Bara en damallsvensk i WPS All Stars

WPS-ligan fyller ut matchprogrammet med en All Star-match den siste juni i Kennesaw, Georgia. Såväl fans som spelare, tränare och mediafolk har fått rösta fram lagen. Spelarna som fick flest röster blir lagkaptener som dels får utse sin startelva och dels sina lags coacher.

Enda spelaren från fjolårets Damallsvenskan är Ramona Bachmann.

Inte oväntat blir det ett Team Marta och ett Team Abby Wambach. De har att välja bland följande:

Målvakter
Karen Bardsley, Sky Blue FC
Hope Solo, Atlanta Beat

Backar
Rachel Buehler, FC Gold Pride
Tina Ellertson, Atlanta Beat
Allison Falk, Philadelphia Independence
Amy LePeilbet, Boston Breakers
Brittany Taylor, Sky Blue FC
Cat Whitehill, Washington Freedom

Mittfältare
Sonia Bompastor, Washington Freedom
Shannon Boxx, FC Gold Pride
Lori Chalupny, Atlanta Beat
Kristine Lilly, Boston Breakers
Lori Lindsey, Philadelphia Independence
Aya Miyama,
Heather O’Reilly, Sky Blue FC
Kelly Smith, Boston Breakers

Forwards
Eniola Aluko, Atlanta Beat
Ramona Bachmann, Atlanta Beat
Lauren Cheney, Boston Breakers
Marta, FC Gold Pride
Christine Sinclair, FC Gold Pride
Abby Wambach, Washington Freedom

Av spelarnas egna röster fick den nya stjärnan Amy LePeilbet 70 procent. Hon imponerade t o m på Thomas Dennerby när han för en tid sedan var över och såg de svenska spelarna i ett par matcher. Ingen av dessa kom alltså med i något av All Star-lagen. Marta fick 64 procent och Shannon Boxx 61 procent av spelarrösterna.

WPS-klubbränarnas röster var enhälliga för trion Abby Wambach, Marta och Kelly Smith som fanns med på 100 procent av röstsedlarna.

Mediarepresentanterna var eniga om duon Sonia Bompastor,
och Eniola Aluko, 100 procent, och Abby wambach 94 procent

Fansens omröstning toppas av Abby Wambach, 31 procent, Marta, 27 och Hope Solo, båda 27 procent.

Taggar:
Uffe Ståhlberg 2010-06-14 19:36

Det låter kanske chockerande att inte "våra" Seger, Asllani & Co finns med på listan, men konkurrensen är supertuff i detta sammanhang. Inhemska spelare dominerar inte helt oväntat. Några få veckor i rampljuset för nykomlingarna från Sverige sätter inga djupa spår, tydligen. Men vänta tills säsongen är över!

Gäst 2010-06-14 22:36

Seger har inte blivit någon WPS-stjärna än. Ramona var helt enkelt bäst. Laura Kalmari har också spelat bra. Asllani var på g senast. Landström har problem. Edlund har knappt spelat, men för hennes del är äventyret över.

Madde 2010-06-15 12:27

Håller nog inte med om att Bachmann varit speciellt mycket bättre än t.ex. Seger. Skillnaden är att Bachmanns sätt att spela är lite mer av publikfriare, det är helt enkelt roligare att se henne om man inte är så jätte insatt i fotboll. Detsamma med Marta. Nu menar jag inte att Bachmann och Marta är dåliga spelare(de är bland de bästa i världen) men det är lättare att se att dem är bra om man jämför med Seger eller Lori Lindsey som jobbar lite mer i det tysta.

Asllani har gjort det riktigt bra i WPS, bättre än vad jag hade trott. Att Landström inte lyckats är för att deras tränare inte fattar hur man ska använda henne på bästa sätt. Larsson har varit stabil men hon är ingen spelare man känner "wow" när man ser.

Gäst 2010-06-15 15:36

Så Madde du menar att spelare, tränare och mediafolk i USA inte är så kunniga i fotboll men det är du? Herregud hör du inte hur det låter?
Lite självkritik tack.
Dom har röstat och då är det så här majoriteten vill ha det då ska inte du sitta i lilla Sverige och tala om för dom vad dom ska tycka.

Madde 2010-06-15 16:59

Absolut inte så jag mena. Det jag försöker säga är att oavsett om det gäller dam- eller herrfotboll så är de dem spelare som "syns" som blir populärast och anses vara bäst. Kolla bara hur många backar som valts till världens bästa - det har skett 1 gång på herrsidan. Om du kollar på damernas "världens bästa lista" finns inte en enda back. Mittfälltare har varit med tre gånger men ingen har blivit utsedd till världens bästa, alltså bara anfallare har vunnit och är i stor majoritet i topp-3. Ganska talande va?

