Är Norrettan bättre än Söderettan?
Söderettan är betydydligt bättre än norrettan. Jag har spelat i båda serierna.
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Dags att damerna också får en superetta om det ska bli någon vettig nivå på dessa båda serier.
en liten vink om hur det ligger till kan det bli i mötet Rågsved - QBIK på söndag kl.13:00 ,Källbrinks IP.
Tidigt på säsongen, men ändå ;-)
Välkomna
Dessutom är matchen i farozonen enligt Rågsveds hemsida så t.o.m. den lilla vinken har vinkat klart...
Jag tycker att lagen är bättre i söderettan. Oftast (eller när jag spelade) så åkte lagen som legat i allsvenskan ner till söderserien.
Det har med att göra att dom kom från söderetten så det var ingen bra förklaring. Då är alltså söderetten sämre?
Jag tycker mig se en skillnad mellan fotboll som spelas söderut och norrut, men inte nödvändigtvis mellan söderettan och norrettan. I norr spelar man en tuffare fotboll med mer närkamper medan man söderut spelar mer välvårdad fotboll...
Hög tid för en Superetta för damerna! Skulle ge de bästa lagen möjlighet till kvalificerat motstånd i varje match, och bättre förberedelse för allsvenskan.
Jag tror inte att vi är redo för en till serie. Allt för många tjejer slutar spela fotboll vid 20 års ålder vilket gör att allt yngre spelare spelar i för hög serie och tvingas till för snabb utveckling. Risken för skador blir högre och risken är att de inte håller i så många år som krävs för att bli riktigt bra. Jag tror att vi måste jobba för att hålla kvar tjejer längre och sedan satsa på att utveckla seriesystemet. Utan spelare har inte systemet någon betydelse, fotbollen blir inte bättre om det hela tiden fylls på med 16 åringar och 20 åringar faller bort.
Egentligen handlar ju den här diskussionen om söderettan vs norettan, men eftersom frågan kommit upp lämar jag ändå min synpunkt på varför tjejer slutar spela i 20-årsåldern. Det beror nog till stor del på att det är då de antingen börjar pluga på högskolor på andra orter eller börjar jobba. Idag finns nästan inga jobb som går att förena med en satsning på fotbollen. Nästan alla jobb innebär kvälls- och helgarbete.
Tyvärr så tror jag att intresset avtar. Det är det vi måste jobba på. Alla tjejer börjar inte plugga. Jobb och fotboll borde funka. Du har helt rätt Gäst om 16åringar. Dom kommer upp alldeles förtidigt och har inte hunnit få den grundutbildning dom behöver för att klara sig högre upp. Det enda rätta är väl att fråga dom som slutar. Varför? Vad var fel? Finns det något man kunde ha gjort för att du skulle ha fortsatt?
Som spelare i norrettan så vet jag inte om jag håller med om att söderettan skulle vara bättre. I samtliga (tränings)matcher som vi har mött lag ifrån söderettan så har vi gått vinnande ur matchen. Det borde säga något.
Jag själv har inte slutat trots skadeproblem, men jag brinner också för sporten. Det är ju en livsstil. Jag tror att många som har den rätta viljan inte alltid får mest uppmärksamhet. Jag har ofta upplevt att de spelare som velar fram och tillbaka ofta får mer tid av tränare för att tränare vill locka dem att stanna. Det är en fin tanke men samtidigt kanske man tappar en annan spelare som med förtroende hade orkat lägga ner den tiden som krävs. Ha en dialog med spelare tror jag är viktigt, ännu viktigare är att lägga krutet på dem som vill spela fotboll livet ut. För det är dem som är kvar i slutet, dem som blir något. Om man funderar på att lägga av innan man fyllt 17 tror jag inte att de håller, oavsett hur lovande talang man är. Vill man inte träna blir man ändå inte bättre.
Varför unga spelare slutar...men hallå, är det ingen som vet?
Jag är en av dom som aldrig fick chansen att ta en A-lagsplats, nä man köper in spelare från alla världens hörn och så undrar man varför unga spelare slutar...Vakna....
Man kan inte som ung spelare räkna med en a-lagsplats. Gillar inte att jämföra herrfotboll med damfotboll men om man ser till ålder där är en 20 åring ung medan jag som 20 årig damfotbollsspelare är en av de äldre i laget.. Vet inte om det är det bästa...
Erfarenhet är en stor del i en bra fotbollsspelare. Tyvärr har vi tjejer ett dilemma när det gäller att skaffa familj, oftast får fotbollsskorna läggas på hyllan när vi har som mest erfarenhet och är som bäst.
