Martas första mål - men "Vero" gjorde tre

Tyresö FFs andra match under Danmarks-vistelsen slutade med storseger 7-0 på lördagkvällen över Skovbakken, topplag i danska 3F-ligan. Veronica Boquete presenterade sig ordentligt och "stal" något av föreställningen för dem som väntat sig se Marta i huvudrollen. "Vero " gjorde hela tre mål.

Lisa Dahlkvist inledde med 1-0 efter en halvtimmes spel men redan de tio första minuterna av matchen visade vilket lag som hade kapaciteten. Veronica Boquete gjorde sitt första mål efter 38 minuter.
- Vi hade bara med 15 spelare och gick runt på många med tanke på förestående Algarve Cup, förklarar tränare Leif Edeborg som basade medan Stefan Fredriksson assisterar D23-landslaget.
9 minuter in på andra halvlek var det dags för Marta att göra sitt första mål i Tyresö-tröjan när hon blev frispelad.
Linda Sembrant avlöste Lisa Dahlkvist på mittfältet och ökade med ett praktfullt distansskott i krysset till 4-0 efter 72 minuter.
De sista minuterna av matchen bjöd på ytterligare tre mål, Madelaine Edlunds 5-0 i 84:e samt "Veros" båda sista i 90:e respektive tredje tilläggsminuten.
Caroline Seger?
Jo, hon var med, spelade fram och stod för många av bollerövringarna på mittfältet.

Johnte 2012-02-26 18:47

Även om skovbakken ligger 3a i Danska högsta ligan så är det ett lag som just nu inte går så bra,Man har förlorat samtliga matcher mot Svenskt motstånd i form av ,Vittsjö och nu Tyresö.Men man får ju träna på målskytteriet.

Evelina Johansson 2012-02-25 21:35

Enligt Skovbakkens hemsida ställde dom igår mot Vittsjö upp med en b-uppställning och skulle mot Tyresö ställa upp med sitt bästa lag med bl.a 5 danska landslagsspelare som är med i Algarve-cuptruppen. Men precis som Johnte säger så har dom ju radat upp bleka resultat mot svenska lag och man undrar ju vad det beror på att ett så namnstarkt lag presterar så dåligt.

Olle 2012-02-25 22:15

Enkelt. Ligan är inte bättre.

Johnte 2012-02-26 18:49

Man ska nog inte döma ut den Danska F3 ligan sådär...Skovbakken har en period de går dåligt,just nu.Både Bröndby.som ska spela i kvartsfinalen i WCL mot Lyon nu i mars och Fortuna H håller hög klass. Tyresö fick bara 0-0 mot Bröndby.

Evelina Johansson 2012-02-25 22:48

Håller med. Ligan i helhet håller inte svensk klass, men topplagen är riktigt bra.

D.N. 2012-02-25 22:55

Imponerande att göra 7-0 på så pass bra motstånd, de har trots allt varit ganska jämna med Bröndby och Fortuna i år.

Göteborg har inte mött Skovbakken i år.

Johnte 2012-02-25 23:44

Helt rätt jag blandade ihop lite nu. Jag hade fått för mig att de hade spelat mot Skovbakken och vunnit med 4-0..men det visade sig att det var Öster man hade mött

Johnte 2012-02-25 23:04

Nä,svensk klass håller den inte.i sin helhet...Jag vågar påstå att Damallsvenskan är just nu världens bästa liga,r.Men å andra sidan om nu den Danska ligan är så dålig som Bosse vill påstå, Så förstår jag inte varför Svenska lag åker dit och träningsspelar mot dessa lag.Det kan ju inte ge något av värde. Ofta är det Bröndby,Fortuna H .skovbakken som står för motståndet.

Evelina Johansson 2012-02-25 23:24

Förresten är jag glad att Vero gjorde 3 mål. Jag har sett 4 av Tyresös träningsmatcher, och hon har varit suverän. Jag tror hon blir ett av seriens största utropstecken i år.

