Se alltid upp för Wambach!

USA vann den första matchen i Volvo Winners Cup över Sverige i Halmstad med 3-1. Två av världens bästa forwards kunde ses på samma plan. Den matchen vann Abby Wambach över Lotta Schelin även om det gjorde var sitt mål.
USA knäckte Sverige med 3-1 på Örjans Vall. Här en tuff duell mellan Carli Lloyd och Caroline Seger.

Målvaktskampen vann USAs Hope Solo. Hon hade mycket mindre att göra än Hedvig Lindahl som å andra sidan inte kan svära sig fri för misstag vid ett par av målen.
Förbundskapten Thomas Dennerby tar dock Hedvig i försvar för Abby Wambachs 1-0 efter 8 minuter.
- Hon stod långt ute men å andra sidan vänar man sig inte att någon skjuter i krysset från 35 meter. Abby är är världskassspelare som jag inte skulle tacka nej till. Men vi har Lotta Schelin...
USA har dock ännu fler spelare av världklass än vad Sverige har.
sweusa_2.jpgSveriges mittförsvar är inte helsynkat. Det sågs vid 2-0-målet efter 22 minuter när Emma Berglund och Stina Segerström släppte Alex Morgan emellan sig.
USAs mittförsvar styrdes av Rachel Buehler med Christie Rampone bredvid sig.
Kanske är lösninge n på Sveriges mittförsvar Nilla Fischer som spelare på mittfältet. Hon spelade fram Lotta Schelin till 2-1-målet samtidigt som hon bröt. Bollen vid framåtskruv, tacksamt för Lotta när den nådde henne. Nilla blev litet tuffare i sitt närkampsspel men såväl Nilla som Lisa Dahlkvist och Caroline Seger drog för det mesta det kortaste strået mot sina amerikanska mittfältskolleger i synnerhet Heather O´Reilly och Megan Rapinoe.
I början av matchen var Antonia Göransson Sveriges bästa anfallsvapen med sina rusher på vänsterkanten. sweusa_3.jpg
Båda Sveriges ytterbackar för godkänt, Sara Thunebro med klart överbetyg. Hon har lärt att ta för sig i Bundesliga.
Tio minuter in på andra halvlek nickade Tobin Heath in 3-1 till USA. Till synes slumpartat skicka Abby Wambach in en långboll från höger mot bortre stolpen där Tobin Heath omarkerad nickade i mål.
- Möjligen skulle Hedvig kunnat rädda eftersom bollen var i luften så långe, tycker Thomas Dennerby.
Pia Sundhage om att möta Sveriges damlandslag:
- Det var viktigt för både Alex och Abby att göra mål och Tobin som kom in från bänken. Det var bra för självförtroendet. Lotta Schelin är en viktig framgångsfaktor i Sveriges omställningsspel.
Thomas Dennerby är nöjd med att Sverige skapade så många chanser - fler än vanligt.
- Men vi flyttar isär backlinjen redan före uppspelsfasen och det måste bli bättre. Några större förändringar i startuppställningen mot Japan blir det inte.

Text: Thorsten Frennstedt

Stora bilden: Abby Wambach vållade stora problem för det svenska försvaret.
Lilla bilden:Stina Segerström hinner inte fram - Alex Morgan rakar in 2-0 för USA.
FOTO: Fredrik Hasselgren

Läs mer
Taggar: ,
Mark 2012-06-18 17:50

"Utifrån perspektivet vänskapsmatch-på bollhållaren innan kontroll."

Johnte 2012-06-16 20:30

Hedvig Lindahl var ute på en av sina turneringar och stod för långt ut i målet...Man räknar inte med skott från 35 m läser jag i artikeln och undrar om det inte är just det man ska räkna med när målvakten står för långt ut...i en situation som jag tyckte var helt onödig.Detta får Hedvig ta på sig helt och hållet. Andra målet var Stina Segerström alldeles för svag...hon låg ju till och med före sin motspelare som ändå kunde peta in 2-0.Sveriges försvar får absolut inte godkänt denna match...Förutom Tunebro som gjorde en mycket bra match.Men att ge Annika Svensson godkänt är en gåta för mig...Sveriges högersida var direkt svagt i första halvlek. Tycker inte att Annika Svensson kan få godkänt på sin plats...Förstår inte varför Dennerby envisas med att ha henne där...Var lika usel mot USA i Algarve cup.Nej försvaret kan inte få godkänt idag..Mittfältet såg också svagt och virrigt ut. Nä den här landskampen gav mer frågetecken än svar, tycker jag.Antonia Göransson får också godkänt för sitt slit, så länge hon var med.Hoppas att Sverige kan komma igen till nästa kamp mot Japan den 20e Juni.

The Observer 2012-06-16 21:38

Kan man ta drulleförsäkring som målvakt? 0-1-målet var ett "klassiskt" Lindahl-misstag - vi har sett det förut. 0-2-målet hade kunnat avvärjas med en vältajmad utrusning och en benparad som jag är rätt säker på att en annan målvakt fixat - ni får själva räkna ut vem. Men Dennerby har gjort sitt val av förstemålvakt - synd att det var fel.

