Damlandslaget 2012

GambitSWE 2012-02-14 15:59

Vad tycker ni om landslaget som Dennerby tagit ut till Algarve Cup, och vad jag antar kommer vara stommen till OS?

http://svenskfotboll.se/arkiv/landslag/2012/02/dam-/

Finns det några spelare som ni inte är överens om med Tomas? Jag tycker själv att Jessica Landström tyvärr har underpresterat en längre tidsperiod. Jag började följa damfotbollen igen först någon månad innan VM, men det jag har sett sedan den tiden, är att Jessica tyvärr inte levererar, varken i Frankfurt eller i landslaget. VIsst, hon lyckades göra 4 mål efter blivit inbytt i andra halvleken när hon spelade för sitt Frankfurt nere i Turkiet, men med tanke på motståndet så vet jag inte om detta säger något.

En annan som jag skulle vilja se är Lina Nilsson från LdB, tycker att Annica Svensson gjorde väldigt bra ifrån sig under VM, men på något sätt känns Lina som en fysisk starkare spelare. Annica dock gick ju inte av för hackor under VM, och höll sin högerkant under bra uppsikt. Ändå känner jag att Lina "ser" snabbare ut, och mer respektingivande. Tyckte bla att hon gjorde en väldigt bra insatts mot Tyskland i slutet av förra året.

Martin 2012-02-14 18:12

Snabb kommentar ... GÄSP. Nog för att det är OS i år vilket delvis ursäktar den extremt fantasilösa Algarve-truppen men endå ...

Mest intressant blir som vanligt målvaktsvalet. Jag hävdar med en dåres envishet att det är positionen där Dennerby tyvärr valt fel de senaste turneringarna då både Hammarström och Lundgren känns både bättre och framförallt säkrare än Lindahl i mål vilket också visade sig under senaste VM trots succén med Brons.

Jag imponerades storligen av Annica Svensson i VM och anser att hon ska gå före sina konkurrenter om högerbacksplatsen. Hennes enda lilla - var enligt mig att hon överarbetade vissa situationer, förmodligen en tecken på överambition i sin första stora turnering.

Vad gäller laget i stort är det svårt att argumentera emot då det som sagt gick bra sist men det som känns lite oroväckande är att laget känns något 'felbalanserat' åldersmässigt (få yngre spelare i truppen) men det innebär ju å andra sidan att man får ett väldigt rutinerat lag och det är inte fel om hungern bara finns kvar.

D.N. 2012-02-14 20:19

Tycker det är katastrofdåligt att bara ta ut två ytterbackar till fyra matcher, samtidigt skickar man 4-5 st till La Manga. Blir väldig belastning på dem om de ska spela allt så här mitt i vintern, men han kanske låter t.ex. Sembrant eller Hammarström testa som ytterback också.

Tycker också Lina Nilsson hör hemma i truppen, van att spela på båda kanterna dessutom, vet inte om det beror på att hon varit småskadad av o till ett tag nu som hon inte är med.Ut med någon yttermittfältare/forward (Moberg eller. Landström eller båda) och in med en ytterback så tycker jag det ser bättre ut. Hade annars gärna sett Lindblom och C.Johansson som jag tycker varit bra under hösten/försäsong)

I övrigt håller jag med Martin om målvaktsfrågan.

Johnte 2012-02-14 20:53

Ja, Gambitswe. Lina Nilsson Ldb saknar jag också. En enda spelare från svenska mästarinnorna, Besynnerligt. mycket besynnerligt. Dennerby har aldrig varit någon Ldb fans.En annan spelare från Ldb som kunde kommit i fråga tycker jag är Emma Wilhelmsson lång stark och nickstark. Landström begriper jag inte vad hon ska göra där.Att man gör fyra mål i en match mot ett lag från Schweiz och som matchen innan förlorade mot Göteborg med 6-0(tror jag att det blev) är ingen större prestation.Hennes VM var katastrofal. Med många chanser och lika många brända. Hennes tid i landslaget borde vara ute.Har ingen ordinarie plats i Frankfurt heller.Hoppas Pia Sundhage kan ändra på det när hennes tid som tränare kommer. för den kommer och det snart. Dennerby har fastnat i uttagen av landslaget, Inget nytänk alls.samma problem som herrlandslaget hade innan Hamren tog över.

