110.000 såg Tyresö-KIF Örebro

Fjolårets högsta antal teve-tittare på matcher i Damallsvenskan överträffades med ett par tusen i årets premiär av Tyresös målfest mot KIF Örebro. Det skriver Elitföreningen Damfotboll i sitt senaste nyhetsbrev. Vidare uppmärksammar EFD att damfotboll.com gjort come-back på nätet nu i samarbete med EFD.

EFD konstaterar att saknaden märktes när damfotboll.com stängde ner den siste februari.
- Att ingå ett samarbete med damfotboll.com är for oss inspirerande och helt rätt för att tillsammans sprida kunskap och information, säger EFDs generalsekreterare Linda Wijkström.
- Comebacken av damfotboll.com är mycket glädjande inte bra för damfotbollsklubbar och den inbitne utan även för damfotbollen i stort.

EFD berättar vidare att publiken i Damallsvenskan i fjol ökade med hela 45 procent till 122.030 personer. I år har målet satts att nå upp till 136.000.

Totalt kommer 24 matcher att visas av TV 4 Sport. De närmaste är nu på tisdag kl 19 Linköpings FC - Tyresö och nästa tisdag den 24 april kl 19 Tyresö - LdB FC Malmö.

EFDs nyhetsbrev finns att ladda ner på http://efd.se/pdf/nyhetsbrev_120414.pdf

Taggar:
Olle 2012-04-13 18:12

Var är alla Hasse plånboks fans nu?

Olle 2012-04-13 18:13

visst är det kul med folk som satsar:)

Silverstolpe 2012-04-13 18:22

Otroligt vad KIF Örebro drar folk!

Johnte 2012-04-13 18:38

Att ha under 3.000 i sin hemma premiär som Tyresö hade är inte särskilt lysande med tanke på det man har investerat i Tyresö. Man borde varit uppe i 5-6 tusen minst kan jag tycka. Får man inte mer publik i sina matcher så kan man undra om det var värt den här satsningen.Drar inte Marta,Seger, Dahlqvist m fl i Stockholm.Eller är det så att det är bara guldet som ska bärgas.Skit det samma vilken publik som dras.Tyresö har haft draghjälp av media också.Men kan inte visa upp större publiksiffra i Stockholm. Vi får väl se vad som händer med publiksiffran,men det börjar inte bra. Kanske är det så att Publiken i Stockholm tycker att Tyresö med det laget är för överlägsna så det blir inte intressant att gå på deras matcher.Då får man fråga sig om det var värt att lägga alla dessa pengar på dessa stjärnor och om det är till gagn för svensk damfotboll, generellt.
Har investerarna tålamod om det inte kommer in några större summor?. Eller är det så att det bara handlar om vissa personer i Tyresö och inget alls om Svensk damfotboll. Man vill bara ta det där guldet.Punkt slut. Vi får väl se vad som händer.

Evelina Johansson 2012-04-13 19:20

@Johnte: Det där tycker jag var ett märkligt inlägg. Jag förstår inte hur du kan skriva att "får man inte mer publik i sina matcher så kan man undra om det var värt den här satsningen". Att bygga en stark trupp gör man väl inte med mål att öka publiksiffrorna, utan i strävan efter sportslig framgång, och att nå målen varav ett är sm-guld.

Som någon skrev tidigare så står publikintäkter endast för några enstaka procent av lagens omsättning inom damfotbollen, så ekonomiskt är sponsorintäkter den viktigaste faktorn, inte publik. Med andra ord finansieras inte värvningarna primärt av ökade publikintäkter utan av ett ökat intresse från sponsorer att synas genom bland annat tv-sända matcher och sponsoråtaganden.

Sedan tycker jag personligen att 3000 åskådare är en strålande publiksiffra. Dessutom var matchen tv-sänd, vädret var dåligt, och påsklovet pågick - knappast optimala förhållanden. Ditt kära LDB har värvat flera världsspelare inför säsongen precis som Tyresö - hur tror du att Tyresös respektive LDB:s publiksiffror ser ut när säsongen är slut? Du nämner Seger och Dahlqvist - hur många åskådare drog dom i Malmö respektive Göteborg? För övrigt är Tyresövallens publikkapacitet i nuläget endast en bit över 3000, så särskilt mycket högre kan publiksiffran alltså inte bli.

Calle 2012-04-13 20:02

Innebär det nya samarbetsavtalet med EFD att damfotboll.com bara får publicera goda nyheter? Eller var det här verkligen dagens största nyhet?

