Japan spelade ut Sverige

Längden saknade betydelse när Japan besegrade Sverige i VM-semifinalen med 3-1 (1-1). Ironiskt nog nickade VMs korta toppskytt Homare Sawa in ett av målen. Det mesta gick snett för Sverige. Bästa laget vann.

Det började annars bra när Josefine Öqvist högg på det enda misslyckade ingripandet i Japans försvar och gav SVerige ledningen efter 10 minuters mycket avvaktande spel från båda sidor.
Sverige fortsatte avvakta medan Japan tilläts ta över initiativet. Det var inte någon av VMs mest publikvänliga matcher, det höll nog de drygt 45.000 i Frankfurts Waldstadion med om.
Respekten för det japanska bolltrillandet satt utanpå de svenska tröjorna. Inför risken att bli körd tordes man inte överge sina positioner och i de fall man gjorde det förlorades bollen till japanskor som såg till att ha flera medspelare i närheten. Det var långt mellan svenskorna. Trots fysisken förlorade de närkamper i den mån inte bollen hunnit spelats vidare av motståndarna.
Det var en blek svensk insats i jämförelse med vad som visats fram till nu i VM-slutspelet.

Caroline Seger fick kliva av redan under uppvärmningen. Hon hade för ont i vaden. Marie Hammarström var den givna ersättaren.
Japan ersatte Yyki Nagasaio med Nahomi Kawasumi och det var ett lyckat byte. Det var hon som kvitterade för Japan efter att Sara Thunebro följt med in i mitten och Nahomi fyllt på i luckan. Hedvig Lindahl var inte heller säker på om det skulle bli ett inspel i mitten och släppte en lucka.

Kanske hade det gynnat Sverige om planen fått all den väta som regnet över Frankfurt försåg omgivningarna med men det finns ett mobilt tak över Waldstadion som gjorde att det var en perfekt plan.

Aya Miyama sköt en frispark förbi Sveriges mur och då var Hedig Lindahl rätt placerad för att rädda vid ena stolproten.

Efter eh första halvlek som så när som på ledningsmålet var värd att glömma för Sveriges spel började den andra inte bättre än att Shinobu Ohno sköt i ribban i 47:e minuten.
En kvart in på halvleken nickade Homare Sawa in 2-1 till Japan efter ett inlägg som hamnade mellan flera svenska uteförsvarare och Hedvig Lindahl som odkså missade.
Bara fyra minuter senare gjorde hon en vådlig utrusning för att bryta ett långt uppspel men unansparken gick till Nahomi Kawasumi som drog på ett skott från 30 meter och fick se bollen dala in i det svenska målet, hennes andra mål i matchen.

Thomas Dennerby utnyttjade sent alla bytena. Linda Forsberg, Marie Hammarström och Josefine Öqvist blev ersatta av Jessica Landström, Sofia Jakobsson och Antonia Göransson, samtliga forwards. Men det var på mittfältet jobbet inte gjordes. Lisa Dahlkvist hade en kraftig reaktion på sina tidigare lyckade matcher och Therese Sjögran har inte levt upp till förväntningarna under hela VM-slutspelet.

Nu blir det match om tredjepris mot Frankrike i Sinsheim på lördag. En medalj är en medalj och fjärdeplats något att hata.
Ska Thomas Dennerby ge dem som inte lyckades chans till revansch på sig själva eller blir några bänknötare startspelare?

Taggar: ,
Rufus 2011-07-14 00:02

"Uselt av Sverige", sammanfattade Radiosportens Anette Börjesson dagens insats och vem kan säga emot detta? I större delen av matchen agerade svenskorna trafikdelare och rundningsmärken och passningsskickligheten låg ungefär på samma nivå som hos nyss nämnda objekt...

Nu måste Dennerbys ikväll djupt förnedrade trupp genomgå en osannolik metamorfos fram till lördag eftemiddag, annars riskerar man att bli lika avklädd mot bollsäkra och snabba fransyskor.