Anser mig absolut inte som någon expert, men likväl som du har "kritik" mot mig har jag lika stor rätt att tycka och tänka. Och i mitt tycke är spelare som Bachmann, Heath etc. mer populära hos gemene man p.g.a. att de syns på ett annat sätt under en match. Om en som inte är speciellt insatt ska se på en match är förmodligen La liga eller Premier leauge roligare än Serie A. Men om man kan lite mer om taktik etc. så uppskatar man förmodligen en 1-0 match i Italien också.

Detta är vad jag tycker och tror och det tyckte jag gjorde ganska klart i förra inlägget också. Alla tycker som sagt inte lika, vilket väl är väldigt tur egentligen....

Gäst 2010-06-15 20:00

Vad du tycker är ointressant i detta fall. Man kan inte ha åsikter om allt och i det här fallet så är det framröstat av alla berörda och då finns det inget mer att säga. Man kan däremot ha åsikter om enskilda utalanden eller artiklar.
Det här gällde inte bästa spelare utan dom bästa spelarna på respektiva plats.
Därför finns det spelare med från alla positioner.
Du kan väl berätta dina åsikter om vad du tycker om att Tyskland har fått dam vm t,ex
Det är ungefär lika intressant.
Finns liksom inget att säga.
Uffe Ståhlbergs kommentar är bättre. Han analyserar istället. Något du kanske ska ta efter.

Madde 2010-06-15 21:01

Haha du är ju riktigt underhållande. Och jo, man kan ha åsikter om allting. Har åsikter om att VM ska spelas i Tyskland med men det hör ju inte till artikeln. Så där har du helt rätt i att det inte är intressant.

Precis som man har åsikter om hur en tränare eller förbundskapten tar ut ett lag kan man ju ha det samma om ett all-star lag. Bara för att en majoritet har röstat och tycker något behöver ju inte alla hålla med dem. Ungefär som om t.ex. M. skulle vinna valet skulle jag ha en åsikt om det, bara för att majoriteten rösta på alliansen så finns det inget att säga om det? Är det den logiken du har?

Och jag har inte sagt att det var fel all-star spelare som togs ut. Har bara sagt att det inte är så stor skillnad på Bachmanns och Segers prestation i WPS. Läser jag rätt antyder även Uffe att Seger kommer att ses på annat sätt när säsongen är slut.

Gäst 2010-06-16 08:02

Hur många matcher har du sett?
Landströms tränare blir ju idiot förklarad av dig.
Du menar också att tränarna som röstade inte kan se spelare som jobbar i det tysta?
Ska inte skriva mer i ämnet men när okunniga personer vädrar sina åsikter så är det svårt att låta bli.

Madde 2010-06-16 09:35

Jag har sett varje match som sänts i WPS, både denna säsongen och förra. Samt de matcher som jag kunnat se när Fox Soccer Channel inte sänt utan t.ex. en lokaltidning. Så jag tycker själv jag i alla fall har relativt bra koll på spelarna och lagen. Men din logik liknar ju ingen annans. På dig verkar det som att om man inte tycker som dig, tränare, majoriteten etc. så är man okunnig?

Rainer Fussgänger 2010-06-16 11:17

Amy LePellbet är back. Hon fick flest röster av spelarna. Fler än Marta och Shannon Boxx.

Ramona Bachmann är världsklass. Så är det bara. Och det värsta är att hon kommer att bli ännu bättre. Hon fyller 20 i december. Seger är 5 år och 9 månader äldre och har lite mindre tid på sig. Men det går fortfarande.

Lori Lindsey har fått beröm från alla håll. Massor.

Fotboll är underhållning. Inte mer eller mindre. Om man inte spelar själv då.

De flesta tittar hellre på snygga mål. Förståeligt eftersom spelet i grunden går ut på att göra mål och det nog det som man pratar om. Jag förstår folk som hellre ser Lionel Messi lira än Fabio Cannavaro.

Jag är säker på att WPS-tränarna och spelarna vet vad de gör. Madde borde kanske tipsa Pauliina Miettinen om hur Jessica Landström måste sättas in. Hon kan svenska och är säkert tacksam att få goda råd. Sky Blue vill nog säkert få ut det bästa av alla sina spelare för att lyckas.

David 2010-06-16 12:30

Håller nog med om att många fans, till skillnad från tränare o spelare säkert tenderar att rösta på mer spektakulära spelare än på "slitvargarna", inget konstigt med det. De får i allmänhet mer uppmärksamhet och blir mer kända bland den stora massan, liksom de amerikanska stjärnor som tillhört landslaget i hundra år. Vi skulle nog se motsvarande resultat i en svensk All star omröstning...vilket för övrigt vore kul att se :)

Alva Nilsson 2010-06-16 14:16

Nu hoppar jag in i diskussionen när den börjar närma sig sitt slut - eller?