Fick aldrig chansen till att ta en a-lagsplats? Hur gammal var du när du inte fick den chansen? Köper man in spelare som är unga eller som har spelat fotboll ett tag och därmed är bättre?
Jag var 19år och spelade på hög nivå som en lovande junior. Spelade även seniorfotboll men "fick" aldrig chansen då b.l.a finskor kom till laget. Jag ska inte låta bitter, är idag 23år. Men när man säger att danfotbollen inte går framåt. Ja, vart ska man börja om inte skola in duktiga svenska tjejer istället för att sikta kort med "duktigare" spelare. Detta är så typiskt i sverige. Man är så fixerad vid kortsiktiga mål, tränare som gör allt i unga åldrar för att vinna en pokal.
Frågan är om du har slutat och isåfall var det för att du inte fick chansen i ditt a-lag?
Det finns andra klubbar att gå till.
Söderettan är bättre, en av andledningarna kan vara att södra sverige är mer bebott än norra vilket gör att spelarna i södra sverige har kortare avstånd till pendling osv till olika städer och klubbar och kan därav själv väla vilken som passar bäst för spelaren,medans norra sverige är betydlig längre avstånd och där med ger inte så stora valmöjligheter för spelarna,alltså så blir det bara ett fåtal lag som håller hög kavalitet.
sedan tror jag också att det kan vara så att storklubbarna lägger beslag på alla talanger i tidigt skede vilket gör att många lag ligger i toppen några år för att sedan försvinna helt.
Det händer så klart i söder också men kanske inte märks i samma utstreckning. Ta ett lag som stattena som var stabilt topp lag i söder ettan och nykomlingar i allsvenskan och sedan ner och vända i div 2 och sedan tillbaka igen!
Jag tycker absolut att man ska överväga superettan till damerna med om det går ihopa ekonomiskt,det tror jag kan gynna damallsvenskan så småningom med!
Bara en tanke
"Till bara en tanke".
Många fina ord o.s.v. Men det går inte säga att en serie är bättre än en annan. Det är bara gissningar och bättre vetande. Men jag håller med om en superetta. Ta top5 från båda serierna.
Det är allt köpande av utländska spelare som utarmar Söder och Norrettan. Att man köper in spelare till lag i Allsvenskan kan jag köpa, men inte i division 1-serierna.
Division 1 borde vara på den nivån att man utvecklar egna produkter, eller i alla fall, svenska spelare. Som läget är nu, så köper sig division 1 lag upp i högsta serien, tar inte tillräckligt med poäng samtiigt som ekonomin får sig en ordentlig törn.
Bättre att långsiktigt bygga upp ett lag utan fyra amerikanskor och se till att större delen är REDO för Allsvenskan. Inte bara importerna.
Tack föregående talare, du slog huvudet på spiken. Jag håller med till tusen.
Vart ska annars våra duktiga tjejer bygga upp sig till allsvensk klass......Bra tanke..
Jag tycker att vi måste värna om våra spelare som finns i klubbarna .
Ur led är tiden när man tillåts "köpa" låna in spelare under kortare perioder under seriespelet för att rädda sig kvar eller vinna. Det skapar dåliga förutsättningar för rättvisa matcher.
Dessutom tröttnar väl de normalt ordinarie spelarna när andra kommer in,,
Då menar du föregående talare att det vore fel om "världsspelare" som Seger, Marta, Landström skulle komma tillbaka i de avslutande omgångarna för att spela med något lag eftersom det amerikanska serien är avslutad innan den svenska? Nej, in med så många BRA fotbollsspelare som möjligt det höjer kvalitén på serien och svenskfotboll överlag. Klubbarna måste dock ta ansvar för scoutingen så att det inte köps in några komplementspelare.
I avseende söderettan vs norra så kan man dra en parallell till herrserierna och där är de norra serierna betydligt sämre. Dock inget ont i det, utbudet av människor och därmed fotbollsspelare är betydligt mindre där.
Jag tror föregående talare menar att det inte ska köpas in spelare till division ett klubbarna. Där finns ingen anledning att ta bort chansen för svenska spelare att utvecklas.
Norrettan, damer 2010
Bollstanäs SK
Danmarks IF
Enskede IK
Gustafs GoIF
Kvarnsvedens IK Piteå IF
Rågsveds IF
Sundsvalls DFF
Umeå Södra FF
Vasalunds IF
Västerås BK
Östersunds DFF
Hur många lag är egentligen från norr?