Håkis 2011-07-14 00:12

Japan vann mot Sverige med 2-1 i Algarve Cup och nu meg 3-1.Japanskorna har fått fram en stark generation,så är det.Sverige var chanslösa trots 1-0 ledning

Mark 2011-07-14 18:34

"Kommer ihåg hela dagen som dagen då 'målvakten' tog oss från finalen. Men det kom som en överraskning var att 3 svenskor som var längre inte nådde högst i målområdet. Som en trolldom. Fram till 1-1 så att säga."

Rainer Fussgänger 2011-07-14 00:39

Jag tycker inte att Sverige spelade uselt. Inte heller var det en blek insats. Det var japanskorna som gjorde svenskorna väldigt bleka. De var bättre på varenda position och spelade som en världsmästare borde göra. Sverige hade trots den tidiga ledningen inte den minsta chansen att vinna.
Tysklands förlust mot Japan blir lite mer förståeligt nu.
Efter en halv timme såg man bara skräcken i de svenska spelarnas ansikten när de förstod att de inte skulle kunna rå på Japan idag.
Men efter en natts deppighet ska man nu koncentrera sig på annat. En match om n medalj stundar. Trots kvällens mycket välförtjänta förlust mot kanske världens spelskickligaste lag (det kommer USA inte att ändra på, de må vinna, men bäst är de inte) har Sverige spelat en fantastisk bra turnering hur än matchen mot kanske Europas numera spelskickligaste lag på lördag slutar.
Grattis Sverige att ni är med bland de fyra bästa!!!
Och tack Japan för en demonstration av modern fotboll. Verkligen en damfotbollens Barcelona.

Martin 2011-07-14 05:21

Nog för att Japan är ett otroligt spelskickligt lag, passningsspelet ligger långt före något annat jag sett inom damfotbollen tidigare, men det var faktiskt den svenska passiva taktiken som gav dem en lätt resa.

Inför matchen så sades det att vår fördel var fysiken och längden. Därför blev den totala avsaknaden av såväl närkampsspel som bra inlägg/långbollar extra märklig. Att ligga 3 meter ifrån sin motståndare man ska markera fungerar inte mot Messi o Co i Barca och därför inte heller mot damfotbollens 'Barcelona'.

Slutligen måste jag konstatera att jag hade rätt i min tvekan om Dennerbys målvaktsval inför turneringen. Det håller inte att spela med en målvakt som sprider oro i sitt försvar istället för trygghet, jag läste i kvällspressen att det var tvärtom men enligt mig utgår försvarsspelet från målvakten. Jag påstår inte att vi hade vunnit emot Japan med Sofia Lundgren i mål men det hade tveklöst sett stabilare och framförallt lugnare ut.

Tyvärr känns det som om Dennerby var en av få i laget som kände att han valt rätt och även om Lindahl kanske är den bästa av dem så blev det tydligt att en del av hennes medspelare inte kände att så är fallet.

The Observer 2011-07-14 08:35

Tja, egentligen borde man inte vara förvånad. Det finns mycket att kommentera, några saker:

En ranking av spelkvalitet efter semifinalerna;

  1. Japan och inte så långt efter
  2. Frankrike och en bra bit efter
  3. USA och inte så långt efter
  4. Sverige

Frågan är då: varför USA i final och Sverige inte? USA har något Sverige inte har - mentalitet?

Tyvärr talar inte särskilt mycket för Sveriges bronschanser sett till Frankrikes spel.

Vad mer? Många, däribland jag, hade gärna sett Antonia och Sofia J mer både tidigare i turneringen och i denna match.

Hedvig visade tyvärr en provkarta på just de saker hon kritiseras för och naturligtvis blev det fatalt resultat i match som denna. "Skitmål" sa Hedvig - mmmmm Hedvig och då blir du.....?

När man hör spelarnas kommentarer efter matchen är det bara att hålla med - de kan räkna upp allt dom inte fungerade. Det är tyvärr bara observationer och konstateranden. Analysen återstår - Dennerby och SvFF!

Ett nytt Sverige OS 2012 och hemma-EM 2013?