Johnte 2012-04-13 20:30

Det där tycker jag inte var så märkligt...Har du ingen publik eller mycket lite publik så tror jag inte sponsorerna i längden har intresse för att lägga pengar, det måste generera pengar in från publiken. t.Det kan ju inte vara så att man spelar fotboll för sponsorerna.under 3000 är inte bra i min bok. Inte med de namnen de har i truppen. Seger och Dahlqvist var bara exempel. Om du läser det hela så nämner jag också Marta men kan nämna vero också.Vi får väl se vad det blir för publik. Tyresö har närmast Linköping och där efter LdB.Men publiksiffran generellt är inte lysande tycker jag.Svensk damfotboll är värda mer än. 122 000 för hela året i fjol.Visserligen en 45 % ökning.Men det kan ökas upp mer.Lagen i Damfotboll är rätt så dåliga att göra reklam för sig och ta för sig i olika medier och utåt.Det behövs mer aggressivitet.

Evelina Johansson 2012-04-13 21:53

@Calle: Förmodligen så anser skribenterna att nyheten som du tänker på inte är relevant eftersom den rör en person som inte har några officiella uppdrag för någon svensk fotbollsklubb. Dessutom har 'nyheten' ingenting med fotboll att göra, utan hör hemma i skvallertidningar som Aftonbladet och Expressen. Dock, om jag ska vara ärlig, så tror jag att det har en katastrofal följd för klubbens vidare satsning.

@Johnte: Då jag personligen känner ett flertal av Tyresös sponsorer personligen vill jag understryka att ett par hundra åskådare hit eller dit inte rör sponsorerna i ryggen. Det dom får ut av sponsringen är att spelarna personligen ställer upp i diverse sponsorsammanhang, goda affärsmöjligheter i form av nätverk med andra företag, vip-förmåner och en viss exponering i marknadsföring, och ja - publik. Men jag tror vi lurar oss själva om vi tror att Tyresös mycket stora nätverk av små sponsorer som de flesta sponsrar med mycket små summor gör detta för att tjäna pengar. Dom pengarna finns inte att tjäna på att sponsra ett svenskt damfotbollslag. 90% av sponsorerna är istället små lokala företag som stolt vill stödja den lokala idrottssatsningen.

Hade du enbart kritiserat svensk damfotbolls publiksiffror så hade jag stöttat dig. Men att Tyresö, som sannolikt vinner publikligan i år, skulle ha lite publik i relation till spelarnas status köper jag inte. Med världsstjärnor som Ramona Bachmann och Anja Mittag så måste du ju förvänta dig att LDB har minst lika höga publiksiffror som Tyresö. Och Linköping med De Vanna, Melis och Segerström. Kopparberg med Press, Wells, Asanti och Almgren. Alla dessa kommer dra mycket mindre publik än Tyresö, så jag håller inte med om argumentet.

Jag är ju Tyresö-supporter, så det är ju därför jag går igång, haha :-) Jag är helt enig med dig att totala publiksiffran förra året är bedrövlig. Och ännu värre är publiksiffrorna den senaste omgången, där de flesta lag drog kring 300 åskådare. Årets damallsvenska är alla tiders bästa rent kvalitetsmässigt, och har fått mer mediautrymme än på länge. Jag har försökt analysera varför arenorna inte befolkas bättre, men jag förstår helt enkelt inte var felet ligger... Reklam är bra, men kräver pengar och eldsjälars tid, vilket tyvärr inte alltid finns.

Calle 2012-04-13 22:19

@Evelina Johansson: Sportnytt i SVT hade en damfotbollsnyhet som sitt andra (näst viktigaste) inslag i kvällens sändning. Hur ofta händer det? Det handlade om vilken arena som landslaget ska spela på i sommar. Här har jag inte läst så mycket om det.

Det som du refererar till tycker jag inte heller har så mycket med fotboll att göra, men eftersom det kan få konsekvenser för er i Tyresö, verkar det konstigt att helt ignorera det. Andra medier har ju försökt få fram vilken roll personen har i klubben numera och fått ganska luddiga svar. En liten artikel som tydligt redde ut begreppen kunde vara på sin plats.

Olle 2012-04-13 22:25

Inte några officiella uppdrag? Läs tidningarna Evelina så kanske du hänger med lite bättre. Karln styr ju klubben fortfarande.

Evelina Johansson 2012-04-13 23:15

@Calle: Aha, du tänkte på arenafrågan, då förstår jag. Ja, det är också riktigt tragiskt. Förbundet skrev att fallfärdiga Rambergsvallen skulle vara en 'lagom stor arena'. Det är klart att herrarnas EM-matcher drar mer publik, men om förbundet har något intresse i att öka uppmärksamheten och intresset inför dam-EM 2013 så hade ju detta varit ett utmärkt tillfälle.

