AIK förstärker inför hösten

Som lån kommer Petronella Ekroth att spela för AIK i höst. Hon kom från Linköpings FC till Tyresö FF i år.

AIK befinner sig på en utsatt position i botten av Damallsvenskan.

- Petronella får komma till det dokumenterat spirande utbildningsklimatet i AIK, något som även Tyresö gynnas av på sikt. AIK får en stabil försvarsspelare som framför allt kommer kunna konkurrera om en mittbacksplats under resterande delen av säsongen, säger AIK:s sportchef Johannes Wiklund till klubbens hemsida.

Petronella har varit startspelare i nio av Tyresös matcher i Damallsvenskan i år. Hon är 20 år och har spelat sammanlagt 33 ungdomslandskamper. Hennes moderklubb är Rödsle BK varifrån elitsatsningen gick via Öster till Linköping.

Rautamäki 2010-07-26 19:22

Hoppas Petronella får chansen i Gnaget. Men är utsikterna så ljusa? Som det ser ut kommer AIK att åka ur allsvenskan. Det kan bli från bänken i Linköping, via bänken i Tyresö till bänken i AIK och därefter? En märklig transaktion måste man säga. I AIK:s plantskola? Trodde hon var vuxen de stora uppgifterna för länge sedan. Önskar bara "Nella" all framgång, hon har många år kvar och mycket mer att bidra till fotbollen med - om hon själv vill.

Janne Bengtsson 2010-07-26 19:38

Petronella är egentligen för bra för bänken. Riktigt konstigt att hon inte fått spela mer med tanke på hennes nivå. Hennes klubbar har haft för bra mittbackar får man säga. En bra värvning AIK gör. Hon kommer säkerligen få gå in direkt från start. Detta är en spelare som många trodde skulle bli mycket mycket bättre än vad hon blivit. Dock har hon många år kvar. Så det är bara att kämpa på för Petronella, jag tror på henne. Smart av AIK.

Gurra 2010-07-26 21:07

En bra värvning, nu har man fyra kompetenta backar. Sen väntar jag bara på dom två utländska offensiva förstärkningar och en frisk finska så ska det nog ordna upp sig.

Janne Bengtsson 2010-07-26 21:53

Gurra@ du menar KW och LDV? (utländska förvärv)
och Essi Saino?

Gurra 2010-07-26 22:28

Dumt att nämna namn innan det är officiellt men Essi snappade du så du är ju på rätt planhalva.....

Anders Persson 2010-07-26 23:54

LDV bröt benet så sent som i maj, men det handlar kanske om en snabb återhämtning.
KW skulle jag inte kalla en förstärkning direkt.

Marcus 2010-07-27 00:10

KW?

Gäst 2010-07-27 08:27

kacey white till aik

Anders Persson 2010-07-27 11:23

Vet någon insider om Lisa De Vanna är fit for fight efter benbrottet?

Gäst 2010-07-27 14:29

Är inte Lisa de Vanna under kontrakt med Washington Freedom? Om så, borde hon väl spela där först så länge USA-säsongen varar (september?), innan hon återkommer till AIK?

Peter på södermalm 2010-07-27 16:00

Smart av Tyresö att Låna ut petronella!
De vill att hon får max speltid i Allsvenskan med bra motstånd för utv skull till 2011, då hon åter igen Spelar för Tyresö.
Faran är att Aik hänger kvar och Tyresö får problem! Vad ska man då hitta på? Köpa nytt? Försent! Kan bli en rysare!
Detta bevisar att Tyresö Tänker mer på SPELAREN än LAGET!? Eller Laget på lång sikt?!
Vi kanske Underskattar Tyresös Arbetssätt, (TYRESÖ MODELLEN!)
De ligger trots allt, efter allt Gnäll mm , 3 poäng efter 4an i serien.
Jag kanske skall röra mig lite mer söder ut för att kunna uppleva bättre fotboll och bättre upplägg, ljusare framtid mm, för på söder händer det i princip ingenting!