Martin 2012-02-14 23:48

@D.N

Vill man ha med fler ytterbackar så är Jessica Samuelsson mitt val (hon är vänsterback också vilket är bra då Thunebro känts lite för 'säker' på den startpositionen). Ja hon är 'bara' 20 år men redan bra nog för att få chansen på 'riktigt'.

Kan nog hålla med om Landström som förvisso är en 'unik' forwardstyp i Sverige men aldrig varit nån målskytt av rang. Inte ens guldåret 2009 (i LFC) så var hon egentligen bra trots 12 mål då det krävdes ungefär 10 'öppna' lägen för varje mål kändes det som. Har inte koll på om det blivit bättre på den fronten under de senaste säsongerna

Vad gäller Moberg så känner jag mest att det är en 'habil' forward som aldrig kommer vara aktuell för en OS-turnering (om inte skadeläget blir rent horribelt) så där hade man lika gärna kunnat plocka med en yngre och mer utvecklingsbar anfallare.

Men som sagt det gick ju bra i VM där jag också kände tveksamheter inför truppen så kanske är jag fel ute men att 'tycka' är ju det roligaste som finns :)

GambitSWE 2012-02-15 00:05

@Martin, @D.N. - har faktiskt inte tänkt alls på målvaktsfrågan, kanske därför att jag inte är en amerikan och dyrkar Hope och marken hon vidrör. Det jag märkte under VM framför allt var att Hedvig är lite för självsäker och offensiv. Inget fel att vara det, men jag tyckte att hon var väldigt nära ett par gånger att totalt missberäkna bollbanorna. Hon var med andra ord för långt ute, och vore det inte för misstagen av motståndarlaget, så kunde det lätt blivit ett mål här och där. (Nu kommer jag plötsligt på att det visst straffade sig, under semi-final matchen mot Japan. Hur jag kunde glömma det vet jag ej). Jag har dock inte sett Lundgren "in action" i landslaget, och Hammarström bara någon enstaka gång, bortsett från Kopparbergs. (Kommer från Götet) Har sett en och två tabbar av Kristin, men annars är hon strålande, och både hon och M. Åström var ju strålande i cup-finalen... Väldigt reaktionssnabba.

@Martin, @Johnte - Annica Svensson "to be or not to be". Som jag nämnde tidigare så gjorde Annica en väldigt bra insats i VM, trots mindre fysik så gick hon hårt in i duellerna, Wambach eller Necib, spelade ingen roll, alla fick en smak av Annica, även om det nu slutade lite olyckligt för Necib. Däremot skulle jag vilja att hon avancerade mera framåt, likt Thunebro om inte mer så... Thunebro's lagkamrat i Frankfurt, Alexandra Krieger är ju ett lysande exempel på en bra ytterback. Detta såg i och för sig inte hos Lina, men hon är relativt snabb, och bör kunna göra detta med. Vet inte om jag är inne på ett gammalt koncept att backar skall vara lite större, men hon inger mig med en pondus jag inte kan skaka.

@D.N. - nu kopplar jag inte riktigt din första mening, men det kanske har något med de polska ölen jag smuttar på. Moberg förstår jag mig inte heller riktigt på...jag måste ha missat något. Landström har jag redan avklarat varför hon inte borde vara med enligt mig, och där har jag även lite mer att gå på.

Slutligen: Åldern på spelarna vet jag inte om det har så mycket inverkan på själva spelet. Det kommer alltid att vara så att merparten är lite "äldre" medans några ung-höns trippar fram. Det är ju samma sak med herrlandslaget, och inte bara det svenska. Kan minnas att alla trodde att Fabio Capello skulle kasta ut halva truppen som Sven-Göran Eriksson hade innan, men så blev icke fallet. USA's medelålder i VM'et som var det hösta bland alla nationer, och de var ju så nära att ta ett guld. Fast jag tycker också att vi borde testa yngre spelare. Det borde finnas mer bra spelare i Sverige som kan ta en U-23 plats, så att L. Fors kan spela i reguljära landslaget. Nu tog ju jag bara ett ex., men så tycker jag. Visst, vi skall kunna konkurrera även på junior nivå, men när jag kommer ihåg concacaf matcherna jag såg tidigare i år, där 16-åringar representerar sitt landslag så får men en och en annan tanke. Att det inte gick så bra för dem är ju en hel annan historia. Man skall inte behöva vara ca 23 för att spela reguljärt i landslaget.