Evelina Johansson 2012-04-13 22:50

.

GambitSWE 2012-04-13 22:49

Bra med mer folk, både framför tv:n som på arenorna, det som förbryllar mig dock, är att innan damallsvenskan drog i gång, säg 2 veckor eller något i den stilen, så var det snack att det skulle komma 5,000 till Tyresövallen. Nästa nyhet angående denna match, och publiksiffror, nämndes det plötsligt 3,000. Enligt mig så är det ett ganska kraftigt tapp där. Hade inte "vallen" en kapacitet på 3,500 innan man tillsatte dessa 1,100 platserna, eller är det 3,500 nu? Jag tänkte nämligen att det var 3,500 innan bygget, och om man ville ta in över kapaciteten 4,600 som det skulle ha resulterat i efter bygget, så behövdes det tillstånd från "brand-nissarna".

Oavsett, så tycker jag att det är skitkul, och jag är klart avis, med tanke på att jag är från Götet...Det som talar emot publikvänliga siffror här, och nu talar jag om Kopparbergs, är att nästan inga hemmamatcher spelas på helg, och under dagtid. Sedan jag igen började följa och gå på Kopparbergs matcher (efter vm), så har jag inte sett en enda "allsvensk" match på en helg. Kvällsmatcherna, speciellt ibörjan och slutet av säsongen innebär att man fryser som en gnu i Sibirien. Att då kunna spela en 15 match på lördag eller söndag, i solsken, skulle naturligtvis vara att föredra.

Johnte 2012-04-14 09:50

@ Evelina.Där säger du något....Ja, jag förväntar mig att det ska bli en publikökning på LdBs hemmamatcher. Vad verkligheten sen visar är något annat. Men det vore konstigt om det inte blir det med artister som Ramona Bachmann, Anja Mittag , Sjögran med flera i laget.Vems reklam menar du ? sponsorernas eller lagens reklam? Jag tycker inte att reklamen för lagen är särskilt lysande.Det måste bli aggressivare från lagens sida kan jag tycka, i olika medier, och visa att de finns.Med andra ord ta mer plats i olika medier och inte vara rädda för att ta plats.Ja, du har rätt i att årets Damallsvenska är nog den bästa på länge rent kvalitetsmässigt. Nu har varken LdB eller Linköping spelat hemma så vi har inga siffror, publikmässigt, där ifrån.Men det ska bli intressant och se vad det blir nu på söndag och på tisdag när Linköping tar emot Tyresö och Malmö tar emot Kristianstad. Kristianstad gjorde en bra match mot Linköping i första omgången..En sak är säker jag kommer att se Malmö -Kristianstad live på plats.

Evelina Johansson 2012-04-13 23:08

@GambitSWE: Ja, jag håller med om att det har varit otydligt kring publikkapaciteten på Tyresövallen. När 5000 nämndes tror jag att dom önskade fylla läktarna + låta resten stå på gräsytor bredvid läktarna. Sedan kom beskedet att brandnissarna sagt nej till det. Den nya läktaren tar 1100 och den gamla 700, totalt 1800 sittplatser. Dessutom byggs två ståplatsläktare som vardera tar 800, alltså 1600 totalt. Dock var endast den ena klar till premiärmatchen. Mer kapacitet än så tror jag inte behövs i nuläget. Jag kan också lägga till att den nya sittplatsläktaren står ovanpå en av de gamla läktarna, så man kan inte riktigt ta gamla kapaciteten och plussa på nya läktaren, eftersom en del av den gamla läktaren går bort.

Gällande helgmatcher håller jag med dig. Nu generaliserar jag en aning, men herrmatcher som drar mestadels vuxna män fungerar bättre på vardagskvällar, dammatcher som drar mycket barnfamiljer fungerar bättre på helger. Gissar jag.

Anette Börjesson 2012-04-14 10:32

Svar till Calle:
Innebär det nya samarbetsavtalet med EFD att damfotboll.com bara får publicera goda nyheter? Eller var det här verkligen dagens största nyhet?

Vi skriver vad vill vi. Vi har inga tyglar på oss. Vad gäller nyheten du icke nämner men som Evelina är inne på så sköter Kvällstidningarna det på ett utmärkt sätt. Vi väljer bort det så länge det bara handlar om Hasse själv. Längre fram får väl klubben säga sitt om det hela.

Vad beträffar Gamla Ullevi tog vid med en kommentar gällande statusen Nationalarena och att tjejerna inte verkar välkomna redan när vi skrev om Trenationsturneringen.

Calle 2012-04-14 11:11