GambitSWE 2012-02-26 00:15

Vet inte om jag skulle sträcka mig såpass långt och tidigt, och säga att Damallsvenskan är världens bästa liga, med tanke på att ligan inte ens är igång. "Bara" därför att ett par "stora" namn skrivit på för damallsvenska lag innebär det ju inte att vi är bäst. Det får man väl först utröna efter ett par omgångar, och se vart tyskorna står.

Skulle vilja påstå att när svenska lag kontinuerligt lyckas bra ute i Europa, och vi får sådana resultat som tyska lag har haft de senaste åren, då kan man börja göra anspråk på den titeln. Det som Malmö och Göteborg gjort hittills är inte någon bragd, då alla dessa lag var klart sämre, med kanske ett undantag, Fortuna. Jag håller dock med att danska ligan inte håller samma klass som den svenska. Norge har halkat lite efter, och Frankrike och England har för stora skillnader mellan lagen. I England mer än i Frankrike, där Arsenal verkar vara det enda bra laget.

Riktigt skönt att det går bra för de svenska lagen dock, oavsett vart de kommer ifrån, alla är vi väl "svennar" innerst inne.

Evelina Johansson 2012-02-26 00:37

Att jämföra ligor är väldigt svårt. Att mäta efter antalet individuella stjärnor blir missvisande. Och att jämföra resultat i Champions League är förvisso en måttstock på hur topplagen står sig, men att exempelvis Lyon är regerande mästarinnor innebär definitivt inte att franska ligan skulle vara Europas bästa. Med andra ord mäter Champions Leaugue bara toppen och inte bredden i europeiska ligorna. Att "utröna efter ett par omgångar" förstår jag inte heller hur det ska gå till. Hur menar du? Nej, precis som på herrsidan så går det inte att definitvt svara på vilken liga som är bäst, det handlar istället om spekulation och personliga åsikter.

Men jag håller verkligen med om att den svenska ligan står sig mycket bra, och att det är kul att duktiga spelare väljer att komma hit, och att damfotbollen förhoppningsvis får större utrymme i media och lockar unga flickor till arenorna.

Martin 2012-02-26 03:06

Som LIGA håller DA absolut internationell toppklass men vad gäller Champions League så blir det förstås svårare att hävda sig då lag som Lyon, Rossiyanka och ett antal klubbar i framförallt Tyskland kan erbjuda helt andra löner än vad någon klubb i Sverige kan klara av.

I fallet Lyon så är väl t o m damlaget direkt ekonomiskt kopplat till deras framgångsrika herrlag efter vad jag förstått och då kan man ju förstå att det blir svårt att få 'hem' L8 Schelin, vem säger nej till att tjäna bra pengar på det man tycker är kul att göra ?

GambitSWE 2012-02-26 04:26

När jag nämnde "utröna efter ett par omgångar" så menade jag att man skulle jämföra den SVENSKA ligans lag detta år, och året innan, alltså 2011. Alltså hur har det gått för den och den klubben efter värvningar, lån etc. Har det gått bättre eller sämre. Man får naturligtvis jämföra endast de klubbar som var med i damallsvenskan året innan. Det hela handlar ju mycket om statistik.

Vilken liga som är bäst, kan kanske delas in i två bitar. Spelmässigt, samt ekonomiskt. Spelmässigt så kanske spanska ligan är bäst, men ekonomiskt så är engelska ligan den liga som genererar mest. Tror att Forbes hade en artikel angående vilka klubbar som spenderar mest, men överlag så var den engelska ligan starkast då fler klubbar spenderade mer. (Herrar)

Har inte hållit jättekoll på damallsvenskan på ett par år, började först följa den igen innan sommarens vm. Den svenska ligan är som jag ser det den andra ligan i Europa. Våra grannar från Danmark och Norge följer jag faktiskt inte. Det enda jag vet är det som kommer fram i CL och några enstaka vänskapsmatcher de spelar. Av de lag jag sett, så verkar de vara snäppet under de svenska lagen, iallafall den översta halvan av damallsvenskan. I England så finns det bara en klubb vad jag kan se. Har inte följt den ligan heller annat än att se vilka resultat som kommer fram efter vissa omgångar. Där kunde man lätt se att Arsenal vinner alla matcher, och nummer två är vida underlägsna dem. Frankrike är lite jämnare, men även där är det så att de tre topplagen vinner allt. När man läser att Lyon inte förlorat på över ett år, så börjar man se detta lite klarare. Detta lämnar då den tyska ligan, där resultaten är jämnare fördelade, såsom den svenska ligan. Där är det väldigt sällan man ser några av storlagen vinna med mer än 4-5 mål. Det händer, men inte så ofta som i Frankrike och England. Samma gäller för Sverige, där det händer, bla matchen mellan Malmö - Örebro.

