Intressant från media

mia.e. 2016-01-31 23:15

Jag googlade "Damlandslaget fotboll 2016" för nyheter efter genrepet mot Skottland och fick upp också en helt annan artikel från svenskspråkiga Yle i Finland, som var rätt intressant.

Anne Mäkinen, f d fotbollsspelare (finska landslaget, klubbfotboll i USA och Sverige) som nu är kopplad till ledarteamet för damlandslaget fotboll i Finland, har deltagit i en diskussion om synligheten av herr- respektive damidrotter i finsk media. De talar om idrott generellt, men genom Anne Mäkinen blir det en hel del även om fotboll, där hon tar några exempel från sina erfarenheter i USA och nämner även Sverige vid något tillfälle (publik och medial uppmärksamhet under EM 2013 t ex). Det är en liten cozy studio (tänker man) och riktad till de svenskspråkiga lyssnarna i Finland, så det är en rätt lugn och tankfull diskussion, en del sådant som riktar sig mest till hur det är i Finland (de har en sport som kallas "ringette" - om det bara är ett finlandssvenskt ord för damernas ishockey eller en "softare" variant av ishockey), men också en hel del intressanta frågor som kunde gälla och diskuteras i Sverige också. Kul att höra en diskussion från ett annat land som man kan jämföra eller tänka sig en parallell diskussion till i Sverige.

De inleder diskussionen med en liten statistik-återgivning av mediasynligheten för sporter i Finland och fördelningen av inslagen mellan herr- respektive damsidan av idrotterna i media. Under en fyraårsperiod har man sett att hälften av alla idrottsinslag handlar om fotboll och ishockey - och när det gäller fotbollen så handlar 94 procent av inslagen som visas om män, herrarnas sida av sporten.

Fick mig att tänka att det skulle vara intressant att höra en liknande statistik-redovisning för Sverige... Hur synligheten av t ex fotboll fördelar sig mellan herrfotbollen och damfotbollen i Sverige i stort... Kanske skulle det också vara intressant att få någon kommentar om kvalitén av mediasynligheten i stort, om det handlar om idrotten - om man talar om sporten - och på vilket sätt man ger idrotten synlighet, eftersom kvantitet inte automatiskt betyder kvalitet i nyhetsrapportering (eller kvantitet inte behöver vara något som "hjälper" eller lyfter en sport som sport).

Intressant artikel med medföljande ljudslinga (34 min), hittas här :

-- "Anne Mäkinen: Inget har hänt med jämställdhetsfrågor på 20 år", av Ann-Christine Anki Karhu, svenska.yle.fi, publicerad 15 jan 2016

[ http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/15/anne-makinen-inget-har-hant-med... ]

Lugn, tankfull diskussion, men många intressanta frågor tycker jag. Deltagare i studiodiskussionen är vad jag kan förstå av artikeln, svenska yle-tv journalisten Anki Karhu, Anne Mäkinen, från fotbollen, Johan Portin, sportchef på Yle Sporten och Klaus Virkkunen, forskningschef på Sponsor Insight Finland. Om jag fattade det rätt.

Anne Mäkinen har ägnat sig åt fotboll i andra länder under de där ungefär 20 åren, så rubriken är hennes sakliga reflektion bara under diskussionen, mer än något stridsrop som så, ska inte missförstås som något jättefeministiskt upprop av något slag... :) Fastän det framgår i diskussionen att hon tycker att man kunde försöka arbeta mer aktivt för att lyfta fram och ge damernas sida av olika sporter, och fotbollen då, en positivare eller mer aktiv uppmärksamhet och bättre medial synlighet. De diskuterar Finland då, men man känner att frågorna lika gärna kunde gälla och diskuteras i Sverige.