Frågan är ju hur lag från norr kan vara sämre när Umeå IK varit totalt överlägsna i allsvenskan tills för nått år sedan.. Tror det inte är så lätt som att säga att det beror på att södra sverige har mer folk, även om de i säg ger mer konkurrens, att söderettan skulle vara bättre.
Som föregående talare påpekar, det är ju egentligen inte så många lag från norr som är i norrettan.. Hur kan man då säga att söderettan är bättre när lagen kommer från samma landsdel?
varför inte ta ut ett allstarlag i söder och ett i norr som möts efter säsongen.
Mycket bra idé!!!
Det borde faktiskt damfotboll.com ta på sig att göra tillsammans med svenska fotbollsförbundet. På herrsidan är det en succé, när div 1 södra möter div 1 norra.
Vilket lag vinner respektive serie denna säsong?
Det vore helt klart intressant att spela all star team Söder mot Norr, dock blir det tillfälligt ..sen är det som vanligt igen, det bör ju leda till någonting
Men den allra viktigaste förändringen borde ju vara att ordna så att fler än 1 lag kan få chansen att gå vidare ur resp serie norr och söder. Det är ju mycket tråkigt och svårt att klara förstaplatsen
Istället vore det bra om vi kunde få de två första lagen i varje serie vidare för att sedan kanske kvala mot de lag som faller ur allsvenskan.
Hur roligt är det för klubbar och ledare om det endast är de ekonomiska musklerna som får gälla.
De som har kan köpa sig fria När spelare av klass kommer tillbaka från USA eller bänkspelare lånas in tillfälligt Det är ju endast ett fåtal klubbar som har den ekonomin. Jag vet man kan köpa allt för pengar Men jag tycker man tappar idrottens grundide.
Till inlägget den 2010-03-12 12:35.
Gränsen går vid stockholm och det är väl norr om mitt sträcket. eller?
Bra redovisat! Finns ju i verklighet bara söderlag egentligen och några få bra lag från Norra
Sverige. Tror tex att dom flesta lagen från Sthlm och Mälardalen skulle klara sig bra i Söderettan. Dock inte topplag!
anledningen till att spelare slutar är för att de inte orkar sitta på bänken..
gnäll inte på att utländska spelare tar plats, om de håller hög kvalitet på träningen så blir alla andra spelare bättre genom att träna med dem = positivt..
Det är ingen som pratat om tränre i denna fråga. Är tränarna tillräckligt bra i Sverige så att vi får fram bra damspelare ? Är det därför vi måste ta in utländska spelare ??
Men jag tycker att det fjäskas för mycket när man t.e.x får in en islänsdka spelare, jag menar så stor skillnad är det inte !!!!!!!!!!!
Hej! Jag har spelat i söderettan i fyra år och i norrettan i ett år. Måste säga att söderettan är mycket bättre..
Och jag har spelat i Söderettan i två år och spelar nu i Norrettan. Måste säga att Norrettan är mycket bättre...ha
var i helgen och tittade på AIK DFF mot Linköping Kenty som är ett Div 1 lag,
AIK hade 3 A-lagspelare varav två amerikanskor på provspel resten bestod av flickor födda 91-95 i startelvan. 95an gjorde 1-0 ,Tekniken var överlag bättre hos Aik arna och AIK vann med 2-0, Linköping hade ett par avslut men var i övrigt ganska tama,det som jag reflekterade över var att ett par stycken hos Linköping så riktigt tunga och otränade ut (vet ju inte hur starkt lag dom ställde ut på plan,men dessa yngre spelare i AIK var i alla fall bättre fotbollspelare!
Nu vet ju alla att AIK har en stark kull i 93or och 94or och det skall bli kul att följa dessa unga förmågor
Trodde att det skulle skilja mer mellan ett juniorlag och ett lag i Ettan
Kan det vara så att en generationsväxling på spelarmaterial håller på att ske,unga tekniska spelare som kommer ta över ?
Ni har diskuterat åldern på spelare i Allsvenskan ,förra året när allsvenskan startade så fanns det möjligen ett par spelare födda 1992 alltså 18 år ett fåtal var födda på 90 talet så pratet att för unga spelare spelar för högt upp tidigt gäller nog främst klubbar i små orter där det inte finns så stort urval, Jag väntar med sänning när årets uppgifter om åldrar i allsvenskan kommer för jag tror att det kommer mycket ungt detta år och då kommer dom gamla att få springa mycket,
det beror väl på att alla 90 talister slutar innan de ens har börjat..