Det som gör den tyska ligan enligt mig starkare än den svenska, är ju att de har kunnat hävda sig ute i Europa. När Sverige var bra, då var det inte så mycket Sverige som Umeå. Här är det flera lag, Duisburg, Frankfurt och Potsdam, och de gör detta varje år, flera år i rad.

Detta är ju då bara MINA tankar, men det är så jag ser på saken. Jag tror det finns väldigt få personer som håller på med fotbollen, både i tränarleden som journalister som ger ett definit svar på vilken liga som är den bästa. Skulle de göra det, så måste de stå för det också...Jag tror att Olof Lundh var inne på detta under ett av sina program. Det finns ALLTID ett "kanske" med någonstans, bara för försäkra sig om att man har en livlina om man stuckit ut haken för långt.

PS! I Lyons fall, så har jag för mig att du @Martin har rätt. Lyon's damer stoppar händerna i samma ficka som herrarna. Har för mig att det var någon rik arab som ligger och sponsrar. Kanske franska PSG-damerna får samma deal, man får väl hoppas för dem. Synd bara att inga utländska miljardärer intresserar sig för svensk fotboll, oavsett om det är herr eller dam.

vlad dena 2012-02-26 06:08

play voronezh !!! 3 БОКЕТЕ !!!

vlad dena 2012-02-26 06:26

Ja, vi har en hel Bocete i Voronezh har spelat briljant ... hög hastighet ... men det är inte en lagspelare i allmänhet ... hon vill bli en stjärna ... om det lyckas överglänsa Martha ... Well done! Så inte undra på tillbringat tid i Ryssland och här i Voronezh

D.N. 2012-02-26 09:11

GambitSWE. Jag håller inte med om den engelska ligan, deras nya 8-lags liga är nog en av de jämnaste i Europa. Arsenal vann visserligen ligan förra säsongen, men mest tack vare Birmingham City's formsvacka mot slutet av säsongen. Många uddamålssegrar och oavgjorda matcher i den serien.

Olle 2012-02-26 10:05

Konstigt att inte våra svenska tjejer är intressanta för klubbar ute i Europa om våran liga är så bra. Lotta, Sofia. Jessica och Sara finns det någon mer?

Olle 2012-02-26 10:08

Det måste vara så att om Tyresö värvat förra årets bästa WPS spelare så måste det ha varit tack vare pengarna eller har hon också någon käresta i Sverige?

D.N. 2012-02-26 10:21

Svenska spelare har ju bra förutsättningar och bra liga i Sverige så är nog inte konstigt att de stannar hemma. Nog relativt dyra att värva dem dessutom och så värst många damklubbar med stark ekonomi finns det inte i Europa.

Olle 2012-02-26 11:03

Dyra? Domgår ju gratis. Det är bara deras lön som behöver förhandlas. Om Vero är så bra så finns det nog klubbar som har råd. Jag.tror att det finns inte så mycket pengar där ut så det betalas nog ganska bra här hemma.

D.N. 2012-02-26 11:14

Det var lönen jag syftade på med "dyra". Svenska stjärnor har ganska bra betalt om man jämför med andra ligor.

