Hur skapar man rätt förutsättningar?

Ahost 2010-08-05 13:16

Hur skapar vi bra (rätt) förutsättningar?
Jag har hållit på med fotboll så länge jag kommer ihåg! både som spelare och ledare för både ungdom och senior för dam och herr.
I det här diskussionsforumet vill jag ta upp följande:

1.Ska vi ha en fotboll för tjejer som är på männens villkor?
2.Hur kan vi få fler som stannar inom fotbollen på alla nivåer?
3.Upplever ni som jag att storklubbar utarmar små klubbar, genom att bedriva allt från A-D lag?
4.”Integration” mellan olika åldrar hur ser det ut?
5.Funkar rekrytering mellan små och stora lag?
6.Kraven från fotbollsgymnasier, är de rimliga? Träna 4 ggr i veckan (skolan) + minst 4 ggr i klubblag, och därefter 1-2 matcher i veckan?

Gäst 2010-08-06 16:43

1) Lika rättigheter, lika skyldigheter. Vad är alternativt?
2) Så länge antalet spelare ökar i Sverige på både herr- och damsidan är det nog ingen som bryr sig.
3) Nej, en del spelare är beredda att satsa hårt på elit och har från början spel i storklubbar som mål. Andra, de flesta i mindre klubbar är nöjda med kraven som ställs där.
4) Både pojkar och flickor utvecklas individuellt. Jag tycker en del klubbar lyckas bra med sin "prova-på-verksamhet", d v s yngre talanger får då och då träna med äldre. Problemet är framför allt mindre klubbar där i synnerhet på flicksidan den unga talangen får spela i alla lag.
5) Se ovan
6) Fotbollsgymnasister ska träna mindre med sina klubbar.

Mattias L

Gäst 2010-08-08 06:27

1/Fotboll är jo fotboll och skall absolut spelas på samma villkor som männan, enda ändringen som kan gynna fotbollen som spel på damsidan är att spela den med storlek 4 på bollen
2/genom att prioritera tekniskt skickliga spelare framför dom vanliga "tjongande spelarna" det är genom att släppa fram tekniken som vi får ett bättre resultat på sikt och därigenom en bättre produkt och därmed fler aktriser på plan. här är ju förbundets ansvar stort att bara arbeta med talangerna på lång sikt och inte bara ta ut "stora" starka spelare i dom yngre landslagen som dom gör nu.
3/4/5/Hör ihop med föregående fråga då bredden mycket snabbt tunnas ut, i Stockholm gallras det ganska snabbt så att dom flesta spelar i dom större klubbarna redan som 14 åringar vilket gör att det i 15/16/17 bara finns ett par riktigt bra lag och sen ingenting, jag kan tänka mig att det ser likadant ut i andra distrikt
Då storklubbarna sitter på spelartupper med dom bästa i distrikten så tvingas man till anmälan i högre divisioner för att få ett bra motstånd
I och med att dom duktigaste spelarna snabbt blir "bättre an döm äldre så flyttas spelare upp till A-lag alldeles för tidigt, man kan ta Irma Helin i Djurgården som exempel, född 94 med i A-lagstruppen men har inte spelat någonting på hela säsongen, kan varken gynna henne eller svensk fotboll. och många andra klubbar agerar likadant.
Sitta på bänken är det största orsaken till att spelare slutar.
6/ett perfekt fotbollsgymnasium är det som kan erbjuda ett helt lag träning på skoltid, vilket väldigt få kan idag och då blir det tyvärr alldeles för mycket träning på en dålig nivå,menar inte att tränarna är dåliga,men för att orka så tvingas dessa till att inte köra så hårt för då orkar man inte med alla träningar och då blir det dålig träning.
Genereelt sett så tror jag att det funkar bättre utan gymnasium med fotboll.

Lägger till en fråga här som jag vill ha svar på !!
Varför tränas inte pojkar och flickor likadant då det gäller fysisk träning ?
Om ni jämför ett Elitlag på flicksidan och ett elitlag på pojksidan med 12 åringar så statusen ganska likartad /alltså dom bästa flickorna kan fortfarande spela i ett pojklag.sedan sätter pojkaran igång med en omfattande fysisk träning emedan flickorna inte gör det, Vid 16 års ålder är dom flesta hjälplöst efter ofta med skador som följd av ett tuffare spel på högre nivå utan riktig styrka
Gör man detta på grundav att man är rädd att dom slutar om man börjar fysträna, I så fall är det ju riktigt illa
En tekniskt talang med spelsinne kan ju med en förbättring på den fysiska biten växa till en riktigt bra spelare,

Gäst 2010-08-09 13:20

1)Jag vill påstå att det inte är lika förutsättningar eftersom det finns fysiologiska, d.v.s. att muskulatur hos mannen kontra kvinnan är olika.
2) kan nog stämma men jag tror att man isf inte tittar på helheten utan bara ut efter antalet aktiva, går man ner på detalj kan det finnas skillnader både på ålders nivå och lokalt. (det är bara en känsla jag har).
3) Där delar jag inte din uppfattning! Jag ser ett stort problem när tjejer rekryteras i för tidig ålder eller i fel (läge) att man många gånger hamnar i en situation där den totala bredden försvinner. Jag kan ta ex från min verklighet: har haft x antal som gått in i fotbolls gymnasier där de varit tvungna att spela och träna med lag som ligger högre upp i serie pyramiden, där de oftast hamnat på bänken i A-lag och fått minimalt med speltid, resultatet har blivit att man valt att lägga skorna på hyllan. Medan storklubbar tar in och sätter spelarna på vad jag kallar ”hyllan” finns det klubbar som tidigare varit beroende av sin existens genom dessa.
4) Här anser jag att man idag har en seriepyramid som inte ger spelaren möjlighet att mogna mentalt eller fysiskt. Och min ståndpunkt är att de unga tjejerna tvingas in i senior fotbollen väl tidigt.
6) Där håller jag med ”gäst 2” även om det finns möjlighet till bra träningsmöjligheter ser jag att flera tappar glädjen och får skador till följd. Man får inte glömma att det krävs goda prestationer i både fotboll och i sin gymnasieutbildning (inte helt enkelt för unga personer). Har klubben råd att undvara dessa spelare många gånger kommer väl dessa från samma klubb? I många klubbar är det kanske en specifik åldersgrupp som producerar flera talanger som går vidare?

a-ö