VM-målvakt till Linköping

Maria Edman har stått till förfogande på distans - från Helsingborg - för Linköpings FC under våren om ordinarie målvakt Sofia Lundgren inte skulle kunnat medverka. P g a nytt arbete slutar Maria men ersättaren kommer också söderifrån.
Hilda Carlén.

Hilda Carlén som nyligen stod i mål för U20-landslaget under VM kommer att fylla luckan efter Maria. Hilda är utlånad från LdB FC Malmö och har stått i mål för Stattena under våren. I fjol var Maria Edman målvakt i Stattena men har varvat ner och blir utespelare i Råå IFs div 4-lag i höst.

- Hilda ska komma upp till Linköping vid några tillfällen och träna med oss. Hon ska fortsätta stå i mål i Stattenas seriematcher. Endast vid två tillfällen kommer deras att kollidera med våra och då ska hon få stå för Stattena, säger Linköpings FCs tränare Jörgen Petersson.

Alva Nilsson 2010-08-02 14:47

Ska hon sitta på bänken eller finns det något som säger att Lundgren inte kommer kunna spela?

Kan man verkligen vara utlånad till två klubbar samtidigt?

Skitkul för Hilda självklart. Men är det inte lite märkligt att man kan tillhöra tre klubbar samtidigt?

Uffe 2010-08-02 15:07

Det är knepigt det här med alla utlåningsavtal och regler, men tydligen helt ok enligt Förbundet. Som jag har fattat det tillhör Hilda bara EN klubb, nämligen LdB Malmö FC. Därifrån har Stattena lånat henne och nu får LFC dela henne med helsingborgslaget. Lite snurrigt är det, men det blir säkert inga problem för pigga Hilda att hålla reda på var hon befinner sig!

G 2010-08-02 16:48

Det var sådan reklam:" VM Målvakt" som Nilsson missade tack vare "experten" "Lappen" som tur så finns det agenter som tar sig an även duktiga kvinnliga spelare.

Att snacka och lyfta upp egna favoriter främjar inte fotbollen.
DET FINNS INTE LÄNGRE KALKONLÄNDER.. det var länge sedan kalkonländer fanns.. kanske när ledarna spelade fotboll ca 50 år tillbaka..

Pelle 2010-08-02 16:53

Att vara utlånad till 2 föreningar måste ju vara helt fel. Så kan de ju bara inte vara. Enda chansen är att hon är LFC:s spelare och lånas ut till Stattena.

G 2010-08-02 17:24

Det stämmer!!!
Man kan läsa i regelboken, men det är gudarna som bestämmer i svff verkar det som...

Anna 2010-08-02 18:33

Jag hoppas verkligen inte att bittra G finns i närheten av Susanne eller att hon tar G's åsikter för vettiga.

Det finns lika många åsikter om en spelare som det finns engagerade personer runt ett lag. Tränaren har fått mandatet av föreningen/förbundet att fatta beslut kring spelaruttagningar grundade på filosofi, kunskap och känsla.

En uttagning baseras på så oerhört många komponenter som bara ett väl sammansvetsat ledarteam kan göra en korrekt bedömning av. Summan av ett och ett är inte alltid två. Med skickliga ledare kan det bli både tre och fyra.

Att se livet som orättvist för att man inte blir uttagen att spela landskamp tar inte en spelare längre i karriären - man måste helt enkelt fokusera på att förbättra sin egen prestation (Emma Gren är ett fantastiskt bra exempel!).

Om supportrarna månde styra fotbollen skulle vi inte se mycket resultat...

G 2010-08-03 10:49

Vilken bitterhet??? Det är faktum,...Överskattat??? Vännen titta på statistiken !!!

Hur många matcher Nilsson spelade.. 2 vilken resultat har vi där???
Hur många matcher med flickor 90 på landslagetsnivå??? Resultaten... har du kollat upp resultat överhuvudtaget?

Anna, jag tror inte att du har "Kött på benen" för attt diskutera en målvakts filosofi och ännu mindre om ledarnasnas förmåga att leda sin team till en medalj.

Tror du verkligen att tjejerna i U20 inte skulle uppskatta en medalj under VM???

Gäst 2010-08-02 20:33

Varför sånt snack om Nilsson? Så bra är hon inte utan är riktigt överskattad...

