Dennerbys dilemma

När förbundskapten Thomas Dennerby fick redan på att Therese Sjögran blivit korsbandsskadad och inte kommer att kunna spela mer i år, reagerade han med en djup suck.. – Va, säg att det inte är sant, suckade han i andra änden av telefon när damfotboll.com ringde.
Thomas Dennerby bedrövad över Therese Sjögrans skada. Foto: Fredrik Hasselgren

Tyvärr var beskedet sant och det är alltså det andra tunga bortfallet av skadad spelare i landslaget på kort tid. Tidigare är ju även Charlotte Rohlin borta, också hon på grund av korsbandsskada och det känns heller inte realistiskt att räkna med att Sara Larsson ska ta en plats, med tanke på att hon ännu inte är i spel i KIF Örebro.

Det är inte första gången du är med om att få skador på betydelsefulla spelare inför ett mästerskap?
– Nej, det och just nu känns det mer som en regel än ett undantag att just något sådant ska hända inför de stora mästerskapen. Therese skulle ju gjort sitt fjärde OS i sommar. Samma situation uppstod för Hanna Ljungberg inför OS 2008 som inte kunde delta på grund av en lårskada.

Vilka ser du som möjliga kandidater att ersätta Therese?
– Vi har ju fördelen med att ha många duktiga spelare i Sverige och bland de som brukar finnas med i truppen och som jag väljer att nämna är Antonia Göransson och Marie Hammarström. I övrigt får jag ta mig en funderare när allt sjunkit in. Therese har varit en av landslagets viktigaste spelare i flera år. Hon har i stort sett allt, kreativitet och spelsinne samt mycket rutin och är väl intrimmad med övriga spelare i landslaget. Inget man ersätter i första taget, säger Thomas.
- Jag lider med Therese samtidigt som vi måste hitta nya lösningar och förbereda truppen på de nya förutsättningar som kommer att gälla. Vi måste blicka framåt, avslutar han.

Johnte 2012-05-30 23:19

Ja det följer ju mina tankar kring ersättare för Therese Sjögran....Ser nog Antonia Göransson som den som är närmast och något bättre än Marie Hammarström. Sara Larsson kommer inte med till OS....har ju inte spelat något under våren...det blir nog lite sent att börja nu...och komma i trim till OS.Men här finns både Berglund och Levenstad..låt dessa få fortsätta mot USA och Japan kamperna inför OS.De gjorde en utmärkt kamp mot Skottland.

GambitSWE 2012-05-31 00:38

Alltså, varför Hammarström skall med förstår jag inte riktigt. Sedan jag började följa damfotbollen och landslaget igen, precis innan VM, så har jag inte sett något som pekar mot att Hammarström borde vara en av dem som åker till OS. Var hon verkligen så bra innan VM att Dennerby tog med henne? Det enda som jag vet om henne är i stort sett hennes mål i bronsmatchen. TV4 Sport's expert Swedberg eller vad hon nu hette, kan kalla henne teknisk, jag tycker att hon kan vara mycket, men teknisk är inte en av attributen. Jag har sett någon Örebro match i år, samt sett hennes inhopp i landslaget, och jag tycker inte att hon tillför något utöver andra spelare i hennes position. Hennes tillslag tycker jag är godkänt, men många spelare har likadana. Snabb är hon ju inte heller. Det måste finnas något jag missat.

Om det är Antonia som skulle ersätta Sjögran så hurrar jag för det...för hur kan man bänka en spelare som Antonia för någon som spelar i en SÄMRE liga, och i en betydligt sämre klubb än Potsdam. Vill Dennerby ha med Hammarström, ok, ta med henne. MEN, Antonia bör börja om dessa två är ersättarna för Sjögran.

D.N. 2012-05-31 09:18

Hammarström är ett alternativ som vänsterback, central mittfältare och yttermittfältare. Det är nog den största anledningen att hon kommer vara med i OS-truppen. Bra att ha en sådan allround-spelare när det bara finns 18 platser. .Hon har definitivt en av de allra bästa vänsterfötterna i Sverige också.

Nillan 2012-05-31 08:56

Hoppas också på Antonia från start, men det är nu man börjar undra om det inte är dags att spela in några unga talanger, skulle varit gjort redan iofs.
Sen fattar inte jag varför Sverige tvunget ska vara kärring mot strömmen och göra precis tvärt imot vad alla utan för Sverige säger, mer samlingar och träna ihopa damlandslaget bättre under en längre period. Hoppas få se Pia Sundhage istället för Dennerby 2013, kanske kan hon ändra på det!

Thorsten Frennstedt 2012-05-31 09:31

Det kommer att klarna under söndagens match mellan LdB FC och Kopparbergs/Göteborg.

Rainer Fussgänger 2012-05-31 10:10

Göransson och Hammarström ingick även i den tänkta OS-truppen innan Sjögran skadade sig. Typmässigt är ju Marie ingen ersättare för Therese, det är då snarare Antonia om överhuvudtaget. Sjögrans rutin och betydelse inom lagets sociala bygge kan inte underskattas och säkert inte ersättas.
Frågan är dock snarare vem som blir den nye #18 i truppen, eftersom en plats blir ledigt. Om Johanna Almgren är frisk borde hon vara ett självklart svar på den fråga. Senast när hennes Göteborg vann 6-0 över Linköping satt hon dock inte ens på bänken. Om Johanna inte är tillgänglig är detta ett läge att kalla in Lisa Ek. Då krävs det inte mer än lite mod av Thomas att nominera en spelare som är ny i sammanhanget. Ek är den typen av spelare och människa som smälter in snabbt.