Och helt ärligt förstår jag inte riktigt vad "Gäst" menar när han/hon påstår att "Madde" inte analyserar i det hon skriver. Jag tycker nog att det enda "Madde" gör är att analysera. Hon tar fram siffror, blockar fram intressant fakta och väver ihop det till en mycket bra och trovärdig analys. Jag kan ha fel, men ungefär så har jag lärt mig att en vetenskaplig uppsats ska se ut...

Annars kan jag bara nicka och instämma i det mesta "Madde" säger.
Det är mer eller mindre allmänt känt att offensiva spelare både uppskattas mer men också får mer publicitet än defensiva lagkamrater. Rohlin kontra Schelin, Landström kontra Segerström, Asslani kontra Larsson. Och då har vi bara tittat på det svenska landslaget - vi kan göra det ännu tydligare genom att dra in världsspelare som var med i VM 2003 (ni vet, det där mästerskapet då det gick så bra för Sverige). Marklund kontra Ljungberg, Törnqvist kontra Sandell - Svensson.
Kan någon ärligt säga att backarna i dessa fall fått mer uppmärksamhet än anfallarna. Men tittar vi på den svenska fotbollen ser vi också att backar uppmärksammas förhållandevis ofta. Av de femton senaste diamantbollenvinnarna är 4 backar. En är målvakt.
Men hörrni, håll med om att folk bryr sig mer om en skyttedrottning en än en mittbackgigant?

Gällande Landström och de uteblivna målen i Sky Blue kan jag också hålla med i det "Madde" säger. Jag har sett Landström i Hammarby, Linköping, landslaget och Sky Blue. Alltså inte bara i Sverige utan även streamat från WPS. Och just nu utnyttjas hon inte på bästa sätt där borta på andra sidan Atlanten.

Det var väl det, för denna gång. Allt gott!

Gäst 2010-06-16 15:00

Att du håller med Madde var ju ingen högoddsare.
Har du glömt när Hysen fick 6 getingar i Expressen?
Det är bara skitsnack att inte en försvarare kan uppskattas lika mycket.
Problemet är att det finns ingen riktig back gigant i damfotbollen ännu.
På herrsidan har du hur många som helst.
Sen till analysen. Alva en åsikt är ingen analys.
Återigen så var röstningen gjord av SPELARE, TRÄNARE, media och fans.
Alltså är det kunniga människor som har röstat fram dessa spelare så då är det inte så mycket att orda om.
Hade det bara varit fans så hade det blivit helt andra spelare. Det är jag helt övertygad om.

skåning 2010-06-16 22:33

håller helt med madde vs "den andre",e ju allmänt känt att visa spelar uppmärksammas mer än andra pga av sina positioner i laget,menar att tex ch.ronaldo alla dagar i veckan skulle komma före tex en defensiv mittfältare,fast alla som kan fotboll vet att vattenbärarna på mitten behövs oftast mer ibland... nä,madde e nog den som bäst fstår sig på spelet av er,dessutom så enligt vad jag fått höra så spelar landis lag oftast med en anfallare o då e det hon som får stå åt sidan gentemot kai

Anna 2010-06-16 23:42
  1. Gäst "diskuterar" (föreläser) i en rätt otrevlig ton. Vadan denna fientlighet?
  2. Självklart får man ha en åsikt som avviker även från ett majoritets"beslut". Hur skulle det annars se ut?
Lars Karlsson 2010-06-17 07:32

Nä nu måste jag försvara "Gäst". Jag kan inte läsa någonstans att "Gäst" inte håller med om att anfallare är mer populära än försvarare men nu var det inte det artikeln gällde. Det var 1 spelare från damallsvenska och ingen svensk och det var det som artikeln handlade om. Att Madde sedan börjar snacka om anfall vs försvarsspelare hör ju inte riktigt hit. Dom röstade fram dom bästa spelarna till 2 lag enligt tränare, spelare, media och fans och då platsade inte dom svenska spelarna, och?
Antagligen är dom inte bättre.
När man röstar fram ett lag så kan det vara lite svårt att rösta fram 11 anfallare eller 11 försvarare.

Gäst 2010-06-17 09:19

Reserverna som ska börja på bänken har ju också utsetts, och där finner man Caroline Seger och Laura Kalmari från förra årets damallsvenska.

Marcus Z. 2010-06-17 09:34

Jo....det var så att diskussionen gick vidare från artikeln, vad gör det då? Det är väl bara kul om man kan få vädra sina åsikter och diskutera utan att man ska behöva få skit för det. Inte var det direkt långt från ämnet heller, det var ju inte så att hon började diskutera den globala uppvärmningen.

Amanda Jansson 2010-06-17 09:56

Exakt. Diskussionen kan gå vidare hela tiden. varför ska man hålla sig till ett ämne? Vi kanske kan diskutera om Victoria heter Westling framöver eller om Daniel kommer att heta Bernadotte?

