Från Asiens (AFC:s) OS-kval...

mia.e. 2016-03-28 00:53

Bilder från Fotbollsfederationen AFC:s OS-kval, där damlandslaget för Australien, Japan, Kina, Nordkorea, Sydkorea och Vietnam spelade om två platser till OS i Rio. Australien och Kina tog sig vidare. OS-kvalet blev en besvikelse för Japan, därför tvekar jag lite om jag ska länka till de här videoklippen, när jag känner så med Japan, men å andra sidan är det så sällan man har lite längre fotbollsbitar från Japan att se på, att jag nog ändå tipsar om dessa klipp här från kvalet. Det är bilder runt i kring OS-kvalet, kring arenorna och highlights från matcherna. Matcherna mot de två lag som gick vidare, Australien och Kina, kommer man till genom att klicka direkt här. De andra kan hittas genom att söka titlarna nedan på Youtube. Det kan hända, det vet man aldrig, att de tas bort från Youtube om ett tag, men de finns att se där just nu vid detta postdatum. Jag tycker om att se Japan nästan oavsett hur det går i matcherna. Det här är ett lag att tycka om, följa och lära av... Nu gick det inte vägen för dem i detta OS-kval, jag saknar dem redan i OS, fastän det ligger en bit fram, men jag tycker Japan, Norio Sasaki, har presenterat en fotboll under senare år som är en väg framåt för damfotbollen. Bekväm med boll, teknisk, passningsskicklig fotboll, för att nämna det mest uppenbara med den.

Bilder från innan OS-kvalet drog igång, spelare och lite från Japans träningar. Träningsbilderna och -miljön är kul att se. Allt är på japanska, så de korta intervjuerna går bort helt, men de är väldigt korta och bilderna varierar. JFATV är videoklipp från Japanska Fotbollsförbundets Youtube-kanal. Titlarna innehåller japanska tecken som inte är med här.

-- " [ Inside /---/ ] 2/22 /---/ ", av JFATV på Youtube (5:08 min), publ. 22 feb. 2016
[ www.youtube.com/watch?v=40WKuQdjQMo ]

-- " [ Inside /---/ ] 2/23 /---/ ", av JFATV på Youtube (6:11 min), publ. 23 feb. 2016
[ www.youtube.com/watch?v=t5uudt9NWiM ]

-- " [ Inside /---/ ] 2/24 /---/ ", av JFATV på Youtube (3:36 min), publ. 24 feb. 2016
[ www.youtube.com/watch?v=3Rj8sPBVGyg ]

Här har någon i publiken spelat in Japans uppvärmning ute på planen före en av matcherna:

-- " /---/ 2016.3.4 ", av spotube på Youtube (8:52 min), publ. 5 mars 2016
[ www.youtube.com/watch?v=cMKhZ1_n6bI ]

Highlights från Japans matcher, i den ordning de spelades :

-- "Australien vs. Nadeshiko Japan - highlights", av 7lechus på Youtube (23:42 min), publ. 29 feb 2016
[ www.youtube.com/watch?v=2m0WKHNnEIc ]

-- "Nadeshiko Japan vs. Korea Republic - highlights", av 7lechus på Youtube, publ. 3 mars 2016
[ Hittas på Youtube med denna titel ]

-- "Nadeshiko Japan vs. China PR - highlights", av 7lechus på Youtube (20:50 min), publ. 5 mars 2016
[ www.youtube.com/watch?v=lQavEyfqV1A ]

-- "Nadeshiko Japan vs. Vietnam - highlights", av 7lechus på Youtube, publ. 8 mars 2016
[ Hittas på Youtube med denna titel ]

OS-kvalets sista match, måste ha regnat mycket före match, syns på fotbollsplanen när de spelar bollen:

-- "Nadeshiko Japan vs. Korea DPR", av 7lechus på Youtube (22:05 min), publ. 10 mars 2016
[ www.youtube.com/watch?v=3-p9TqrvTvQ ]

Japan har spelat ihop ett fantastiskt landslag, över tid, och det verkar som det har spelare i yngre landslag som är på väg upp. Japan kommer tillbaka. Fast det känns "tungt" att inte få se dem i OS, ett lag så lätt att tycka om, för fotbollen.