Allvarligt talat Emanuelsson!

Det finns de som driver fotbollen framåt och sen finns det de som vill ta några steg tillbaka. Anders Emanuelsson, Djurgården Damfotbolls ordförande, får väl anses som en av de senare förespråkarna, då han i en intervju med Radiosporten, säger sig vilja införa mindre boll och mindre mål i damfotboll. Allt för att ”göra spelet mer tilltalande”.

Ett slag i magen, så känns det. Att backa mer än 40 år tillbaka i tiden, ska det vara ”korta” hörnor också?
Jag undrar hur många med mig som inte tycker samma sak.

2013 kommer Sverige att arrangera EM på hemmaplan. Ett EM i damfotboll, en sport som växer så den knakar både här hemma och internationellt. En sport som på drygt 20 år etablerat sig världen om och ha mästerskap på alla möjliga nivåer och efter samma regler.
Och då kommer det ett utspel ifrån en svensk, som vill förändra spelet. Ha en mindre boll och ett mindre mål. Ursäkta mig Anders, men har du insett konsekvenserna av dina bakåtsträvande tankar?abkom.jpg

Byta till mindre boll.Det där har prövats och föll inte ens då i god jord.

Mindre mål? Ett riktigt hjärnsläpp om du frågar mig. Hur skulle det lösas menar du? Ett mål som man kan ställa in olika storlekar på? Sådana finns inte ännu. Men kanske man kan ta patent på den grejen?
Ett mål till som står vid sidan och som någon kommunalanställd ska plocka fram när dam/flicklag spelar? Här vore det intressant också att veta om du funderat över vem som skulle stå för kostnaderna att ta fram nya mål?

Samtidigt har vi det internationella perspektivet. Hade du tänkt lobba för det här förslaget även hos UEFA och FIFA? Eller ska Sverige som enda land i världen spela med 4:ans boll och ett mindre mål. Undrar vad landslagsspelarna alla kategorier tycker om det. För att inte tala om de lag som numera kvalar in till Champions League?
Damallsvenskan, hur intressant skulle den bli? Några utländska skulle i vart fall inte lockas att spela här.

Och ordförande Emanuelsson. Har du ens snackat med dina egna spelare i Djurgården om dina funderingar? Övriga klubbar i EFD där Djurgården ingår? Jag skulle bli oerhört förvånad om en enda av dem höll med dig. Det här känns som ett jättesnedsteg tagen av en oseriös person som inte fattar vidden av det han kläckt ur sig.

_Artikeln som var införd på Radiosportens hemsida.
"Damfotbollen måste sluta härma herrfotbollen"
Så lyder receptet för att ge damallsvenskan ett lyft, enligt flera profiler. Bland andra Djurgården Damfotbolls ordförande Anders Emanuelsson.
– Det är två helt åtskilda idrotter, säger Anders Emanuelsson till Radiosporten.
Emanuelsson återupplivar resonemanget om att minska storleken på boll och mål.
– Man skulle kunna göra spelet mer tilltalande.
EM-slutspel stundar på hemmaplan men trots det går svensk damfotboll på knäna och Emanuelsson är inte ensam om att vilja se förändring - men det finns många typer av lösningar.
Linköpings klubbdirektör Anders Mäki har länge förordat en förändring av seriesystemet.
– Tittar på England så har de mycket färre antalet lag så det blir mycket bättre kvalitet.
Det handlar om att hantera den på ett professionellt sätt, enligt Mäki.
– Jag saknar till exempel centrala sponsorer som är direkt kopplade mot kvinnliga konsumenter eller hur man nu vill se det. Det är mer så att damfotbollen blir en klausul i det stora kontraktet.

