommer ihåg nu...men kommer från Göteborg-Borås trakten, samt den amerikanska collage spelaren Ingrid Wells som nyligen blivit uttagen till USA's damlandslag. Sedan om hon är en av dessa världsspelare som Göteborg har uttalat sig om vet jag ej. Har själv funderat om Kosso skulle kunna vara aktuell för Gbg, sedan såg jag att du själv nämnt Kristianstad..
Så om vi tittar på pappret så har Göteborg gjort mycket bättre resultat efter vm, trots sämre trupp. Förutom damallsvenskan, så visade Göteborg att de kan leka i Europa,. Kroatiska Osijek, kanske inte var mycket för värden, men Fortuna är en riktigt bra klubb, mycket bättre än Malmö's motståndare från Österrike..Sedan att Malmö förlorar en av matcherna mot italiensk motstånd av den kalibern, inger ett litet osäkert intryck. Så jag tycker att det säger en hel del att ett sådan trupp som Göteborg har, har gjort så bra ifrån sig... (Nu vet ju inte jag hur det blir nästa säsong utan Sembrandt, Dahlqvist etc)..men men..
Jag tycker tex att Malmö har blivit till och med sämre efter att Seger och Sjögran anlände..Nu vet vi att att Sjögran stannar, och kanske det blir ett hål när både Fischer och Seger går bort, men vem hade Segers plats innan?...(Har inte följt damallsvenskan på 2 år...började lite lätt någon månad innan vm igen..) Sedan tycker även jag att alla dessa tre, Seger, Fischer, Sjögran är lite overhypade..Sjögran är jag positiv i det att hon ibland kommer fram på kanterna, men hon gör det för sällan. Seger är ju "lite" av en playmaker, så hon har ju det som talar för henne, men ser henne för sällan där framme...Fischer, nja...hon såsom Dahlqvist (Göteborg) stångas...de skjuter hårt, men det är också det...tycker att båda är väldigt otekniska, och ofta sätter sig själva i svåra positioner pga dålig teknik...det som räddar dem lite är ju deras storhet och styrka, men det är också den som gör dem lätta att komma åt...
Det jag bara undrar över är varför det tar så lång tid med värvningarna i Göteborg...är det den eknomiska aspekten eller vad? När man ser att lägre rankade Piteå, Linköping etc värvar så det ryker, så är det väldigt tyst från Götet...endast två in, (varav Löfwenius lite anonym för mig), medans man tappat 4 st efter vm, varav 3 riktigt stora namn..och nu går 2:e tränaren till Linköping också..
Till skillnad från de flesta andra klubbar var inte Göteborg igång med värvningstankar och kontraktsförhandlingar förrän säsongen var slut i stort sett. Lite naivt kan jag tycka och man trodde nog de flesta skulle stanna. Man kommer dock säkerligen försöka värva ytterligare ett par spelare av hög klass innan säsongen börjar, men det vore ju bra om det blir klart snart så att laget är redo för matcherna mot Arsenal som spelas redan i mars. Man har också fått nej från ett par norska landslagsspelare som valt att stanna i Norge. Annars har ju Göteborgs styrka de senaste åren varit att laget är väldigt samspelt med få spelare in och ut.
OK, Johnte & D.N...tänkte lite att det hade något med värvningar att göra...Så det finns inga ekonomiska problem i Göteborg så vitt ni vet? Sedan läste jag någonstans igår att Göteborg har som policy att endast erbjuda 1-års kontrakt...vilket för mig verkar totalt absurt om detta är sant.. Kommer inte ihåg vart jag läst detta, men om detta är sant, så är ju inte Göteborg en vidare attraktiv arbetsplats för några utlandsproffs förutom kanske amerikanska...Då menar jag så att WPS spelare lever i den bubblan "to be or not to be", och är vana vid lite turbulenta förhållanden...har dessutom svårt att se an ljus framtid för WPS, speciellt efter det att de nu måste expandera...
Om man nu återgår till titeln på denna forumtråd, så ser det väldigt ljust ut för Malmö's del...Jag tror faktiskt att de kammar hem ett tredje guld. Hoppas också att det går bra för svenska lag i CL, och att statusen för svenska damallsvenskan stiger till nivåer som det var på Umeå's storhetstid. När jag surfar runt på nätet, så verkar det endast handla om de tyska lagen, Lyon och kanske Arsenal. Det skulle vara väldigt synd om damallsvenska lag inte kunde konkurrera om guld i CL, med tanke på att Damallsvenskan kanske är andra bästa ligan i Europa. Svenska herrlag är ju värdelösa ute på kontinenten, lyckas aldrig kvala in till CL, och i Europa League så åker de ut fortare än kvickt. Sist Sverige hade ett bra herrlag ute i Europa, var väl när Gbg spelade CL matcher. Efter den tiden, så har alla lag, inklusive Gbg, varit totalt chanslösa. Låt inte samma sak hända på damsidan.