Insikt 2010-06-17 10:03

Undrar vad det är för svenska Rainer pratat med Miettinen..?

Johan 2010-06-17 12:35

Rainer har väl inte sagt att han pratat med Miettinen? I Finland har barnen obligatoriskt svenskundervisning i skolan, det är troligtvis det han syftar på.
När man läser tråden får man intryck av att det är framför allt två personer som diskuterar och som använder sig av olika namn.
Madde, Alva, skåning och Anna kan vara en och samma person.
Gäst, Lars Karlsson och Amanda Jansson är troligtvis en och samma person de med.
Uffe och Rainer är kanske även de en och samma person men skriver mindre inlägg än de andra.
Barnsligt. Meningslös.
Dags att Mr Goat rycker in och förolämpar alla eller några.
Är Johan och Mr Goat en och samma person?

Madde 2010-06-17 13:02

Vi verkar ju inte komma längre i denna diskussionen i varje fall, så vi får väl komma överrens om att vi tycker/tänker olika...

Till "Johan" - har ingen aning om vad de andra använder för signaturer eller hur många. Jag skriver dock endast under mitt namn, vilket jag tror de flesta som uppger namn gör. Hur det är med "gäster" är lite svårare att veta...

Lars Karlsson 2010-06-17 18:29

Sorry Johan men jag håller mig till ett namn.

"Mark." 2010-06-20 13:33

"Roligt att Kristine Lilly är med i Women's Professional Soccer All Stars."

Gäst 2010-06-20 16:54

Till Johan. Man lär sig inte svenska i finska skolor obligatoriskt. Däremot lär man sig finska från klass 5. Det är obligatoriskt.

Madeleine Hansson 2010-07-01 21:55

Johan hade nog rätt. Wikipedia skriver: I finskspråkiga grundskolor är sedan 1970-talet svenska ett obligatoriskt ämne i årskurserna 7 – 9 (liksom finska i svenska skolor, i dessa läser man dock vanligen finska från åk 3). I gymnasiet har svenska alltid varit ett obligatoriskt ämne..

Du kan också kolla andra källor. Finland har kvar tvångssvenskan. Om finskan: Att det språk som 94¤ av alla finländare talar är obligatoriskt är ganska logiskt.

Medaljregn över FC Rosengård

I hällande regn i Malmö spelades sista omgångens enda match utan betydelse för slutplaceringarna. Gråvädret saktade ner spelet och ströp publiktillströmningen, det som påverkades minst av allt var Rosengård-spelarnas jubel när de höjde Kronprinsessan Victorias Pokal.

Årets domarfavorit

Som brukligt delar Sveriges Elitdamdomare (SEDD) ut en utmärkelse till en spelare som på ett bra sätt agerar föredömligt för svensk damfotboll. Detta året tilldelas Elin Magnusson, KIF Örebro DFF, utmärkelsen.

Blixtstart för innefotbollssäsongen

Den traditionsrika innefotbollsturneringen Höstblixten spelades på söndagen för 24:e gången i Agnebergshallen, Uddevalla. Stångenäs AIS besegrade IK Rössö Uddevalla i en tät final

Fyra svenska PSG-mål

Paris Saint-Germain körde över Albi, som ligger på sjunde plats i franska ligan med hela 6-0.Två tredjedelar av målen gjordes av lagets svenska spelare.

Inget silverjubel i Kopparbergs/Göteborg

Tredjeplatsen i Damallsvenskan samt seger med 3-1 mot Vittsjö GIK i sista matchen var inget som Kopparbergs/Göteborgs spelare fick att jubla. Belöningen är Svenska Fotbollförbundets lilla silvermedalj, i fjol blev det brons.

Emma Lennartsson dubbel målskytt i Linköping

Litet avslaget kändes det som efter UEFA Women´s Champions League-triumfen när Linköpings FC på söndagen hade att avsluta Damallsvenskan 2014 mot Piteå IF som till och med behöll ledningen över halvtid. Men LFC kom igen i andra återställde ordningen till seger med 3-1.

Tyvärr, Jitex höll alla sina nollor

I Damallsvenskans sista omgång kunde Umeå IK FF enkelt besegra jumbon Jitex Mölndals BK med tennissiffrorna 6-0 efter ledning 2-0 i halvtid. 498 åskådare på T3 Arena såg också Emma Berglund efter 9 säsonger i den gulsvarta tröjan göra sin sista match i klubben, i vart fall för den här sejouren.

Örebro till Champions League knep stora silvret

KIF Örebro är ett lag för Champions League. Ett inlägg från Magnusson och ett självmål och saken var klar. Man slog Eskilstuna hemma med 2-0 och tar därmed andraplatsen i tabellen.