OS-lotten, arenorna...

mia.e. 2016-04-22 22:31

I går tändes OS-facklan i Athen under högtidliga former, och medan den har börjat sin slingrande väg genom Europa mot Brasilien och Rio, så kändes det som ett bra tillfälle att lägga in en post om OS-lottningen. Hur lottningen gick och Sveriges spelorter och matcharenor, lite bilder på webben för den som vill ta en snabb titt - och sedan glömma ett tag, igen, medan Damallsvenskan och ett par landskamper kommer i fokus före sensommaren... :)

Repris av OS-lottningen...

En del följde kanske allt på tv-kanalen där OS-lottningen sändes, annars kan man nu hitta några videoklipp från utländska sändningar av OS-lottningen. Här är ett klipp som kommenterar lottningen på spanska, men det går att följa med i den då man hör ländernas namn bra. Bildkvalitén är lite så och så. Den visar bara damernas lottning och på slutet lite bilder från Rio, för det kommande OS. Ronaldinho och Aline Pellegrino som båda representerat Brasilien i landslagssammanhang assisterar vid lottningen, de står på vänster sida i bild och plockar upp "lottlappar" ur skålarna. Allt som händer under OS kommer att vara deras fel... :)

-- "Rio 2016 Olympic Football Draw (14th April 2016)", av The Beautiful Game (14:15 min),
dat. 14 april 2016
[ www.youtube.com/watch?v=4FQ2rYLX7HU ]

Från vad som ser ut att kunna vara en officiell (?) OS-kanal i Brasilien på Youtube, med portugisiskt tal, lite bilder och stämning kring lottningstillfället, hög kvalité på bilderna - och en tydlig tavla med resultaten av lottningen för damer och herrar :

-- "Futebol Olímpico - Sorteio de grupos - Rio 2016", av Rio 2016 på Youtube (1:55 min),
dat. 14 april 2016
[ www.youtube.com/watch?v=EgoHrAsQIug ]

Kommenterar lottningen i videoklippet ovan gör Vadão, förbundskapten för Brasiliens damlandslag, han säger något om Sverige; Aline Pellegrino, silvermedaljör i fotboll från OS i Athen 2004, hon säger också något om Sverige, kanske att det är lika bra för Brasilien att möta Sverige på en gång; Pia Sundhage, förbundskapten för Sveriges damlandslag har blivit tillfrågad om en kommentar efter lottningen och svarar på engelska i videoklippet, om Sverige och Brasilien; Dunga, förbundskapten för Brasiliens herrlandslag, kommenterar herrarnas lottning, antar jag. Frågan till Sundhage finns inte med i klippet, men det låter på svaret som hon kanske blivit frågad om vad hon som förbundskapten och representant för Sverige tycker om att ha blivit lottad att spela mot Brasilien (eller vad tycker "Sverige" och "svenskarna" om att möta Brasilien?) - och Sundhage som vet, kan man anta, att hon talar till en brasiliansk publik, svarar, rätt fint om man tänker att Martas vänner och familj kanske hör klippet, vad svenskar förmodligen tänker, när de hör att de ska spela mot Brasilien: "Om du säger Brasilien och Sverige, då tänker alla på fotboll, och de tänker också på Marta. Hon har spelat i Sverige under en så lång tid och har gjort så mycket bra saker för den svenska ligan [ eller: ...har betytt så mycket för den svenska ligan / Damallsvenskan / svensk fotboll ]. Jag är väldigt förväntansfull/glad och tror att alla av oss kommer att vara förväntansfulla/glada att få vara i Rio och försöka att vinna nästa match [ eller: ...att alltid försöka vinna matchen vi har framför oss / vinna en match i taget ]." Ungefärlig översättning, Sundhages engelska svar finns i klippet ovan.

Resultat av lottningen :

Sveriges grupp i OS, grupp E : Brasilien, Kina, Sverige, Sydafrika.

... Och så kommer Sveriges matcher att spelas i gruppspelet :

** Den 3 aug 2016, kl 13:00 lokal tid (mitt på dagen i Brasilien) --- Sverige - Sydafrika
Plats: Olympic Stadium, Rio de Janeiro

** Den 6 aug 2016, kl 22:00 lokal tid (kvällstid i Brasilien) --- Brasilien - Sverige
Plats: Olympic Stadium, Rio de Janeiro

** Den 9 aug 2016, kl 22:00 lokal tid (kvällstid i Brasilien) --- Sverige - Kina
Plats: Mané Garrincha Stadium, Brasilia (Brasiliens huvudstad)

Det är ett rätt intensivt match-schema, tänker man, och en resa mellan andra och tredje matchen, från Rio de Janeiro vid kusten till huvudstaden Brasilia i inlandet. Spela, smälta/analysera matchen, skjuta den åt sidan, ladda om, spela... Men riktigt bra, säkert, att få börja med två matcher på samma plats, samma stad.

x

Olympic Stadium, i Rio de Janeiro, heter officiellt "Estádio Olímpico João Havelange" (kallas ibland "Engenhão" efter platsen där den är, ibland "Estádio Nilton Santos" efter en känd brasiliansk spelare). Lite bilder från fotbollsstadion och Rio de Janeiro, där Sveriges två första matcher spelas:

-- "Sportstätte des Stadion Estadio Olimpico Joao Havelange in Rio de Janeiro in Brasilien", av euroluftbild de, på Youtube, publ 22 april 2014, två väldigt korta klipp med samma rubrik ovan :
del 1: [ www.youtube.com/watch?v=gGByE_6wgTg ]
del 2 : [ www.youtube.com/watch?v=fCAfiCCYQU0 ]

-- "ENGENHÃO -- Estádio Olímpico João Havelange", av 07rene05 på Youtube (1:32 min),
publ. 26 sep 2012 -- Ett äldre klipp, men en idé om insidan av Olympic Stadium ...
[ www.youtube.com/watch?v=tlCDdS5k8zI ]

-- "Olympic 2016 - Rio de Janeiro", av Sebastian Grzeskowiak på Youtube (4:38 min),
publ. 11 nov 2014 -- Maracanã området där både Maracanã Stadion och Olympic Stadium finns, presenteras vid tiden 2:08 min framåt.
[ www.youtube.com/watch?v=l7CgmnLzsIQ ]

x

Mané Garrincha Stadium, i Brasilia, heter officiellt "Estádio Nacional de Brasilia Mané Garrincha" eller lite förkortat "Estádio Nacional Mané Garrincha" (ibland "Arena Mané Garrincha" eller bara "Mané Garrincha"). Lite bilder från fotbollsstadion och Brasilia, där Sveriges tredje match spelas:

-- "Brasilia - Estadio Nacional Mane Garrincha - 2014 FIFA World Cup Stadium", av The Stadium Channel på Youtube (1:02 min), publ. 5 nov 2013
[ www.youtube.com/watch?v=xB02J3KSsmU ]

-- "Welcome to Brasilia - Brazil's Capital City from Above in High Definition", av WorldfromaboveHD på Youtube (2:46 min), publ. 23 maj 2014
[ www.youtube.com/watch?v=m8fZeZTN0TE ]

x

RIO 2016 :)

-- "Rio 2016: Olympic Football Cities and Stadiums", av FIFATV på Youtube (1:33 min), publ.
[ www.youtube.com/watch?v=v4HsP-4Ala4 ]

-- "Rio 2016", av Visit Rio på Youtube (2:23 min), publ. 1 juli 2009
[ www.youtube.com/watch?v=Z00jjc-WtZI ]

.