Tyvärr verkar det inte bli någon supersatsning i KGFC. Man har bestämt sig för att ha 17 spelare i truppen och man har just nu 15. In ska en utvecklingsbar målvakt och sedan håller man dörren öppen för ytterligare en spelare. Antagligen drömmer de väl om Marta där, men jag hoppas verkligen det finns en plan B. Blir nog att hoppas på att lagmaskinen funkar grymt bra och att någon eller några etablerade spelare tar ytterligare ett kliv framåt under året för att det ska bli fortsatta framgångar.
Har för mig att Göteborg också inte kunde använda sig av bla Stensland vid ngn. Champions League match, eller så är jag ute och cyklar...Jag borde veta det här med tanke på att jag var på CL matcherna, iallafall de i Sverige....man börjar väl bli senil i förtid....är det inte skönt att bli äldre?
Så som D.N. påpekat, så har KGFC enligt sin hemsida sagt att de skall hålla sig till de 17 spelare man har...men samtidigt hålla ett öga uppe för ytterliggare en spelare. Får hoppas att de kan testa ut laget i den Tyska turneringen i början av året...
Nejdå Gambit, du har inte blivit senil hehe :) Stensland spelade inte vid några tillfällen eftersom hon tagit en medicin som man måste anmäla i förväg, dopingregler. Några andra spelare med utlåningsavtal spelade inte heller i CL pga UEFA-regler, därför hade man knappt några avbytare vid ett par tillfällen.
Varifrån kommer de uppgifterna om Marta? Trodde inte hon hade bestämt sig ännu.
Raderad
Raderad
Finns inget definitivt i den artikeln. Står bara att det inte är säkert att hon spelar i WPS och att hon titttar på vilka möjligheter som finns för henne i Europa. Hoppas dock verkligen att hon vill till Sverige.
Raderad
Raderad
Raderad
Raderad
AP = Associated Press, en amerikansk nyhetsbyrå motsvarande svenska TT.

Det är den uttalade målsättningen för 2012,Ja, det skulle jag tro att dom kan.. Men då måste man lösa mittfälts problemet och eventuellt anfallsproblemet. Säsongen är inte helt över för Ldbs damer.Det återstår två champion league matcher i november mot
Österrikiskt motstånd.Dessa bör man klara av tycker jag. Men sedan börjar förberedelserna för nästa säsong. Vilket börjar redan i Mars för Ldbs del med matcher i charmpions League om man avancerar mot Österrikiskorna. Men vad som står helt klart är att man har gjort sig av med gultränaren två år i rad Martin Sjögren.Vad jag förstår har detta inte varit Martin Sjögrens vilja.Man ersätter honom med Peter Moberg som tidigare var assistent åt Martin S Nu återstår det att se om det var rätt beslut av Ldb Malmö och om Peter Mogren är mogen att ta klivet fram i ljuset. Lite oproffsigt var det att komma med detta besked så tidigt från Ldbs sida detta kunde ha kostat guldet. För ingen kan påstå på fullt allvar att detta inte påverkade spelarna Sedan väljer Nilla Fischer att lämna Ldb efter många år i klubben. Kan detta ha att gör med att Martin Sjögren försvinner från klubben att göra? Seger visste vi ju att hon skulle försvinna till Tyresö vilket jag tycker är det minsta problemet.Tycker att hon är en övervärderad spelare. Sedan ser det ut som om Therese Sjögran åter kan tänka sig en proffssväng i USA eller kanske Tyskland.USAs proffsliga för damer kan kanske inte komma igång (ekonomiska bekymmer),Men sedan är det så att den ligan består bara av 6 lag och Sjögran tycker att det är lite för lite lag.Här öppnas dörrarna till Tyskland.Men vad hon inte inser är Svenska Damallsvenskan är en av de bästa ligorna i världen så långt. Men i ett svep ser det ut som om man blir av med nästan hela mittfältet. Förutom Frida Nordin denna underbara slitvarg. En av mina absoluta favoriter i detta lag.Det är på mittfältet jag ser att Malmö kan få problem inför nästa säsong.Nu finns de ju rykten om olika spelare som kan vara på väg in till Malmö. Som Mami Yamagutchi från Hammarby mittfältare. Här nämns även Josefin Öqvist från Tyresö. Men vad jag kan förstå har hon kontrakt med Tyresö över 2012 också.Detta rykte uppstod för att hennes pojkvän flyttade från Djurgården till spel med Malmö redhawks (Hockey). Ramona Bachman står också i valet och kvalet. Men här finns det fyra lag som hon väljer emellan och det är Ldb Malmö,Göteborg,Tyresö och hennes nuvarande klubb Umeå.Utlandet har hon redan dissat. Piteå och Linköping likaså. Är det någon som har fler rykten eller vetskap om vad som är på gång med Ldb FC Malmös spelartrupp inför säsongen 2012. Eller bara helt allmänt om LdB FC Malmö. så skriv gärna ett par rader.