Tänker du från EFD:s håll när de förhandlar?
– EFD snedstreck Svenska Fotbollförbundet, så att man får en tydligare kvinnlig profil mot damfotbollen för att generera mer resurser och få loket att rulla och få klubbarna att hänga på och utveckla sina intäkter på sponsorsidan.
Förra veckan presenterade Radiosporten granskningen av de ojämlika ekonomiska förutsättningarna bland klubbarna i damallsvenskan som speglade hur slut-tabellen såg ut - att AIK och Djurgården trillade ur.
Ett utav de lag som har störst sponsorintäkter och flest antal heltidsproffs är trean Linköping
Men det bistra ekonomiska läget kräver att klubben nu måste tänka om...
Och det här är ingen ny diskussion - hur ska produkten damfotboll stärkas?

Anders Emanuelsson är ordförande i nedflyttade Djurgården och han tycker att ett stort problem är att förbundet och elitföreningen damfotboll, EFD, utgår för mycket från herrfotbollen som norm - med den nybildade damettan som exempel hopslagningen av norr och söder-ettan där bland andra Djurgården kommer att spela nästa år.
Och Linköpings klubbdirektör Mäki håller med om att damallsvenskan lider av att det sneglas för mycket mot herrfotbollen.
Men han delar inte Anders Emanuelssons uppfattning om vad som bör förändras.

Text: Susanna Andrén_

BilagaStorlek
abkom.jpg2.74 kB
PM 2012-11-17 16:47

Här kommer en medhållande kommentar Anette, förstår att du reagerat och agerat.

Man kan undra om varför man sitter som ordförande i en damfotbollsförening när man samtidigt tycks tycka att det är ointressant spel som presteras.

Att färre lag i allsvenskan skulle gynna positivt är också det uppåt väggarna fel.
Se bara i Italien och Spanien på herrsidan.Helt klart att fler lag i högsta serien på sikt gynnar svensk fotboll, både dam som herr. Att det sedan tar några år med ner och uppgång mellan serierna är knappast ett problem. Både spelare och organisationerna runt de klubbar som ligger lite mitt emellan blir långsiktigt bättre och resultatet blir ett större urval till våra landslag. England är knappast en nation som skrämmer oss nämnvärt?
Mindre mål och mindre boll? Varför då inte större mål och större boll? Näe, jag håller med dig Anette.

Något som skulle gynna fotbollen generellt är flygande byten, då skulle tränarna inte behöva vara rädda att byta även de som "normalt" "brukar" prestera, man skulle få upp tempot plus att yngre spelare får mer speltid.Både herr som dam men kanske ger mest positiva effekter inom damfotbollen.

Det man skulle önska sig vore kanske att styrelsen inom klubbarna fokuserade på att kvalitetsäkra sina tränarstaber och på så sätt utveckla damfotbollen ännu mer.
Det tillsammans med att förbundet ökar sina insatser när det gäller domar-timens kvalitets utveckling.

Martin 2012-11-17 17:56

Ja den där Anders Emanuelsson verkar ju inte ha damfotbollens bästa för ögonen. Jag kan förstå att damettan kan skrämma de lag som åker ner då kvalitén där givetvis kommer vara mycket högre än den var i någon av de gamla div. 1 serierna. Det kan t o m vara så att ett lag som brandskattas på spelare och tvingas spela ihop ett 'nytt' lag kan få stora problem då motståndarna på ett helt annat sätt kunnat ha kontinuitet i sina lagbyggen.

Vad gäller diskussionen om mindre mål och framförallt mindre boll är jag chockad över att dessa stenåldersåsikter fortfarande existerar inom damfotbollens ledarskikt med tanke på den explosionsartade utveckling vi sett inom sporten de senaste åren. Särskilt påståendet att man skulle behöva mindre boll är ju så fånigt att man knappt tror det är sant.

