Fotbollsliv...

mia.e. 2016-01-05 10:58

(Fotbollsfamilj...)

Nytt, lite nostalgi och intressant att hitta på webben, för de som är okej med (kan) engelska:

-- "Abby Wambach: This is What's Next for Me", av Fortune Magazine på Youtube (14:55 min), publ. 2 dec 2015
[ www.youtube.com/watch?v=sVGvJmrAae8 ]

-- "Abby Wambach Plays Final Game, gives emotional interview with Julie Foudy", av Sports & News på Youtube (5:28 min), publ. 17 dec 2015
[ www.youtube.com/watch?v=-oLLpujPkmE ]

(Abby Wambach spelade sina första landslagsmatcher med Julie Foudy och spelarna från 1999 års lag, så när hon ser Foudy komma i korridoren med sin tv mick för att intervjua henne... så är det en person hon sett under hela sitt fotbollsliv, som liten tjej framför tv:n, i media, och som spelare när hon började i högsta ligan och gjorde sin landslagsdebut i uswnt...)

-- "Washington Freedom vs Atlanta Beat (Founders Cup III)", av StormBeforeTheCalm12 på Youtube (11:06 min), publ. 17 sep 2015
[ www.youtube.com/watch?v=nVpjfOh1mro ]

-- "WUSA 2003 WASvBOS semifinals, av WoSoNostalgia på Youtube ( x min, lång ), publ. 17 sep 2015
[ www.youtube.com/watch?v=jDWPeqO4C4Y ]

Samtidigt på fotbollsplanen: Mia Hamm och Abby Wambach... Kristine Lilly, Angela Hucles, Siri Mullinix, Steffi Jones, Karina LeBlanc, Kate Sobrero (Markgraf), Maren Meinert, Dagny Mellgren m fl ... ...

-- "Christie Rampone Loves Chaos", av Fox Sports på Youtube (2:41 min), publ. 29 maj 2015
[ www.youtube.com/watch?v=eAtu8cHV6Es ]

-- "Team USA remembers 1999 Women's World Cup victory", av CBS This Morning på Youtube (3:51 min), publ. 23 juni 2015
[ www.youtube.com/watch?v=79ObG64GA5M ]

-- "This is 40 / The Players' Tribune", Christie Rampone, The Players' Tribune, publ. 12 juni 2015
[ http://www.theplayerstribune.com/christie-rampone-this-is-40-us-womens-s... ]

Från artikeln: "In soccer, you're never alone - you always have a friend a few yards away" -- Christie Rampone ( "I fotboll är du aldrig ensam - du har alltid en vän några meter bort" -- Christie Rampone, vad hon lärt sig av att spela, befinna sig ute på en fotbollsplan, när fotboll är som bäst och spelarna spelar för varandra. "As a captain and the player with the most World Cup experience I want to set a good example. That means..." ...Hon berättar att hon också försöker förmedla till (de yngre) tjejerna att fotbollen är mer än fotboll, att det är bra att vara medveten också om sådant som händer runt omkring, vilken betydelse det har för dem vad man beslutar längre bort inom fotbollen. Hon vill vara en förebild och visa att det är viktigt att engagera sig i sin sport, både på planen och i det som är runt omkring. Intressant, klok och rätt så roligt skriven artikel också... Alla som spelat lite basket, skrattar lätt när de läser om Rampones första försök som försvarsspelare... Jag kan se bilden för mig... Djupa knän, fötter som rör sig snabbt i sidled, eller är fastklistrade i backen, utsträckt arm, uppsträckt hand... ... "Stopp!"... "Foula inte mig!"... basketregler... :) )

-- "Nine For IX - The 99ers", av FootyTwentyfourSeven på Youtube ( x min ), publ. 6 maj 2015
[ www.youtube.com/watch?v=lWbKYAFF5Hw ]

.