Gäst 2010-08-03 08:59

Tycker det är ruttet av Ldb att aaaalltid låna ut sin yngre spelare- för att släppa dem till någon annan klubb går inte för sig, nej nej. Josefine Alfsson, Hilda Carlen, elin rubensson, Emelie Erlandsson- ja nästan alla skånska talanger är beslagtagna för att göra vadå? Jo att sitta på bänken i Ldb och sen inom kort bli utlånad till en div 1 klubb. Måste vara kul för dom och de känner sig säkert fulla av självförtroende när de blir behandlade så här av av Ldb. Synd, verkligen synd att de beslagtar alla duktiga spelare- Önskar Michaela Johnsson ett stort lycka till som bröt sitt kontarkt med Ldb för att försöka slå sig in i LFC. Mer sånt!"

G 2010-08-03 12:11

Samtycker fullständigt med dig! Tittar man bara på Göranssons utveckling & framgång sedan hon lämnat Ldb Malmö är det uppenbart att även unga spelarna måste röra på sig för att kunna uppnå sina mål. Bänken utvecklar inga talanger. Dock är det upp till spelarna själva att sätta upp sina egna mål!

Alva Nilsson 2010-08-03 12:34

Nu tror jag i och för sig att bänken visst kan utveckla talanger (världsspelare däremot lär inte utvecklas av att nöta bänk). Själv gick jag från förstamålvakt i juniorlaget till bänknötare i damlaget när jag var yngre. Det gjorde mig till en otroligt mycket bättre målvakt - trots att jag inte lirade annat än träningsmatcher och matcher med juniorlaget. Sen är ju den eviga frågan - hade Göransson blivit så bra om hon INTE varit en sväng i Malmö, tränat med eliten och sedan dragit vidare till en klubb där hon kunde ta en plats i startelvan. Det är en fråga vi inte lär få svar på.

Jag tycker helt klart att Malmö gör rätt. De får se till sitt eget intresse. Deras intresse måste va att utveckla så många riktigt bra fotbollsspelare som möjligt, så varför inte knyta dem till klubben tidigt? Spelarna får möjlighet att träna med Sjögran, Fischer och Nordin för att bara välja ut några - det är troligen utvecklande att träna med bra spelare. Sedan lär ju tex Carlén knappast ha trott att hon skulle ta en plats i startelva i år. Och jag har mycket svårt att tro att Malmö lovar sina talanger något sådant. De ger talangerna möjlighet att utvecklas och sedan matchas i en annan klubb. En bra affär för båda parter - TILLS man känner att man inte utvecklas mer som bänknötare och vill ta en plats i startelvan. Då stannar spelaren kvar och tar en plats tillslut. Eller drar vidare.

Alva Nilsson 2010-08-03 12:47

Men... självklart är det tråkigt för de andra klubbarna att spelarna hamnar på bänken i Malmö (men de kan väl också jaga dem tidigt?) och för publiken som inte får se de unga talangerna live i allsvenskan.

Per 2010-08-03 12:53

Mister G har mycket åsikter men verkar ha hamnat i en återvändsgränd håller bara på med samma spelare hade varit trevligt om han vågat skriva ut sitt namn. Jag håller med Anna att det verkar vara en enkelspårig och bitter person.

Ismael 2010-08-03 13:21

Att folk byter klubbar till höger & vänster det är det ingen som kommenterar...

G 2010-08-03 14:13

Mister G är inte alls bitter, ännu mindre Robin Hud, bara rak på saken! För att kunna förbättra ngt måste man först inse brister, vilket inte alltid är lätt här.

Det är alltid spelarens förtjänst att uppnå sina mål och inte klubbens. Mycket intressat resonemang att bänken kan utveckla, kanske därför har kalkonländer åkt ut i kvartsfinalen????

Man kan fördjupa, vinkla och vända diskutionen in i oändlighet, vilket jag tycker är onödigt. Resultatet av bänken, spelet, organisation o.s.v. speglas i det slutliga och ingen annanstans.

Man skall inte alltid utgå ifrån sina egna erfarenheter då dessa behöver inte stämma på alla spelare. Alla är nog individer och därmed har olika filosofier.

Alva Nilsson 2010-08-03 14:44

@G: jag håller med om det du skriver. till viss del. Det kan inte alltid vara spelarens förtjänst hur bra hon blir. Hon måste dels ha mål, ambitioner och viljan att utvecklas för att lyckas. Men hon måste också ha lirare runt sig som kan hjälpa henne att utvecklas.