Hammarby 2011 Norr ettan
Tyresö 2011 allsvenska Mästare
Jag e inte bitter!!!!!!!!!

Marcus 2010-07-27 16:23

Lisa De Vanna är nog inte fit for fight.
Kan inte heller tänka mig att Kacey White ska spela i AIK i höst.
Hon har väl kontrakt med Sky Blue FC?

Värvar AIK något så lär det inte vara så spektakulära värvningar utan snarare något likt Petronella.

Hm, finns det några andra talanger som nöter bänk och som vill spela på högsta nivå?
Kanske någon i LdB. Eller Elin Nilsen i Öster, notorisk målskytt med ett snitt på 0,5 mål per match i flera år.

Den enda som jag kommer på som deklarerat att hon ska byta klubb är backen i Lyon, ingen ung talang men iaf någon som vill byta klubb.

Alva Nilsson 2010-07-27 16:32

Har även jag mycket svårt att tro att De Vanna eller White joinar AIK. Men den som lever får se.

Gäst 2010-07-27 18:03

En duktig spelare har dom värvat men varför en back? Där är dom ju väl rustade. Det är ju på mitten och framåt dom behöver fylla på med vassa spelare.
Jag tror att hon var gratis därför tar dom henne. Det finns inte en sikin i AIK och med tanka på hur det går för herrarna så finns det inte några pengar i framtiden heller.
Lisa och Kacey kan dom bara inte ha råd med.
Den som lever får se.

Marcus 2010-07-27 18:42

AIK saknar backar, Emelie Karlsson Wedin slet av bandet, Elin Karlsson är borta.
Två backar mindre och truppen blir allt tunnare. AIK måste få in spelare, Nu !

AIK har bara en renodlad mittback i truppen (Sembrant) nu kan Ölander flyttas ut på ytterbacken och in med Petronella i mittlåset. AIK får alltså en skickligare ytterback, mer offensiv.

Rainer Fussgänger 2010-07-27 20:34

Jag kan knappast tro att man skulle få Kacey White att lämna amerikanska mästarna för att spela för Damallsvenskans bottenlag, med all respekt. Kacey har spelat ALLA 15 matcher i WPS i år. Förutom henne har bara Brittany Taylor och Rosana lyckats med den bedriften. Efter Taylor och Yael Averbuch har hon mest speltid (1215 minuter) av alla.
Ingenting går att hitta om De Vannas skada, men om hon skulle bli frisk så snart efter den hemska skadan hon ådrog sig i Asien, skulle hon säkert ansluta till sitt Washington.
Intressanta rykten dock. Lika sant som när jag hörde att Hammarby ska få Lori Lindsey och Eniola Aluko för resten av säsongen medan Sunnanå kommer att försöka rädda kontraktet med hjälp av Inka Grings och Louisa Necib.

Marcus 2010-07-27 22:15

Och Djurgården skulle få förstärkning av Kalle Anka och Ballo

Gäst 2010-07-28 11:27

aik åker ut en då en spelare kan inte göra skilnad för det är inte där felet ligger felet ligger i att aiks backar får göra fowardarnas jobb för forwardarna är inkompitenta kom till baks när ni skaffat nya fowards

Gäst 2010-07-28 18:22

Emelie Karlson är mittfältare Marcus.
Visst dom kan fylla på back beståndet men det är framåt som problemen ligger.
27 bakåt på 14 matcher är inte bra men Jitex som ligger 4:a har släppt in 25.
8 mål framåt är däremot skandalöst dåligt.
Då ska man veta att AIK gjorde 3 mål i senaste matchen mot ett klantigt resande Kristianstad.
Nä det blir nog norrettan nästa år om inte någon öppnar plånboken snabbt.

Gurra 2010-07-28 19:17

Emelie Karlsson Wedin har kanske varit mittfältare men spelade oftast back den här säsongen innan hon blev skadad.
Marcus har rätt i att man genom att flytta ut Ölander får två ytterbackar som kan hota framåt och två bra mittbackar.
Men det krävs såklart även att dom offensiva nyförvärven levererar.
Övriga bottenlag är inte så jättemycket bättre som många verkar tro.