D.N. 2011-07-14 11:47

Tråkigt att Sverige visade upp sig från sin sämsta sida när svenska folket äntligen började få upp ögonen för laget igen. Japan fick göra lite som de ville. Usel press och passningsspel från i stort sett samtliga. Japan spelade visserligen bra, och när Sverige blir stressat och spelet låser sig blir Sverige ruskigt dåliga, vi har sett det förut. Japan utnyttjade läget och kunde obehindrat rulla bollen och kontrollera matchen.

Jag gillar dock i grunden 4-2-3-1 uppställningen och sett Sverige spela väldigt bra offensiv fotboll med den uppställningen. Tycker dock det var vansinnigt att hålla fast i den taktiken så länge när den så uppenbart inte fungerade. Kändes nästan som att man på för hand bestämt sig för att låta Japan få styra o bestämma och inrikta sig på försvarsspel. En uppställning man är mer trygg med är väl att föredra i så fall. Men Sverige har aldrig varit bra på att spela med defensiv inställning oavsett uppställning .

Lotta helt isolerad på topp och konstant offside eller löpande efter omöjliga bollar. Sjögran hade behövt visa världsklass men rörde knappt bollen. Öqvist uppenbart obekväm med det defensiva arbetet. Centrala mittfältet kämpade men hela tiden steget efter. Tyvärr kom de grova misstagen från Lindahl också. Men det är ändå svårt att lasta henne för förlusten i en match när samtliga svenskor gjorde misstag vid nästan varje bollkontakt. Litet plus för Annica Svensson (som jag inte ens ville ha som högerback) som höjde sig över mängden och visade lite vilja i alla fall.

Kanske var det Segers skada som tillslut fick det bräckliga självförtroendet att flyga all världens väg. Så synd att det åter ska bli en plattmatch när det gäller som mest, när man vet hur mycket högre kapacitet laget har.

Nya tag på lördag mot Frankrike, gärna med lite nya hungriga spelare i startelvan.

Nillan 2011-07-14 12:13

Jo Sverige spelade fruktansvärt dåligt i 70 min. Håller med om vad The Observer säger
och dom vek ner sig totalt.

Japan är ett jättebra lag fantastiska och skickliga , Sverige måste hem och träna på att komma tillbaka med bättre passningsspel , men min syn på matchen är också att vi gör Japan bättre än vad dom är, missförstå mig rätt dom förtjänar sin vinst, med bjudningar på massa slarvbollar, och Lindahl får ta på sig 2 av dom. Var inte många passningar som gick till rätt adress och vi gav bort bollen, låg för långt ifrån deras spelare, backlinjen blev bred. När Japan fick 3-1 då började Sverige vinna tillbaka bollarna, så dags. (spelade in matchen och har sett den en gång till, ja jag vet nördigt) Tyckte Rohlin sammanfattade det bra.

England spelare precis rätt i sin match mot ett blekt Japan som naturligtvis också kan ha dåliga dagar.

Jag satt mest och vad förbannad hela matchen för det kändes som dom gav bort denna.
Tror visst att Sverige kan vinna över japan men då kan man inte bjuda på massa juniormisstag. Skulle hellre säga att Sverige inte vågade, för jag tyckte det så fegt ut från svenskt håll. En mycket trög Forsberg på kanten som har slarvat otroligt mycket under hela tuneringen, blandat och gett bra med mycket dåligt. Hade för övrigt en kompis över som aldrig spelat eller intresserat sig för fotboll speciellt mycket, som frågar mig vem den klumpiga spelaren på kanten var. Tycker också att Göransson och Jacobsson skulle kommit in tidigare och precis som sagts innan spelat mer.

När jag såg Domanski Lyfors vara nere hos Dennerby i halvtid förstod jag att det var kört, det fanns ingen reservpla, Marika försökte coacha Dennerby eller??

Men med det sagt har Sverige gjort ett jättebra VM, vi blir minst 4 när länder som Tyskland, Brasilien, England , Kanada, Nord Korea , Norge ,Kina var inte ens med inte lyckades och vi har säkrat en OS plats bra jobbat!!

