Stor besvikelse över klubbarnas bojkott

Lilie Persson, assisterande förbundskapten för damlandslaget är mycket besviken över det inställda landslaglägret som är en direkt följd av klubbarnas bojkott och hon får medhåll av en av Sveriges mest rutinerade landslagsspelare Sara Thunebro.

Klubbarna får inför varje säsong ta del av landslagets säsongsplanering. Den följs sedan en upptaktsträff där man tillsammans går igenom planeringen. Så har skett även denna gång trots detta har alltså de damallsvenska klubbarna nu nekat sina spelare att delta i ett träningsläger.
– Planeringen har varit klar sen länge och vad som har hänt sedan är att tio klubbar plötsligt beslutat att inte skicka sina spelare till samlingar som inte innehåller landskamper. Märkligt också att det är de svenska klubbarna som förbjuder sina spelare att delta. De internationella klubbar som har svenska spelare i sina lag och är i säsong var det inga problem med. Situationen känns märklig för om det är något en klubb borde vara stolt över så är det ju att ha spelare i landslaget, säger Lilie Persson till damfotboll.com.

För många samlingsdagar och utebliven dialog om detta är svaret som Elitfotboll Dam (EFD) lämnade idag. Vad är din reaktion på det?
– I år skulle vi hamna på ungefär 60 dagar klart färre än ifjol som var ett mästerskapsår. Vi tyckte att vi var smarta och valde bort Kina eller USA-resa som vi haft innan och istället stanna hemma och bara ha inriktad träning med sikte på 2015.

Algarve Cup spelas i mars, kommer det att bli någon samling innan dess?
– Ja, vi ska ha en samling i februari men dit blir färre kallade och här kommer vi nu att planera in en landskamp. Vi ska ha ett möte med klubbarna och förhoppningsvis ska väl det leda till att vi framöver har samma mål och kan enas om hur vi på bästa sätt ska ge landslaget möjlighet att konkurrera om medaljer i VM 2015.

Sara Thunebro som lämnat Tyresö för att spela i Eskilstuna United är också missnöjd över klubbarnas beslut och säger så här i en intervju i Göteborgs Posten.
– Det är tråkigt att vuxna människor ska markera så här av prestigeskäl. Jag ser inte hur ett läger på fem dagar skulle vara negativt. Det är spelarna som kommer i kläm. Framför allt de unga talangerna, som skulle ha fått en chans att visa upp sig, säger Thunebro.

Hon har själv en klausul i kontraktet med Eskilstuna som ger henne rätt att medverka på alla landslagsläger. Men det ska inte behövas, tycker hon.
– Jag förstår att klubbarna prioriterar sin verksamhet, men man måste se till helhetsbilden. Landslaget har gjort mig till den jag är i dag och det är alltid en stor ära att få vara med. Som spelare ska man inte behöva välja vem man vill vara lojal mot.

Thorsten Frennstedt 2014-01-08 11:44

Om det är som det beskrivs i den här artikeln att klubbarna fått landslagets säsongplanering i god tid, sedan haft en upptaktsträff (i EFD-regi?) och där inte lämnat några invändningar, men i efterhand ändrat sig - då verkar det som att det är klubbtränarnas protest, att dessa inte fått ta del av landslagsinformationen ställd till deras arbetsgivare och nu tvingar dessa att ändra sig? Verkar som att de tio klubbarna det talas om har något att lösa internt.

Rufus 2014-01-08 17:53

För stunden är det bara Sara Thunebro (utifrån sina speciella förhållanden, dock) som har haft modet att kritisera och starkt ifrågasätta det här beslutet om den inställda landslagssamlingen. Säkerligen är hon inte ensam om sina tankar, men det måste vara ett sjuhelsikes dilemma för flertalet aktuella landslagsspelare att fördela lojaliteten mellan hemmaklubben och landslaget.

Jag ser ändå inte den här schismen som någon katastrof för Sveriges framtid på fotbollens världsarena. Ett avblåst träningsläger gör ingen skillnad, men om detta skulle bli ett återkommande problem, ja, då är det nog inte lika roligt att heta Pia Sundhage eller Lilie Persson längre...

The Observer 2014-01-08 21:10

Vad är det som sker i det som synes ske?

Så fort man formulerat frågan på det viset framstår det naturligtvis som något lätt mystiskt och konspiratoriskt.

Ja, kanske handlar det om kommunikation eller utebliven sådan. Kanske handlar det om klubbar som mopsar upp sig. Kanske handlar det om....?

Kanske handlar det om pengar, som vanligt. Klubbarna vill ha ut mesta möjligt av sina investeringar (eller läs om du vill sina handelsvaror eller om du tycker det är otäckt - spelare) och något landslagsläger mer eller mindre spelar då mindre roll. Visst kan det dra viss publik och sponsorer att ha spelare med landslagsmeriter i klubblaget, men så länge landslagsuttagningar inte står på spel så kan klubbarna hålla sig med denna selektiva helhetssyn - det passar dem och deras plånbok bäst.