Marcus 2010-07-28 23:31

Instämmer med gurra.
Dif och Bajen lär inte värva något att skryta om

Gäst 2010-07-28 23:31

Sorry Marcus och Gurra men nu får ni läsa på innan ni snackar. Emelie spelade back i en match. Det var mot Umeå borta då startade AIK med 5 backar. alla andra matcher har hon spelat på mittfältet från start men sedan kanske bytt till back senare. Dom sista 3 matcherna har hon inte varit med p.g.a Korsbandskada.
Slutsnackat.

Marcus 2010-07-29 00:31

Gäst, du har fel. Jag vet inte var du får din info i från. Men den är felaktik.
DIF, LdB, Tyresö, Hammarby, ja i princip alla matcher har hon startat som ytterback.
Dock är det centrala mittfältet hennes normala position.

Det är dock inte det handlar om. AIK saknar spelare i truppen som kan spela i backlinjen, framförallt mittbackar. Att värva Petronella frigör offensiva resurser.

Marcus 2010-07-29 00:44

Herregud, det kom som en blixt från klar himmel.

http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=3092

Gurra 2010-07-29 09:18

Trodde du inte på mig när jag skrev att det var nytt på ingång? Min källa nämnde bara två av namnen men med tre ser det rätt bra ut.
Att sen några började snacka om LDV var ju rätt kul.

Gäst 2010-07-29 09:41

Marcus du kan gå in på fotbollsförbundets hemsida så får du se själv.
AIK har t.ex startat flera matcher med 3 backar och där är hon definitivt inte en av dom.

Gurra 2010-07-29 09:53

Både Marcus och jag har sett många matcher, hon har spelat back. Enligt mig så betyder det mer än vad som står i statistiken. Du kanske skulle gå på någon match och se lite fotboll irl.

Gäst 2010-07-29 09:42

Sen blev väl AIK så tillbaka tryckta att det såg ut som om dom hade 6 backar. Hon spelade t.ex toppforward första matcherna.

Marcus 2010-07-29 09:56

gäst, den källan går inte att lita på, eftersom AIK ALDRIG lämnar in en korrekt taktiskt uppställning till SvFF. Varför vet jag inte, men de gör det aldrig. AIK har inte spelat med en 3-5-2 uppställning i år som det står där.

Gäst 2010-07-29 11:26

Hon gjorde första målet för säsongen som forward.

Gäst 2010-07-29 11:30

Titta vilka spelare som var på plan så ser man att hon omöjligt har spelat back så många gånger som ni snackar om.
Simonsson Karlsson Sembrant Ölander spelade mest. Sen har också Boström och Appelqvist spelat back några gånger.
Jag har sett AIK ett flertal gånger så jag vet vad jag snckar om.

Marcus 2010-07-29 13:06

Orkar inte skriva mer med dig. Du får tro vad du vill.
Karlsson har bara spelat 4 matcher från start.

Backlinjen har ofta varit
Karlsson-Wedin
Sembrant
Ölander
Simonsson

Slut för mig i debatten.

Gäst 2010-07-29 14:12

Inte för mig när amatörer skriver skit.
Har du någon koll alls? Emelie startade dom 11 första matcherna och skadade sig mot Djurgården i den 11:e.
Snacka inte när du tydligen är helt borta.

Gurra 2010-07-29 14:42

Vem är amatör?
Håll isär Elin Karlsson och Emelie Karlsson Wedin.
Av Karlsson Wedins matcher så startade hon 1 som forward, 2 som mittfältare och resten som ytterback. Målet gjorde hon som forward i första matchen.

Gäst 2010-07-29 15:52

Nu orkar inte jag heller mer. Om du är så dum att du tror att han tar bort målgöraren från första matchen då kan du inte mycket om fotboll. 3 5 2 betyder att yttermitfälltarna jobber ner i försvars spelet. Om ni mupper tror att det betyder att hon spelar back så låt gå. Ni kan få kalla det för back om ni vill.

Janne Bengtsson 2010-08-06 00:19