Johnte 2012-02-26 12:50

Intressant diskussion...målet nått.Jo det finns journalister (i fjol) som vågar rangordna, eller ha favoriter bland ligorna i Europa. Wiman i SDS har exempelvis Tyska ligan som sin favorit. Menar att där spelar man en mycket snabbare spel än vad det görs i Damallsvenskan.När jag talar om världens bästa liga.Så talar jag inte ekonomi.Där har vi ett antal klubbar i Europa som har gott om pengar.Framför allt den Ryska ligan, i viss mån Tyska lag.Jag jämför ligan interna lag Exempelvis skillnaden mellan topp och botten.Det är svårare att vinna damallsvenskan numera.Umeå dominerade ett antal år och ja Malmö har två Guld i rad,Men likväl påstår jag att det är svårare att vinna damallsvenskan.Numera.
Här vågar jag påstå att den Svenska ligan håller en jämnare klass än de flesta andra som har en större skillnad mellan topp och botten. Tyskland har tre lag som dominerar och Det är i första hand Frankfurt och Potsdam,Det tredje laget är Duisburg. Engelska ligan lär vara rätt så jämn. Franska ligan domineras av Lyon men fler lag är på fram marsch.Ryska ligan domineras av Rossiyanka Italienska ligan håller ännu så länge inte större klass.Österrikiska domineras av Neulengbach.Spanska och Portugisiska ligan är på fram marsch.Holland, där pratar förbundet att satsa betydligt mycket mer på ligan. Överlag börjar det hända saker i Europas damfotboll.Men ännu så länge håller jag Damallsvenskan som den bästa i världen sedan WPS föll.Faktum är att i USA så räknar man bara tre ligor som bra ligor i fjol och det var deras egna WPS och den Svenska och tyska. ligan. Men det är ju USA .Ja,DN de svenska spelarna har rätt så bra lön i förhållande till andra ligor.

GambitSWE 2012-02-26 13:33

@DN - när jag säger det jag säger angående den engelska ligan, så tittar jag på resultaten den senaste säsongen, samt det faktum att Arsenal som enda lag i europa har varit i CL 10 ggr i rad eller i något i den stilen. I Birminghams fall så kanske det är så, dock så var säsongen innan ganska katastrofal. Du kan själv se matchresultaten här:

http://women.soccerway.com/teams/england/birmingham-city-lfc/matches/

Schelin är den bäst betalda spelaren i franska ligan, enligt någon snubbe på bigsoccer.com. Detta läste jag för cirkus 3-4 mån sedan, så jag vet inte om det fortfarande stämmer. Även om transfer summor är ovanliga, så finns det bland damspelare också. Fick för mig att Göteborg fick ca 1,5 miljoner för hennes övergång.

@Olle - de svenska spelare du nämnt är ju de stora namnen. Finns 2 spelare i Norge, 1 spelare i finska ligan, Maria Karlsson i Verona, Italien, kanske någon mer i Italien, hade för mig att det var så, men är inte hundra.

D.N. 2012-02-26 14:06

GambitSWE, reagerade bara på att du sa att Arsenal vinner alla matcher och är vida överlägsna tvåan. Stämmer säkert historiskt, men inte om man ser på deras nya liga, WSL som bara spelats en säsong. Det var först med införandet av den ligan som en del klubbar började satsa mer. Därför har det också blivit jämnare matcher mellan lagen.

Johnte 2012-02-26 14:11

Ni glömmer Kristianstads DFF Antonia Göransson.. Landslagsspelare. spelar i Potsdam
Stéphanie Öhrström, skånemålvakt. Spelar för Verona med Maria Karlsson som GambitSwe redan har nämnt

GambitSWE 2012-02-26 14:36

@Johnte - hur s*tan kunde jag glömma Göransson...diggar henne skarpt. Tänkte väl att det fanns en spelare till i Italien. Att hon är en målvakt borde ju göra saken lättare att komma ihåg...

Seniliteten slår till igen hos 34-åringen.

Johnte 2012-02-26 14:46

Du är för rolig GambitSWE och det på ett positivt sett. . Man kan inte ha allt i huvudet.Du var på rätt väg...så senil kan du inte vara.

Olle 2012-02-26 16:32

Göteborg fick inte 1.5mille för Lotta däremot så fick hon 1.5 Mille per säsong.

Olle 2012-02-26 16:36

Du nämner ett antal klubbar i Europa som har pengar varför går inte Velo dit då? Hon har väl ingen anledning att gå till Tyresö för mindre? Tror att snacket om pengar i Europa är över drivet. Finns inte mer där än i Tyresö.