Det sägs att inget träd får växa upp i himlen - och nu är det kanske Pia Sundhages tur - hon som helst skulle vilja ha landslagsspelare samlade betydligt oftare och längre enligt amerikansk förlaga. Landslaget behöver klubbarna mer än tvärtom tycks det.

Det journalistiska uppdraget förefaller uppenbart: om tio i flocken ylar i samma riktning, så är väl det mest intressanta att höra med de som inte gör det. Vilka är de två (eller flera) klubbar som inte bojkottar och hur har de resonerat? Vågar/vill de inte träda fram av rädsla för broderskapet eventuella repressalier? Har de inga landslagspelare och räknar inte heller med att få några?

Hallå damfotboll.com - hörde ni ekot?

Och Karl-Erik, ekar det hos dig också?

JonasE 2014-01-09 02:24

Som nån sade: skulle Zlatan (eller vem som helst sv. Utlandsproffsen) komma hem för att t-r-ä-n-a med landslaget. Knappast.

Träna gör man i klubblaget och spelar gör de bästa landslaget.

Men att samlas 98 dagar som ifjol? Mer än tre månader? Vilken arbetsgivare kan man tvinga till att låna ut sin personal gratis så länge utan ersättning? Och dessutom måste de betala extra försäkring! Inte konstigt att de fått nog.

Man förstår ju lag som trots allt satsar stora pengar på din egen verksamhet och knappt får trimma ihop sitt lag före seriepremiären. Dags att sätta stopp.

På herrsidan är ju max 65 dagar och dör betalar förbundet försäkringen. Varför ska fattiga damklubbar, med några undantag kanske, ha det sämre?

Till sist, Thunebro. Tänker bara på sig själv! Hur är det med de spelare som står precis utanför landslagstruppen? De måste vara kvar hemma och träna med i många klubbar 7-8 spelare då alla olika nationaliteter och ungdomslandslag är på läger. Utvecklar det svensk damfotboll att dessa precis utanför truppen får bristfällig träning medan veteraner som Thunebro smörjer kråset och tränar bra?

Bra och bra förresten, precis som på herrsidan så har nog dessutom toppklubbarna bättre verksamhet och träningar än landslaget numera. Det är nog det klubbarna också tycker. Däremot spelar man förstås på en högre nivå i landslaget. Ibland i alla fall, inte mot Polen och Bosnien förstås.

I klubblaget tränar och utvecklas spelare. I landslaget spelar de. Enkelt.

mia.e. 2014-01-09 13:43

Jonas E
"...tränar och utvecklas spelare" ..."spelar..."
För vem?
Om man betalar ut spelarlöner från klubbarna i de siffror vi sett cirkulera i media, har man då inte råd från klubbarna att betala försäkring för sina allra bästa spelare?
Hur fattiga är "damklubbarna", om de tycker att de klarar sig utan ett bra och konkurrensmässigt internationellt landslag och den promotion och goodwill det ger till sporten?
Var kommer pengarna till Elitklubbarna ifrån och vad får sponsorerna ut av det? Det verkar inte vara publikintäkter för Damallsvenskan?
Spelar fotbollen alls roll? ...Kontakten med internationell fotboll? Det finns en värld utanför Champions League, väl?
Och Thunebro, hon talade bra. Vi hörde allt. Missade inget. Hon representerar det bästa i svensk fotboll alldeles utomordentligt, faktiskt. All heder åt henne.

JonasE 2014-01-09 20:24

mia.e

Du är inte alls intresserad av ekonomi?
Har det passerat dig förbi hur det ser ut i de damallsvenska klubbarna?

Örebro, Kristianstad, Umeå, Malmö, Dalsjöfors är klubbar som de senaste åren öppet kommunicerat att konkursen är nära och att allt hänger på en skör tråd.

Så nej, de har inte råd med några ytterligare utgifter.

Och klagas det på att de har för höga kostnader, vilket de självklart har, så ska man ju inte glömma att de ändå ser till att stjärnspelarna, svenska och utländska ändå stannar i Sverige till gagn för oss som gillar sport. Hade de inte betalat hade många av dem fallit för utländska lockelser, vi hade varit än sämre i Europaspelet och landslaget hade haft än svårare och dyrare att flyga in lirarna till sina "läger".

Pengarna? De kommer inte från förbundet i alla fall.

De kommer från TV-avtal, sponsorer och publik. Och om inte stjärnorna spelade i Sverige skulle det inte finnas något TV-avtal alls.

Thunebro. Hon gjorde en liten "Zlatan". Uttalar sig om saker som hon inte har någon som helst insikt i.

Oavsett vilket är det ju faktiskt sanslöst att kalla henne till läger. Till VM 2015 kommer hon ju inte direkt vara snabbare eller sprida färre bollar. Spela in nån yngre istället direkt. VM-kvalet skrattar vi ju hem ändå.

mia.e. 2014-01-10 12:18

Och du, Jonas E, med vilken insikt och erfarenhet talar du? Märk att jag har ett frågetecken där, liksom i frågorna ovan. Det betyder att jag verkligen inte vet ...utan frågar. Om man nu får det utan att bli "tarred and feathered" i dina texter...