Man ska inte dra för stora växlar efter en match. Man kan inte säga att är det inte större skillnad mellan div1 och div2. Spela en hel serie så ser ni att fysiken betyder en hel del. Där har "duvungarna" inget att sätta emot.........
Eftersom lagen i de olika serierna inte spelar mot varandra är det inte möjligt att säga vilken serie som är bäst. Det varierar säkert från år till år.
Ett indirekt sätt att bedöma vilken serie som är bäst över lite längre tid är att titta på hur många av vinnarna i serierna som klarat minst ett år i allsvenskan. Sedan 2001 har vardera fyra lag klarat av det (Karlslund, Själevad, Bälinge och AIK i Norra och Trion, Kenty, QBIK och Kristianstad i Södra).
Förmodligen inga stora skillnader mellan de bästa lagen i serierna.
Varför inte låta nykomlingarna i allsvenskan få avgöra vilken serie som är bäst? Jag vet inte hur det såg ut förra säsongen annat än att Piteå åkte ur som nykomling. I år skulle det förvåna mig om inte Tyresö slutar på övre halvan (gick upp från norra) i allsvenskan, även om det tar emot att erkänna det...
//Stefan
Jag såg flera lag i norrettan förra säsongen. Jag har ingen erfarenet av söderettan. Men en sak kan jag konstatera från fjolårssäsongen, det är stor skillnad mellan lagen i norrettan! Alldeles för stor i mitt tycke. Jag är för ett All-star möte mellan söder och norr, men spela det under sommarupphållet i stället, om man nu ska ha ett sommaruppehåll!
//Stefan
Det går inte jämnföra Tyresö FF med andra nykomlingar genom åren. Heregud, så som Tyresö värvat landslagspelare efter spelare. Det är tvärtom fiasko ifall dom inte klarar sig bättre än andra nykomlingar....
SAnt att de värvat, men det har de gjort för att de har en organisation bakom sig. Å andra sidan värvade de friskt även inför förra säsongen så då kanske de inte skulle ha fått gå upp från norrettan heller. De kanske skulle ha spelat i söderettan stället?
//Stefan
verkligen kloka synpunkter.håller med till 100%
Jag har inga bekymmer att stå för mina inlägg. Inlägg ova undertecknade av Stefan är mina.
Det är ytterst svårt att jämföra norr och söder. Enklaste sättet är ju faktiskt att titta på statistik och se hur nykomlingarna som går upp i allsvenska och även hur de som åker ur klarar sig kommande säsong.
Jag tycker att det är gansa ovidkommande att avgöra vilken serie som är bäst. Det mest troliga är att de är ganska jämnbra.
Jag tror att skillnaderna kan ha varit större för ett antal år sedan, innan konstgräsets dagar. Idag spelar ju alla oavsett om det är i söder eller norr på perfekta planer.
Att göra en superetta för damer tror jag kan bli svårt. Som alla vet så arbetar eller studerar så gott som alla spelare i norrettan och söderettan idag för att få ekonomin att gå ihop. De flesta har en heltidssysselsättning vid sidan av fotbollen. Om man ska satsa på en superetta innebär det fler långresor vilket tär på klubbarnas ekonomi. Som det ser ut idag så täcker inte publikintäkterna domarkostnaderna i flertalet div ett klubbar.
Jag tror att det är bättre att utveckla klubbarna först och sen göra om seriesystemet. Det finns inte många klubbar idag som skulle klara av en superetta rent ekonomiskt. Sen måste man ha en organisation som gör det möjligt att värva spelare från närområdet och utifrån för att kunna vara slagkraftiga. Annars blir det ju bara samma lika som idag och man når inte någon större sportslig framgång av förändringen.
Att köra en allstarmatch tycker jag dock låter intressant, men vänta inte till serien är slut, lägg den under sommarupphållet! Då är gräset grönt, temperaturen bra och det finns chans till publik.
Gör en happening av det hela där man tex mäter vem som skjuter hårdast, är snabbast på 20 resp 50 meter o dyl.

Är nyfiken på hur ni ser på Norrettan och Söderettan? Är konkurrensen lika, är någon serie bättre än den andra.
Eskilstuna United har provat båda och lyckades framför allt inte bra i Söderettan då konsekvensen ifjol blev en nedflyttning. Vad säger ni där ute, är serierna jämbördiga eller ej?