Tror också att Sverige får åka hem utan medalj, Frankrikes lag är Lyon och dom känner varandra utan och innan, minus Lotta då. Frankrike har eller rättare sagt Lyon har satsat och det syns nu, Fransk fotboll har tagit ett jättekliv jag är imponerad och lite förvånad över Fransk fotboll, tyckte att det var inte så längesedan dom var ett ganska dåliga.

En analys som Dennerby och CO kan ta med sig hem är att 2 veckors förbredelser inte räcker i dom stora mästerskapen, hur ska man hinna slipa på detaljerna som kan vara avgörande, hur ska man få ihopa ett bättre passningsspel är något för dom damallsvenska klubbarna att ta sig en rejäl tankeställare om ,hur man ska genomföra det för i Sverige har man lagt det ansvaret på klubbarna, och med det i åtanke blir Sveriges insats helt plötslig mycket mycket bättre snudd på fantastisk. Ta bara ett lag som Colombia, låg och tränade i 2 1/2 månad innan.

Usa har mentalitet och ett helt annat upplägg också månader tillsammans, ska inte säga att Usa har spelat bra för det tycker jag inte, dom var utspelade mot Frankrike med lyckas vinna ändå tack vare att dom aldrig get upp och naturligvis en hel del flyt måste man säga.

Jag kan bara hopps att tjejerna tar det på rätt sätt och lär sig av matchen, jag är stolt över tjejerna och dom har gjort ett jättebra VM, om vi i Sverige ska fortsätta utvecklas till det bättre hoppas jag dom gör något konkret och jobbar stenhårt på detta i förbundet. Kanske skulle det behövas lite extra pengar för att satsa på EM 2013, kanske till och med gå för vinst.

Rainer Fussgänger 2011-07-14 12:47

Det är Japan som gör Sverige dåligt. Som stressar svenskorna som inte vet vart de kan ska spela. Efter att Japan kommit in i matchen är de flesta svenskorna rädda när de får bollen, eftersom de vet att inom några tiondelar kommer de att ha två japanskor emot sig. Sverige har spelat tre matcher mot Japan i år och Japan har alltid haft övertaget, med undantag kanske för sista halvtimmen i Bochum men hur många byten hade man gjort då?
Dagen innan matchen mot England hade Sasaki låtit träna två timmar hård fysisk träning. Japan var redan klar för kvartsfinal och var inte fokusserad mot svaga England.
På lördag spelar Sverige mot Europas för närvarande spelskickligaste lag. Som har förbättrat mycket på 2 år och som blir en av guldkandidaterna 2013, tillsammans med Sverige och glöm inte - Tyskland.

GiveYouANice 2011-07-14 13:36

När en del av kommentarerna vill liksom försvara TD och säga att det vara japsen som gjorde svenskorna dåliga, då låter det som när Roy H försökte förklara Liverpools förluster på att det var motståndarna som var bättre och egna laget kunde inget åt det göra.
Därför sparkades RH efter ett halvår.

Finns inget som är värre för ett lags fans att höra, än att coachen bara konstaterar att det andra laget var bättre och åt det fanns inget att göra.
Igår fanns faan 1000 saker att göra bättre !

1.
Förklara för spelarna tillsammans under 3minuter så här: "VI byter från 4-4-2 till 4-2-3-1. Det innebär följande..... Marie... Lotta...Therese.... Foppa.... Hedvig...."...o.s.v.

2.
Att spela "lågt" o "passivt" innebär INTE ligga i knäet på målisen eller vara 5m från moståndaren.

3.
Spela er inte ur svåra situationer på egen sista 1/4-del ! Långtjong upp längs sidan. Detta tjurar ner japsen.

4.
TD - efter 10 min , när du själv såg att spelet hade börjat balla ur, varför i herrans namn tog du inte en vattenflaska och slängde in den i avbytarkuren, så alla skulle få höra att du blev fly förbannad ?! Nej, sån är ju inte du. Du är ju den där snälla nallebjörnen som vill vara politiskt korrekt där som coach. Hade du gjort DETTA, så skulle kanske tjejerna på plan o på sidan skitit på sig men det skulle faan blivit fart på dom !