Ja, jag tror att bänken kan utveckla. Inte bänken i sig men träningarna med bra spelare. Jag tror till och med att miljön man har runt om kring sig är lika viktigt som matchandet. Som spelare spelar man 1-2 matcher i veckan. På elitnivå tränar man kanske en gång om dagen (jag har faktiskt ingen riktig koll på hur ofta de allsvenska klubbarna tränar, detta är alltså en gissning) vilket ger 6 gånger i veckan och drygt nio timmar per vecka. Matchande är 1.5 - 3 timmar (+ uppvärmningstid). Därmed tycker jag det säger sig självt att det är bra för utvecklingen att träna med bra spelare.

Det optimala vore självklart om talangerna fick möjlighet att både träna med bra spelare OCH spela matcher.

Men... vill LdB dammsuga marknaden på talanger får de väl göra det? Jag tror ju knappast att de lovar spelarna en startplats och sedan sätter dem på bänken.
LdB vill ha talangerna. Talangerna skriver på för LdB... Svårare än så är det nog inte.

Per 2010-08-03 16:12

Tycker att det är roligt att Hildas Linköpings äventyr kan få så många att skriva här måste tyda på att hon har gjort folk intresserade av fotboll. Jag vill passa på att önska henne lycka till och vi i Stattena kommer sakna henne om hon väljer att lämna oss.

Uffe 2010-08-03 17:47

Hilda Carlén kommer säkert att göra en fin framgångsresa oavsett vilken klubb eller vilka vägar hon väljer. Många lyckosparkar till Hilda! Hoppas bara att det inte blir för mycket turbulens kring henne. Linköping har iallafall lovat (muntligt?) att inte hugga på henne när kontraktet med Malmö löper ut i höst. Hm. Säkert sitter många damallsvenska klubbars "flickjägare" och väntar ivrigt med kontraktsförslag i näven. LdB får nog visa ett större intresse för sin guldklimp

Alva - du kommer som vanligt med de mest genomtänkta och sansade inläggen. Tack för det! :)

G 2010-08-03 20:45

Uffe- en av våra grundlagar - Yttrandefrihetsgrundlagen värnar om yttrandefriheten. Lagen är Sveriges yngsta grundlag.

Du får leva med detta oavsett om inlägget är eller ej i din smak. Därför kallas det FORUM.

Med vänlig hälsning :-)

Johanna 2010-08-04 09:24

Herr G, kolla fakta med Kopparberg/Göteborg, varför Susanne Nilsson inte spelade någon match. Det var inte bristande teknik, dåliga speluppfattning eller sämre fotbollskunnande. Nu var det andra orsaker.

Ledarna som jobbar kring det här landslaget gör ett bra jobb men som i alla lag händer det att allt inte går som smort.

Jag måste hålla med Anna, hoppas Du inte är i närheten av en ambitiös spelare, De behöver stöttning och att gnälla över vad tränare gör eller inte gör det främjar inte spelarens kapacitet och då blir det en spelare som skyller ifrån sig på allt och alla.

Jag önskar Susanne all framgång i Kopparberg/Göteborg även om hon inte fått spela mer än 1½ match under vårsäsongen, vilket är PÅ TOK för lite! Varför har inte Kopparberg kunnat fixa ett utlåningsavtal för henne?????

Så behåller du greppet om damfotbollen

Damfotboll har de senaste åren blivit allt mer populär i världens alla hörn och kanter. Vi läser allt mer om den och årets VM, som ägde rum i Frankrike, gjorde stor succé publikmässigt. Det bjöds minst sagt på flera spännande matcher, inte minst från Sveriges landslag som vann medalj efter att de slog ut England i bronsmatchen.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.
FIFA- ny strategi för damfotboll
FIFA- ny strategi för damfotboll

FIFA- ny strategi för damfotboll

Det var med stolthet som Fifas första kvinnliga generalsekreterare Fatma Samoura nyligen lanserade organisationens första globala strategi för damfotboll. Bland annat finns ambitiösa mål som att dubbla antalet kvinnliga utövare till 60 miljoner under kommande tolv år, dessutom ska prispengarna till fotbolls-VM öka dramatiskt.
Den globala damfotbollen
Den globala damfotbollen

Den globala damfotbollen

Damfotbollen av idag är starkare än någonsin, vilket vi bland annat ser genom att de stora stjärnorna syns mer i mediala sammanhang och beundras av en allt växande supporterskara. Men skillnaderna mellan olika länder är fortfarande extremt stora och än finns en bit kvar avseende kommersialisering.