Linnéa_m 2012-11-17 18:57

Jag förstår inte varför idén om mindre boll och mål ska anses bakåtsträvande. I de flesta idrottsgrenar där kroppens fysiska kapacitet spelar roll brukar man ha en konvention för damer och en annan för herrar. Jfr tex friidrottens olika moment, häcklöpning, kastgrenar osv. Vem skulle föra på tal att låta damernas häckar vara lika höga som herrarnas? Och eftersom genomsnittslängden på en herrmålvakt i fotboll rimligen är ett par decimeter längre än densamma för damer så borde väl mindre mål kunna anses vara en rimlig förutsättning i damfotboll. Skiftande bollstorlek återfinns också i exempelvis handboll och basket.

Jag tar inte ställning i sakfrågan, men principiellt anser jag att om man prompt hävdar att damernas boll och mål måste ha samma mått som herrarnas, då har man inte gjort annat än härmat herrfotbollen.

PM 2012-11-17 19:25

Linne'a,

Måste bara inflika till din kommentar, antagligen är du inte insatt i fotboll eller speciellt intresserad.
Varför är inte simbassängen 18m istället för 25m respektive 46m istället för 50m?
Skall vi börja införa tt höjdhoppsribban som ligger på 2,05 för herrarna läggs på 1.99 för damerna och säga att det är samma höjd?
Tennisen ? Hur vill du ha här ?
Personligen tycker jag damfotboll är mycket intressant och spännande, även om det alltid finns anledning att utveckla framåt. Jämförelsen med herr blir löjligt eftersom även de presterar som nybörjare ibland på högsta nivå, speciellt under vårsäsongen.

Att lyckas sälja sin produkt och locka publik löser man inte med förändrad målstorlek eller för den delen bollstorlek. Tennisen är ett bra exempel på hur man kan lyckas leverera publikfrieri även inom dam med samma förutsättningar som på herrsidan.

Att börja med detaljnivå som bollar-skor-racketar -mål o.s.v skulle för mig vara helt främmande.

Jag tror att du egentligen har andra saker att fundera över, med tanke på hur plågsamt du verkar tycka att det är att behöva härma herrfotbollen.

GambitSWE 2012-11-18 03:08

@PM - Trevligt att du delar dina åsikter, sedan visar din sista mening allt annat än takt/smak när du kommenterar vad hon skall göra.

Håller med om att det vore en dum idé att ha mindre mål och bollar. Skulle detta blivit verklighet så skulle det ha gjort det för länge sedan, samt att det i så fall skulle vara lika för alla FIFA länder. Sedan håller jag med Anette om hur detta skulle fungera, både logistiskt som finansiellt. Flygande byten som PM påpekar tycker jag vore en dum idé. Hur skulle det fungera? Jag förstår poängen med det, men ser också vissa problem som det skulle skapa. Hur många byten får man göra? Om det är att få upp tempot i spelet, så betyder det ju att man måste göra många byten. Då blir det per automatik att klubben med fler spelare har ett övertag. Vem skulle övervaka dessa byten? Eftersom man nu inte gör några avbrott i spelet, hur skulle domarna veta om spelarna har kläder och utrustning enligt FIFA's regler? Vad händer om klubben begår ett misstag och har fler spelare på plan än tillåtet? Blir det utvisning som ishockeyn då? Det kommer även innebära att man måste lägga till en himla massa nya regler.

Hur serierna ser ut när det gäller antal lag så tycker jag att varje land borde själv avgöra vad som är bäst för dem. England nämns här, och även om de endast har åtta lag i ligan, så skulle jag inte påstå att den har en jämnare liga. I vår liga, som ofta sägs vara en av de jämnaste, även om fallet inte riktigt har varit så i år, så lyckas i alla fall vissa bottenlag som Djurgården vinna över de bästa, Tyresö. Detta händer inte inte i England. När Arsenal har förlorat, så är det mot lagen precis under dem, och även det väldigt sällan. Ännu värre är det i Frankrike, där Lyon inte har förlorat på cirkus 2 år. Där är det ett väldigt tapp mellan ettan och tvåan. Inget lag har lyckats ta 3 poäng av dem, inte ens nummer två, på en oerhört lång tid. Nej, jag tycker att det varierar från land till land, med all rätt. Man skall inte apa från andra länder när det vi har fungerar tämligen väl. Problemet är brist på åskådare och sponsorintäkter. Med mera pengar kommer oftast också resultaten.