5.
Är TD så begränsad som coach att M D-L var tvungen att gå ner och fråga vad han hade för plan C ? Plan B var ju tydligen 4-2-3-1.....

6.
Har damlandslaget nåt speciellt favoritlag som de vill efterlikna i spelsätt ? Som japsen har FC Barca.
Kanske. Mycket tyder på t.ex. Wimbledon. Iaf som det sett ut hittills.

7.
Pondus och placeringssäkerhet är några av en målvakts egenskaper den ska ha.
Är HL den av de svenska målisarna som har det mest ?
Tråkigt att hon får mycket skuld för insatsen. Backarna gjorde ju inte nån av sina bästa matcher heller.

Sen finns det minst 993 saker till men det får inte plats här.

Rufus 2011-07-14 13:53

Du Rainer har den bästa och enklaste förklaringen till varför det gick som det gick! Japan var helt enkelt bäst på allt, så låt oss sluta hitta alla "mystiska" förklaringar och långsökta bortförklaringar. Tror inte ens att ett frisk Seger eller en spelklar Fischer hade kunnat vända matchbilden. Hela laget tappade koncepterna när man insåg att man var på väg att bli utspelade och förnedrade.

Att byta spelsystem mitt i denna mentala härdsmälta var ett desperat snilledrag av lagledningen. Det kunde ha lyckats mot ett annat lag, inte mot "Nippons döttrar". Det är heller ingen mening med att låta den svenska målvakten löpa gatlopp för alla sina tavlor. Alla vet att det är Hedvigs sätt att agera och att det leder till sådana här baklängesmål. Men någon borde tala om för henne att hon är målvakt och inte utespelare... Dennerbys halsstarrighet beträffande målvaktsvalet är en gåta i sig. Så största delen av skulden för debaklet vilar på landslagsledningen!

Men återigen - japanskorna var fantastiskt bra och vi vill gärna se dem stå som värdiga världsmästarinnor på söndag!

The Observer 2011-07-14 17:05

Kul att det finns några "japaner" som vill skapa lite action genom att kommentera! Tyvärr allför sällan jämfört med för något år sedan....

Ett lag som är rankat femma förlorar mot ett lag som är rankat fyra - inget konstigt, eller?

Man kan självfallet inte skylla en sådan här förlust på enskilda spelare, det var, i god svensk anda, en kollektiv kollaps. Alla vill självklart spela om de blir uttagna. Man ska inte förvänta sig att någon tackar nej - "jag är inte tillräckligt bra"! Alltså är det rimligen främst förbundskaptenen som får ta besluten.

Om den officiella målsättningen (mantrat "vidare från gruppen") också var lagets interna målsättning så kanske det var slut på "bensinen" - hoppsan vad gör vi nu?

Jag får alltid rysningar av uttalande i stil med "vi ska vara kyliga" eller "ha tålamod" - nähä Svenska damlandslaget, det är just det ni inte ska vara - ni ska vara heta som sprakande kaminer och "stänga matchen" så fort det bara går! Det finns få spelare som utstrålar den attityden i någon match - Landström gör det ibland och Lisa Dahlqvists blick vid straffen mot Hope Solo gjorde det. Annars mest mellanmjölk tyvärr....

Och till sist, vilka superlativer ska man klämma till med för att beteckna den svenska insatsen och även snegla mot bronsmatchen? Fantastiskt och jättebra? Knappast, snarare godkänt så här långt. Att vara rankad femma och vara i seminfinal är väl rätt normalt? Kniper man bronset kan jag sträcka mig till bra som helhetsintryck. VM- final jättebra? VM-guld fantastiskt?

För vad har vi fått se av spel och mål egentligen? Ett mindre genombrott från Lisa Dahlqvist - OK. Skapligt kantspel av Thunebro och Sjögran av och till. Hårt jobb och ett snyggt mål av L8. En oftast stabil Rohlin. En halvlek mot USA är det enda som höjer sig över mängden. Eller är förhoppningarna inte större på Sverige längre?