Det är något skumt med svenska landslag - samtidigt som de kan göra stormatcher och verkligen spela bra SOM LAG (både dam- och herrlandslag i olika sporter) så verkar de ofta yrvakna och överraskade: "oj, har matchen börjat..." och "oj, där gjorde visst det andra laget mål...". Tafatt schabblande leder inte långt i OS.

USA då? Ja, tydligen bättre än Sverige, men om Japan är i närheten av VM-formen får både USA och Sverige stryk i kommande två matcher.

Sveriges lagdelar? Backlinjen skakig - kanske inte så konstigt, men illa. Segerström en långsammare och mindre tuff kopia av Rohlin, Annica Svensson bra i VM, men nu? Emma Berglund - ja kanske, Thunebro - nått sitt max?

Mitten - blandad kompott - Fischer har fått kliva ner som mittback i klubblaget, kanske inte optimalt mht landslaget, Seger segare än seg?, Hur många chanser ska Asllani få? Dahlqvist OK men rätt osynlig, Sofia Jakobsson ljuspunkt. Antonia vilja vill-ja, men resultat? Heders år Dennerby - om han vågar ta in Lisa Ek i truppen (jo, jag vet att det inte kommer att hända, men ett "rivjärn" behövs...)

Anfall - tungt ansvar på Schelin. När ska Madde Edlund få chansen att komma in i laget med mer speltid. Sällan spektakulär, men ofta på rätt plats.

Och så är den stora frågan vem som i OS kan gå in och göra en Hammarströmmare - damma på i ett avgörande läge och bli matchvinnare. Det lär behövas!

Martin 2012-06-17 04:45

Ja 1-0 målet har man sett några ggr på Folkungavallen när det begav sig, en riktig deja vú känsla där. Försvaret såg inte bra ut, kanske skulle Dennerby pröva Fischer som mittback istället. Hon har verkligen inte gjort bort sig i LFC och är ju iallafall 'tuff' nog för att inte vika ner sig i närkampsspelet som våra övriga mittbackar tyvärr verkar göra.

Om man ska gå över mer på detalj så ser backlinjen osynkad ut, inte så mäkligt kanske då man knappt spelat ihop men på den här nivån måste det vara stabilare. Har personligen alltid undrat varför inte LFC:s högerback Maja Krantz aldrig fått chansen i Damlandslaget, jag har nog under alla år i LFC aldrig sett henne göra en dålig match och hon är snabb till skillnad från de 'tröga' alterativ Dennerby använder sig av.

Överhuvudtaget är just 'osnabbheten' i såväl backlinjen som det centrala mittfältet något jag oroas över och jag tror tyvärr vi kommer straffas skoningslöst för det. I dagens fotboll går det snabbt och jag ser en risk att Damlandslaget börjar få samma problem som herrarna haft under ett antal år.

Ljuspunkterna är Schelin och ... ja, Sofia Jakobsson kanske. Fördelen är väl att man knappast kommer behöva känna någt favoritskap i OS-turneringen. Allt utom tidigt respass ser jag som en STOR skräll och framgång.

Nillan 2012-06-17 08:19

Här kommer det igen, jag vet att jag tjatar om det , men det är så sant att jag bara sitter
och blir förbannad ännu en gång.
Sverige måste träna ihopa sitt landslag mer om det nu är så att man ska satsa.
Usa ligger flera veckor före oss i sina förberedelser, så klart är att alla dessa skador
på spelare speciellt i backlinjen är ett problem, men även Hanna Marklund sa att
Dennerby måste bestämma sig nu, så backlinjen kan spela ihopa sig något så när!

Tine Torne Meyer Tysklands förre damlandslagstränare har också gått ut och sagt
att om Sverige vill vinna några medaljer i framtiden, måste dom träna ihopa sig under en längre preiod än 2 veckor!!

Jag tyckte backlinjen som varit vår styrka, att inte släppa in så många mål var skakig, det har inte varit Sveriges år så här långt när det gäller fotboll. Spelar ingen roll att det var en träningsmatch, det gör ont i ett fotbollshjärta och ännu mer när man vet vad dom kan.
Hedvig blandar och ger, kanske dags att ge någon annan en chans, en målvakt måste väl ändå vara beredd på allt, även skott från 35 meter det är väl ändå här rutinen kommer in, alla vet väl vid detta laget att Hedvig kan släppa in skitmål, även motståndarna så det är bara att panga på.
Och inte är det bättre för oss att Pia Sundhage har tagit hjälp av ytterligare en svensk över OS.