Evelina Johansson 2012-02-26 17:00

Tråden började med jämförelsen mellan danska och svenska ligan, och jag läste just en intressant intervju med LInköpings Marianne Gajhede om valet att gå från danska till svenska ligan. Hon uppger även intressanta iaktagelser om de möjligheter spelarna ges till personlig utveckling, och hur mycket bättre inställning svenska spelare har gällande träning. Allt handlar inte om pengar.

Länken till artikeln: http://fodboldforpiger.dk/2012/02/mariann-gajhede-stor-omvaeltning-af-ko...

GambitSWE 2012-02-26 19:00

@Olle - har försökt hitta det jag skrev tidigare, men utan lycka. Det var en expressen artikel jag fick summan från, och i den sade Peter Bronsman att klubben skulle få 1,5 milj kr. Dessa pengar skulle då användas att hitta nya spelare, dock inte dyra. Även om jag tagit fel, och det angavs två summor i artikeln, och transfer summan var på ex. en milj, så visar den ändå det jag ville förmedla att tranfer-summor visst finns i damfotbollen. För Göteborg skulle köpa spelare för den summan man skulle få för Lotta's övergång.

Varför Vero gått till Tyresö och inte någon annan klubb kan man ju bara spekulera i. Har för mig dock att Lollo Fors brukar ha någon slags kontakt med henne, iaf via twitter, sedan om hon känner någon annan vet jag ej. Johnte har dock rätt i att flertal andra toppklubbar ute i Europa har pengarna för att värva. Sverige är dock känt sedan länge som ett land med många utländska proffs. Tittar man på ligorna i överlag, så finns det mer utlänningar i svenska ligan än de andra. Dessutom att WPS rekommenderar svenska ligan som ett alternativ, kan ha något att göra i Vero's fall. Till och med Pia rekommenderar spelare att ta sig till Sverige, ex Ingrid Wells.

Evelina Johansson 2012-02-26 19:33

Det stämmer att Vero Boquete känner Lollo Fors, dessutom känner hon Caroline Seger sedan tidigare. Vad som gjorde att hon bestämde sig för Sverige har jag ingen aning om, men jag vet att Tyresö har försökt värva henne i flera års tid, så dialogen har funnits där länge. Hon har sagt i spanska tidningar att en orsak var deras satsning och att dom har Champions League som ett mål på sikt. Man ska också veta att i det ursprungliga avtalet så skulle hon lämna Sverige då WPS-säsongen drog igång för att spela i USA, vilket säkert kan ha gjort beslutet enklare.

Damlandslagets första titel i en annan fotbollsvärld

Damfotbollen har under de senaste decennierna tagit enorma steg när det gäller publikt och medialt intresse. Även om de allra första finalerna i EM-slutspelet sändes i svensk tv, så rådde det inte någon medial eufori i kamp om rättigheter och påkostade studiosändningar. Men låt oss gå tillbaka till de där fantastiska dagarna 1984.

Slutspurt i Damallsvenskan

Det är inte bara herrarnas Allsvenska som går mot sin upplösning utan så också Damallsvenskan. Dock är Damallsvenskan långtifrån lika spännande då FC Rosengård med tre omgångar kvar mer eller mindre säkrat seriesegern.

Ny teknik som är här för att stanna

Digitaliseringen påverkar snart all verksamhet. Branscher i dess framkant – som spelbranschen – lever i en värld av konstant förändring, och nu närmar sig också de nya möjligheterna med klassiskt försiktiga verksamheter när det gäller implementation av ny teknik, såsom fotbollen.

Så behåller du greppet om damfotbollen

Damfotboll har de senaste åren blivit allt mer populär i världens alla hörn och kanter. Vi läser allt mer om den och årets VM, som ägde rum i Frankrike, gjorde stor succé publikmässigt. Det bjöds minst sagt på flera spännande matcher, inte minst från Sveriges landslag som vann medalj efter att de slog ut England i bronsmatchen.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.