På lördag vet vi om det blev mer än godkänt.....

Crapii 2011-07-14 19:38

Jag hoppas Sofia Lundgren får chansen efter Hedvigs presentation i semifinalen. Jag tror det skulle gynna laget och även Hedvig som kanske kan känna att hon inte är BÄST hela tiden - utan få känna av lite konkurrens..

Martin 2011-07-14 20:00

Det kommer ALDRIG att hända. Att Lundgren blev uttagen berodde bara på att det skulle vara tre målvakter med i truppen. Dennerby har något emot henne, det är den enda förklaringen jag kan se till att Sveriges bästa målvakt de senaste 3 säsongerna inte får chansen i mästerskap.

Vad gäller hur Hedvig skulle reagera på att bli petad ska jag inte spekulera, men med tanke på den närmast hysteriska reaktionen på Sjögrans allt för ärliga uttalande så skulle det nog lunna få jobbiga effekter.

Rainer Fussgänger 2011-07-15 13:13

Man borde definitivt prova med en annan målvakt efter VM. Och då är Sofia Lundgren några snäpp bättre än duktiga Kristin Hammarström.

Jag hoppas också att vi se ett annat lag spela nu mot Frankrike. Matchen om tredje pris kan vara ett tillfälle att prova något nytt.

Ett litet förslag:

Målvakt: Sofia Lundgren
Backlinje: Annica Svensson (46:e Lina Nilsson), Sara Larsson, Charlotte Rohlin, Sara Thunebro
Mittfält: Antonie Göransson, Nilla Fischer, Therese Sjögran, Sofia Jakobsson
Anfall: Lotta Schelin, Josefine Öqvist

Madelkaine Edlund och Linda Sembrant in i andra om inget talar emot pga matchförloppet.

Lenn 2011-07-16 01:16

Ja varför inte detta lag
Sofia Lundgren
Lina Nilsson Sara L Charlotte R Annica Svensson
Sofia Jakobsson Nilla Madelen Edlund Antonia G
Lotta Sch Jessica Landström

Fysiskt starkt lag och en jäkla speed.

Damlandslagets första titel i en annan fotbollsvärld

Damfotbollen har under de senaste decennierna tagit enorma steg när det gäller publikt och medialt intresse. Även om de allra första finalerna i EM-slutspelet sändes i svensk tv, så rådde det inte någon medial eufori i kamp om rättigheter och påkostade studiosändningar. Men låt oss gå tillbaka till de där fantastiska dagarna 1984.

Slutspurt i Damallsvenskan

Det är inte bara herrarnas Allsvenska som går mot sin upplösning utan så också Damallsvenskan. Dock är Damallsvenskan långtifrån lika spännande då FC Rosengård med tre omgångar kvar mer eller mindre säkrat seriesegern.

Ny teknik som är här för att stanna

Digitaliseringen påverkar snart all verksamhet. Branscher i dess framkant – som spelbranschen – lever i en värld av konstant förändring, och nu närmar sig också de nya möjligheterna med klassiskt försiktiga verksamheter när det gäller implementation av ny teknik, såsom fotbollen.

Så behåller du greppet om damfotbollen

Damfotboll har de senaste åren blivit allt mer populär i världens alla hörn och kanter. Vi läser allt mer om den och årets VM, som ägde rum i Frankrike, gjorde stor succé publikmässigt. Det bjöds minst sagt på flera spännande matcher, inte minst från Sveriges landslag som vann medalj efter att de slog ut England i bronsmatchen.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.
FIFA- ny strategi för damfotboll
FIFA- ny strategi för damfotboll

FIFA- ny strategi för damfotboll

Det var med stolthet som Fifas första kvinnliga generalsekreterare Fatma Samoura nyligen lanserade organisationens första globala strategi för damfotboll. Bland annat finns ambitiösa mål som att dubbla antalet kvinnliga utövare till 60 miljoner under kommande tolv år, dessutom ska prispengarna till fotbolls-VM öka dramatiskt.