PM 2012-06-17 11:36

Ingen reaktion på nr 10 Lloyd som borde haft två gula kort, det första med full satsning med sulan först renderade bara i frispark. Ett gult där och hon hade fått lov att spela resten av matchen inom ramarna. Jag ser domarnivån inom damfotbollen som ett av de större problemen rent utvecklingsmässigt. Här måste förbunden, både internationella som det svenska hitta bättre grunder för utvecklingen av domare.
Sedan är försvarsspelet väldigt bristfälligt även på de som får godkänt här, försvarsspel måste förbättras i alla positioner över hela planen.
Tunebro är fortfrande bra offensivt även om hon fyller på allt mer sällan nu för tiden, defensivt anser jag att kravet på en back måste vara högre för att få plats i vårt landslag än vad hon visat upp de senaste tre åren.
Om våra namnkunniga mittfältare jobbade lika hårt i båda riktningarna tror jag nog att laget kan utmana vilken nation som helst.

Johnte 2012-06-17 11:41

Att börja röja i landslagstruppen nu...känns väl inte framkomligt inför OS,,,det får bära eller brista nu..Sedan hoppas vi att Pia Sundhage,när hon kommer, röjer i truppen ordentligt.Nytt friskt blod måste in...det står helt klart nu.Vittsjös Sofia Andersson bör prövas och Lisa Ek en annan som bör prövas.Tycker Hedvig Lindahl är en så stor riskfaktor så hon bör bytas ut.Allt för många gånger står hon för långt ut...och det straffar sig ofta. Nu i den viktiga träningslandskampen mot USA. Mot Ldb FC Malmö såg jag hur Anja Mittag utnyttjade detta med en lobb. Hon säger själv att hon spelar som en femte försvarare....Därmed hamnar man många gånger för långt ute från målet för att det ska vara hälsosamt för laget.Detta har motståndarlaget lärt sig...och det ser väldigt pinsamt ut...att motståndarlaget får göra sådana mål.Jag tror att jag har skrivit om det tidigare att jag tror inte på det system Sverige spelar på...4-3-2-1....4-4-2 är ett system laget har spelat mycket i och känner sig trygg i. Får inte Lotta S understöd av de offensiva mittfältet så blir Lotta lätt att isolera...framför allt mot motståndare som USA, Japan och Tyskland.Johanna Almgren kom in i andra halvlek, och man såg inte så mycket av henne...bör inte komma med i OS-truppen....då ska hon göra en fantastisk landskamp i den sista mot Japan innan OS.Jag vet att Johanna A har kapacitet men hon är inte där nu...på grund av tidigare skador.

Lenn 2012-06-17 11:42

Ja när man ser herr-EM där spansk spelstil regerar. Såg trötta polacker mot löpvilliga supertränade tjecker. Spelarna i EM är otroligt tekniska och har ett enormt passningspel. Så det fordras nog en hel del samspel och löpvillighet av hela laget. Sätta ner Nilla Fischer i backlinjen kan säkert vara en bra lösning. Sen måste Hedvig börja prestera 100% som hon kan (slutlekt nu). Mittfältspelet måste också fungera 100% så man kan föra matcherna bättre och få igång spelet. Spela kanske 4-5-1 med Schelin på topp.

Rufus 2012-06-17 22:51

Med en nykomponerad och osamspelt backlinje och en målvakt (Lindahl) som går ut "på picknick" mitt på planen då och då, så är denna dennerbyska skapelse predestinerad för ett fiasko i kommande OS... :(

Damlandslagets första titel i en annan fotbollsvärld

Damfotbollen har under de senaste decennierna tagit enorma steg när det gäller publikt och medialt intresse. Även om de allra första finalerna i EM-slutspelet sändes i svensk tv, så rådde det inte någon medial eufori i kamp om rättigheter och påkostade studiosändningar. Men låt oss gå tillbaka till de där fantastiska dagarna 1984.

Slutspurt i Damallsvenskan

Det är inte bara herrarnas Allsvenska som går mot sin upplösning utan så också Damallsvenskan. Dock är Damallsvenskan långtifrån lika spännande då FC Rosengård med tre omgångar kvar mer eller mindre säkrat seriesegern.

Ny teknik som är här för att stanna

Digitaliseringen påverkar snart all verksamhet. Branscher i dess framkant – som spelbranschen – lever i en värld av konstant förändring, och nu närmar sig också de nya möjligheterna med klassiskt försiktiga verksamheter när det gäller implementation av ny teknik, såsom fotbollen.

Så behåller du greppet om damfotbollen

Damfotboll har de senaste åren blivit allt mer populär i världens alla hörn och kanter. Vi läser allt mer om den och årets VM, som ägde rum i Frankrike, gjorde stor succé publikmässigt. Det bjöds minst sagt på flera spännande matcher, inte minst från Sveriges landslag som vann medalj efter att de slog ut England i bronsmatchen.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.
FIFA- ny strategi för damfotboll
FIFA- ny strategi för damfotboll

FIFA- ny strategi för damfotboll

Det var med stolthet som Fifas första kvinnliga generalsekreterare Fatma Samoura nyligen lanserade organisationens första globala strategi för damfotboll. Bland annat finns ambitiösa mål som att dubbla antalet kvinnliga utövare till 60 miljoner under kommande tolv år, dessutom ska prispengarna till fotbolls-VM öka dramatiskt.