Martin 2012-11-18 16:22

@Linnéa_m

Det är egentligen inte det faktum att det eventuellt är bakåtsträvande som jag stör mig mest på utan snarare att det är ogenomtänkt. Hur skulle damlagen få tag på en mindre plan t ex, jag tror inte den nya arenan i Linköping blivit byggd om inte herrlagen i stan ska ha en möjlighet att kunna använda den. Samma sak med målen, det finns alltså en ekonomisk aspekt som är nog så viktig som det principiella i att tjejer faktiskt kan spela fotboll i vanliga mål med en 'seniorboll'.

Att man skulle anpassa målen efter de kortaste målvakterna är ju också helt befängt. Det är lika stor längdspridning bland herrmålvakter som bland dammålvakter men man hör aldrig någon hävda att det är synd om de kortare herrmålvakterna då målen är så stora.

TureiYtterby 2012-11-18 17:52

mycke dumt har ja hört under åren, men det anders Emanuelsson skriver tar jnog priset på dumhetr!
sen instämmer ja helt i det Anette och Linnéa skriver

Boose 2012-11-19 09:06

Jag vet inte om ändringar inom damfotboll är bakåtsträvande ?, det är ju direkt kopierat av herrfotbollen ! , det som är oroande är ju att det inte är attraktivt nog för att locka pengar in i denna idrott ! Visst är det nära till hands att byta till storlek 4 på storleken , det är den storlek som dom flesta startar med och det är en liten förändring som skulle göra stor skillnad i spelet tror jag, Fria byten är även det en bra ide !, inte ovanligt att dom som är äldre är bakåtsträvande och vill ha allt som det var förr, Man skall inte vara rädd att prova nya grepp, det är det som utvecklar, Oavsett vad alla här tycker ,,är det skillnad på damfotboll och herrfotboll,

Thorsten Frennstedt 2012-11-27 19:54

Bakåtsträvande är ett återvända till något som redan är prövat och valdes bort för något som alla (åtminstone på den tiden för 40 år sedan) tyckte var framåtsträvande. Tack och lov för det. Jag tillhör de äldre och kan historien i motsats till de yngre bakåtsträvarna. Hjulet behöver inte uppfinnas en gång till.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.
FIFA- ny strategi för damfotboll
FIFA- ny strategi för damfotboll

FIFA- ny strategi för damfotboll

Det var med stolthet som Fifas första kvinnliga generalsekreterare Fatma Samoura nyligen lanserade organisationens första globala strategi för damfotboll. Bland annat finns ambitiösa mål som att dubbla antalet kvinnliga utövare till 60 miljoner under kommande tolv år, dessutom ska prispengarna till fotbolls-VM öka dramatiskt.
Den globala damfotbollen
Den globala damfotbollen

Den globala damfotbollen

Damfotbollen av idag är starkare än någonsin, vilket vi bland annat ser genom att de stora stjärnorna syns mer i mediala sammanhang och beundras av en allt växande supporterskara. Men skillnaderna mellan olika länder är fortfarande extremt stora och än finns en bit kvar avseende kommersialisering.
Svenska Damfotboll
Svenska Damfotboll

Mycket snack och lite verkstad

Det svenska damlandslaget är vidare till världsmästerskapet i Frankrike nästa år. Efter ett litet orosmoln i början av gruppspelet tog de sig till slut hela vägen hem och blev gruppetta på hemmaplan mot Danmark. Trots den här bedrift har nyheten hamnat i skymundan för de senaste kontroverserna med FIFA – som trots ett finansiellt lyft för damfotbollen har ökat klyftorna mellan herrarna och damerna istället för att minska dem.

Damfotbollens potential – med hjälp av betting och en annan väg än herrfotbollen