Nillan 2012-05-31 17:43

Tvivlar inte på att Lisa Ek är en duktig fotbolls spelare, men håller hon internationellt?

GambitSWE 2012-05-31 18:21

@Nillan, så länge hon inte får chansen att visa sig på något läger eller match så kommer vi aldrig få svar på den frågan. Saken är ju den att Sverige knappt spelar några landskamper, och när vi väl har något läger som ex. Algarve, så ser man nästan aldrig något nytt ansikte...fast Sverige är inte ensamt med det problemet.

@D.N. - säkert skälet som du nämner, att hon är mångfacetterad (Hammarström). Däremot när jag var nere i Malmö och såg henne spela, så visade hon inte ofta kvalitéer som utmärker bra ytterbackar. Väldigt sällan jag såg henne avancera framåt som jag personligen tycker utmärker ett bra lag med bra ytterbackar.

Johnte 2012-05-31 20:08

När jag har pratat om Antonia Göransson så har jag menat att hon ska ha en startplats på Sjögrans plats.Vilka 18 spelare som kommer med i den totala landslagstruppen, återstår att se.Förmodligen ser vi nog inte Johanna Almgren i laget....om jag har förstått saken rätt så är hon skadad igen.Lisa Ek ska in i landslaget men inte till OS... Då skulle hon ha varit prövad tidigare, kan jag tycka...Sverige har ju mött Kanada och Skottland och ingen Lisa Ek med där.Visst chansen finns att hon kan finnas med mot USA och Japan...Jag kan tänka mig att Dennerby kommer att spela med det tilltänkta OS laget då.Berglund och Leverstad ska med,,,om jag får ha ett önskemål. Ja en del frågor får sitt svar på söndag när LdB FC Malmö möter Göteborg i Malmö...en TV sänd match om jag har förstått saken rätt...Men ska närvara på matchen på plats.En sådan match missar man inte gärna och då ska den ses Live.Det finns andra upcoming spelare som eventuellt
bör prövas som exempel,Sofia Andersson i Vittsjö . Men tror inte att dessa är något för OS - Truppen.Men att de bör prövas Lisa och Sofia är helt klart.Efter OS vill man inte se Dennerby som landslags ledare mer....har vågat väldigt lite....Sundhage hoppas jag på och förhoppningsvis rör hon runt i grytan ordentligt.
@ Gambit SWE...där säger du något viktigt....Det är ju just till dessa Cuper och eventuella träningsmatcher som Dennerby har haft möjligheter att pröva något nytt....Men har försuttit chanserna genom att spela med de gamla välkända ansiktena
Här måste man våga mer...skulle det leda till stora förluster. och dåliga insatser av de som prövas..so what...då har man i alla fall prövat

Nillan 2012-06-02 11:19

Håller med er att vi borde får se Dennerby prova Lisa Ek i någon träningslandskamp.
Hoppas också som ni andra att vi får in Pia Sundhage rör om lite.
Jag hoppas också på att OS tjejerna kan höja sig som bara den och göra en bra tunering, utan Sjögran, Rholin, Larsson, Jossan.

Hur är det igentligen med Tunis?? någon som vet, har förstått att hon är bänknötare i Tyskland, vilket jag tycker är fruktansvärt, snacka om att sänka en bra svensk back.

Martin 2012-06-03 20:45

Håller med om att det är trist att Thunebro är fast på bänken i sitt tyska lag. Hon borde nog röra på sig, varför inte till damallsvenskan då hon fortfarande är för bra för att inte få spela kontinuerligt och Sverige inte har någon 'inspelad' ersättare på Vänsterbacksplatsen i mina ögon.

Jag säger 'inspelad' då den naturliga ersättaren är Jessica Samuelsson. till vardags i LFC, som är en av få som hållit en genomgående hög nivå (möjligen med undantag för Göteborgsdebaclet) i Linköping. Hon har ju dessutom efter vad jag förstått svarat för mycket bra prestationer i de landskamper hon har fått spela i de 'lägre' landslagen.

Damlandslagets första titel i en annan fotbollsvärld

Damfotbollen har under de senaste decennierna tagit enorma steg när det gäller publikt och medialt intresse. Även om de allra första finalerna i EM-slutspelet sändes i svensk tv, så rådde det inte någon medial eufori i kamp om rättigheter och påkostade studiosändningar. Men låt oss gå tillbaka till de där fantastiska dagarna 1984.

Slutspurt i Damallsvenskan

Det är inte bara herrarnas Allsvenska som går mot sin upplösning utan så också Damallsvenskan. Dock är Damallsvenskan långtifrån lika spännande då FC Rosengård med tre omgångar kvar mer eller mindre säkrat seriesegern.

Ny teknik som är här för att stanna

Digitaliseringen påverkar snart all verksamhet. Branscher i dess framkant – som spelbranschen – lever i en värld av konstant förändring, och nu närmar sig också de nya möjligheterna med klassiskt försiktiga verksamheter när det gäller implementation av ny teknik, såsom fotbollen.

Så behåller du greppet om damfotbollen

Damfotboll har de senaste åren blivit allt mer populär i världens alla hörn och kanter. Vi läser allt mer om den och årets VM, som ägde rum i Frankrike, gjorde stor succé publikmässigt. Det bjöds minst sagt på flera spännande matcher, inte minst från Sveriges landslag som vann medalj efter att de slog ut England i bronsmatchen.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.