Vilka "oss som gillar sport" är det som kräver svenska och utländska stjärnspelare på bekostnad av eller till priset av klubbarnas konkurs - och kanske som följd hela Damallsvenskans haveri?

Jag har varit fotbollsspelare en gång och tycker om att se fotboll. Det påminner mig om mina aktiva år. Med det kan man säga att jag är en i publiken.

Under denna sommar har vi sett och glatt oss åt Sara Thunebro och hennes landslagskompisar och vi ser fram emot att se mer av henne och landslaget.

Men vem är du? Du talar som om du är en auktoritet. Var har du den auktoriteten ifrån, eller rättare sagt, vem har gett dig den auktorieten, för jag förstår nästan av din text att det är en gåva, och inte ett resultat av lång erfarenhet - om du inte bara har för vana att blåsa i trumpet för dig själv? Du talar som du äger och har rätt att döma spelare, kvalitén på nationell och internationell fotboll. Du fördummar och förminskar en aktiv och erkänt duktig spelare - på ett sätt som inte står Zlatans berömda felsägning långt efter. Eller passerar det dig förbi alldeles?

fair play 2014-01-10 16:11

Den här konflikten säger om hur liten Sverige som fotbollsnation är.
I landet existerar en "tränarkultur", både i tanke och handling, ofta med hårt karriärdrivna människor som ser på spelarna som bara redskap att förverkliga sina egna drömmar, gör inte saken bättre.
Sedan ett syn på fotbollen som inte sträcker sig längre än tanke att "alla ska vara med" då konflikten av detta slag kommer även i framtiden att hänga över svensk damfotboll.
Så, istället för lekstuga på Bosön då spelar man äkta matcher med kvalificerade motstånd.
Istället att "kontrollera" spelarnas status efter deras egna klubbar, ofta hårda arbetsbörda , känns det som helt onödigt och med stora skaderisker, t ex J. Hjohlman sist som blev offer då arbetar man fram en klar, igenkännbar svensk spelstil, ungefär som spel killar presterade på VM94.
Förresten vilken genie ordnade landslagsläger tätt efter säsongens slut?
Helt galet....

mia.e. 2014-01-10 18:03

Nej, i landet förekommer flera tränarkulturer - och en oförmåga att se och uppfatta vad den andre coachens/tränarteamets idé och sätt att arbeta går ut på.

Den oförmågan att se och uppfatta kommer ofta till uttryck i en vi kan kalla det "sandlåde"-reaktion, där man helt enkelt smäller till den andre med den spade man har i händerna. Och tror att alla andra ska se att det är det enda rätta. Man litar till att alla runt omkring ska uppfatta en rak och vacker spadträff, brista ut i applåder.

Det är vanligtvis inte svårt som vid sidan av stående uppfatta vilken sida som har tunnast på fötterna när det gäller att visa respekt för den andre. Där brukar ovidkommande saker ta över mer konstruktiva och sakbetonade diskussioner; man gör "smarta" påhopp och drag (undanhåller information och avsikter som kan användas "när den andra gått i fällan"), man tar gisslan, man "hotar" (med VM i vågskålen), man angriper person, man förlöjligar och förminskar den andra sidan, eller personer därifrån som uttrycker sin mening. Typ, den stilen.

Nu säger jag inte att allt detta har förekommit i den här konflikten, men lite ditåt lutar det. Av det lilla man uppfattar i media av bojkotten.

Respekt brukar ju vanligtvis vara en förutsättning för att få till stånd en meningsfull dialog, om dialog är det man säger sig vilja ha - och verkligen menar dialog.

Betta på europamästerskapet i fotboll 2020 – Odds på EM

Snart drar EM igång och det finns massor av odds tillgängliga. Läs mer om odds inför EM 2020 och hur du kan betta på dina favoritlag, helt utan registrering!

Betta på dina favoriter i världens största sångtävling – Eurovision Odds 2020

Snart är det dags för årets Eurovision Song Contest 2020. Få reda på hur du kan satsa på dina favoritartister. Betta på Eurovision 2020 och få bästa oddsen!

EM-odds och damlandslagets väg till London

Det blev ingen lång vila för damlandslaget efter sitt VM-brons förra sommaren. Några månader senare var det dags att ladda om för att lägga fokus på EM-kvalet som ska ge dem en plats till EM i England 2021. Totalt kvalar 47 nationer till EM och vinnarna från de nio grupperna får en plats. Det får även de tre bästa grupptvåorna. Resterande grupptvåor kommer att få spela i en egen kvalturnering om de sista tre platserna. England är som värdnation redan direktkvalificerade. 

Damlandslagets första titel i en annan fotbollsvärld

Damfotbollen har under de senaste decennierna tagit enorma steg när det gäller publikt och medialt intresse. Även om de allra första finalerna i EM-slutspelet sändes i svensk tv, så rådde det inte någon medial eufori i kamp om rättigheter och påkostade studiosändningar. Men låt oss gå tillbaka till de där fantastiska dagarna 1984.