PS! När Pia tog över USA, så sade hon att det skulle vara mycket nytänkande och nya spelare efter den sista förbundskaptenen (kommer tyvärr inte på namnet nu), det visade sig vara sisådär med den filosofin. Trots att många tycker att Pia har gjort ett jättebra jobb i USA, så finns det lika många som skriker efter en ny kapten, med nya idéer. Det som kanske lättat på trycket på henne, var att hon lät Sydney Leroux spela under kval-matcherna till OS. Väldigt mycket om henne och USA kan läsas på forumet på bigsoccer.com bla.

Boose 2012-02-15 08:03

Ålder skall väl inte spela någon roll utan kunskaper som krävs för att spela en modern fotboll, I detta lag finns det förvisso dyktiga spelare som spelar svensk fotboll , men vill man vara med och konkurera om medaljer i framtiden är det inte dessa spelare som man skall satsa på , Dennerby hade flyt sist och kommer att satsa på samma spelare som han hade flyt med i hopp att få en OS medalj , tyvärr kommer han inte att lyckas tropr jag utan han kommer bara hindra en utveckling för många

D.N. 2012-02-15 08:46

@ GambitSWE.Vet inte riktigt vad du inte förstod i min första mening, men gillar inte att man bara tagit ut två ytterbackar. Jag tycker man kan ge någon av alla de ytterbackar man skickar till La Manga med U23-landslaget få chansen i Algarve istället.

Angående Annica Svensson vs. Lina Nilsson. Svensson tycker jag känns som den stabilare defensivt, ettrig, oftast bra i positionerna och ger aldrig upp, däremot är hon rent svag offensivt. I Nilsson får man ett betydligt större offensivt hot, men kanske också lite osäkrare defensiv. Personligen föredrar jag Lina Nilsson, tror hon kommer växa i landslaget om hon får spela fler matcher.

GambitSWE 2012-02-15 15:44

@D.N - var nog de polska ölen trots allt, hehe..Jag insåg inte att vi snackade om två landslag här, vanliga och U-23. Dessutom att det "vanliga" landslaget precis kommit hem från La Manga, och nu skall alltså "juniorerna" åka iväg till samma ställe förvillade mig lite där. Jag tappade med andra ord bort mig lite där..

PM 2012-02-18 20:57

Hej
mycket intressant fråga som alltid oavsett lanslag och boll/lagsport, tycker att Dennerby gör ett helhjärtat jobb men har också haft lite turen på sin sida ibland,
Jessica Landström skall enligt mig absolut vara med, (bara inte Jossan springer ivägen eller omkring) helt ostrukturerat och förstör. Jossan däremot skall noggrant analyseras varför hon skulle vara med.Nu har ju det löst sig av andra orsaker.
Att lyfta fram spelare med stort ego från tidig flickålder, som oavsett spelförståelse tillåts ta alla frisparkar måste ju så klart till slut göra en hel del mål. Men vilken spelare skulle inte göra det ? Oavsett vänster eller högerfotad!
Min reflektion efter att varit involverad i damelit de senaste 7 åren är att de konstruktiva spelarna, ofta kallade vattenbärarna, inte alls får den igenkänning eller fokus som det borde vara i eliten och på landslagsnivå. Åldern skall naturligtvis i dessa sammanhang inte spela någon som helst roll, utan bästa materaialet för stunden måste alltid gälla. Annars skickas fel signaler och förväntningarna blir helt felaktiga. Inressant att U 23 nämns, här skall alltså vårt A-landslag hämta ersättare för eventuella skador i sin trupp?
Om Dennerby tycker att Annica har bäst kvaliteter så har han nog rätt, däremot kan jag tycka att vår vänsterback enbart visat offensiva kvaliteter de senaste två åren, här förordar jag ett snabbt byte.

D.N. 2012-02-18 21:37

Hej PM

Jag tycker bara man behöver gå tillbaka till VM för att se varför Jossan ska vara med snarare än Landström. Jos var snabbare, mer vän med bollen och allmänt större orosmoln för motståndarna. Gillar dock Landströms spelstil och hoppas hon får ordning på fötterna i år.

Nämnde U 23 för att jag tycker att de ytterbackar som ligger närmast A-landslaget spelar där och för att jag tycker det skulle vara bra att ha åtminstone en till i truppen när man ska spela så många matcher.

GambitSWE 2012-02-19 00:43

@PM - Jag är helt i linje med D.N. och har exakt samma åsikt angående Landström's bedrifter den senaste tiden. Du nämner själv ".., utan bästa materialet för studen måste gälla". Jossan visade klart i VM att hon är den bästa ersättaren av de två. Jag tycker väl sisådär om Jossan i damallsvenskan, men i landskamperna så visade hon, inte minst i USA matchen, varför hon bör ha platsen och inte Jessica. Har sett ett par Frankfurt matcher, då dessa stream'as live, och de inhopp som Jessica har gjort, har inte varit för lyckade.

Angående "vattenbärarna" så är det väl alltid så, och inte bara i bland damer och i fotbollen som lagsport. 9, 10 eller 11 på ryggen, kommer alltid att få mer uppmärksamhet, av det enkla skälet att de är forwards och deras jobb är att göra mål. På mittfältet så brukar man höja ett namn över de andra, "Seger" och likaså i backlinjen, "Rohlin". Resten nämns lite här och där, men det är oftast så att någon står över de andra. Seger som spelfördelaren, och Rohlin stommen som backlinjen lutar sig mot.

Du frågar om A-landslaget skall hämta ersättare från U-23 laget om det händer något. Jag frågar dig då, vart skall de annars hämta dem från..U-23 lagets främsta uppgift är väl ändå att träna dem inför den tiden då de är redo för vanliga landslaget, eller? Man tar väl inte spelare hux-flux från vanliga ligan, utan går väl först till U-23. De spelar ju i U-23 landslaget därför att någon har insett, har förtroende att de är såpass bra att de skall representera Sverige.

Att Dennerby valt Annica framför andra på den positionen, är väl baserade av hans intryck på träningar etc. Hittills har det ju visat sig att Annica gör ett bra jobb. Jag tyckte dock till skillnad från dig att Sverige skall vara ännu mer offensivt. Enligt många så liknade Japans landslag Barcelona/Spanien i sitt sätt att spela. Individuellt skickliga, så att de kunde spela sig fram på bla mittfältet. Kanske till viss del så håller jag med. Sverige däremot är inte Barca, eller Japan. Det är inte så att Sverige är dåliga, däremot så utmärker vi oss inte för att vara bra heller. Då tycker jag att man kan välja att spela med snabba kanter istället. Både tyskarna och speciellt amerikanerna gör ju det med galans. Tyskarna åkte i för sig ut, men det var ju mot samma lag som både Sverige och USA också föll ihop.

..men, detta är bara mina tankar, och alla tycker ju inte likadant. Sverige är ett lite för snällt land, för att gå hela vägen i fotboll. Gör en tränare dåligt ifrån sig så skall hann kunna sparkas, likaså med spelare. Lagmoral i all ära, men vill man slåss om den medalj av ädlaste valör, så kan man inte vara rädd för att tänka offensivt och aggressivt. Herrfotbollen är lite hårdare, men inte mycket. Däremot en sport där Sverige ligger i absolut högsta klass och vinnar instinkt är hockey. Där rullar huvuden, och det är så det skall vara. Nu säger jag inte att Dennerby skall få sparken, inte alls. Dock så får inte några förbundskaptener/tränare tro att det är en mandatperiod de sitter av. De sitter på den posten av ett enda skäl, det är att vinna.