Malin Diaz förklarar: Därför blir det Tyresö

Malin Diaz, talangen som avgjorde finalen i U19-EM i somras och har varit en startspelare i AIK under flera år, fortsätter nu fotbollslivet bland de svenska mästarna i Tyresö. Diaz berättar för damfotboll.com att det inte var ett lätt beslut men att hon ser fram emot att utvecklas varje dag.
Malin Diaz. FOTO: Anders Henrikson (arkiv)

– Jag har ett halvår kvar i skolan, det vill jag gå klart. Men det var ett svårt beslut att ta, erkänner Diaz och berättar sedan att ingen har gett henne rådet att spela i Tyresö med motiveringen att hon borde prioritera speltid.

Diaz håller inte med. Eller det gör hon, men inte nödvändigtvis. Förvirrande? Det kommer att bli mer tydligt längre fram under intervjun.
Malin Diaz är på det klara med att det är lättare att ta en plats i talangfyllda AIK än stjärnspäckade Tyresö. Och hon hade erbjudanden från andra klubbar, där möjligheten till speltid kanske hade varit större än den är hos de regerande mästarna.
– Jag är 19 år och har spelat två säsonger i Damallsvenskan. Jag tror verkligen att det kan utveckla mig att mäta sig med de bästa under varje träning, säger Diaz och berättar sedan om vilka möjligheter hon ser i Tyresö:
– Folk säger att ”du kommer inte få spela”, men det kommer att utveckla mig att träna med världsspelare varje dag. Jag tror verkligen det. Jag har sett upp till de här spelarna i många år, och jag tror att de kan lära mig mycket, förklarar Diaz.

Vi pratar sedan om speltid kontra optimala träningsförutsättningar. Och senare kommer vi även in på att Diaz blivit uttagen i Sveriges damlandslags träningstrupp två gånger om. Jag undrar om det kan missgynna hennes chanser att komma med till EM om hon får mindre speltid i Tyresö än vad hon fått i AIK, vad tror talangen själv? Är det något hon funderat över. Svaret är ja. Malin Diaz pratar länge och väl om beslutet att gå till Tyresö och risken att hon får mindre speltid. Och Diaz tror även att det kan minska hennes chanser att komma med till EM på hemmaplan. Men hon är även en talang med en plan.
– Det finns två vägar. Vill jag chansa och hoppas på att ta en plats idag, eller vill jag utvecklas och bli en ledande spelare om några år? Jag är fortfarande ung, nu testar jag att få en optimal träningsmiljö, det är ett beslut jag kan ändra på sen om några år om det är så, säger Diaz och fortsätter:
– Ska jag bygga mitt beslut på att jag kanske kan vara med i EM? Hur stor är chansen egentligen? Ska jag ta ett beslut efter något som kanske inte kommer hända eller ska jag ta ett beslut efter något som jag kan påverka?

Idag är det omöjligt att sia om Malin Diaz gjort rätt val. Helt klart är att hon bestämt sig för Tyresö och där kommer att få träna med spelare som förhoppningsvis, och troligtvis, kan utveckla henne till en ännu bättre fotbollsspelare.

Johnte 2013-01-05 12:43

Ska egentligen inte använda sådan här terminologi. Men måste nog säga att Malin D värkar vara väldigt blåögd..Om man tror att man kan utvecklas bara genom träningsmöjligheter med sina idoler.De flesta som spelar i Damallsvenskan vill ju ha speltid, det är då man utvecklas bäst. Man kan inte tillverka samma situationer på träning som i en match. Det tycker jag säger sig själv. Nej Malin, detta är en oerhörd
slöseri på en verklig talang.Malin hade nog passat in bättre i något annat lag i Damallsvenskan. I de flesta lagen hade hon fått speltid. Det där med EM snacket tycker jag egentligen inte hör hit. Men nog skulle chansen att få komma med i EM-truppen varit större om hon spelat i en annan klubb där hon får speltid. All ära åt träningsmiljön, men det är i speltid som man utvecklas bäst.

GambitSWE 2013-01-05 14:00

Visst hjälper det att träna ihop med flera av Sveriges och världens bästa, men det är just det, träning. En träning är inte samma sak som en match, och jag tror inte att hennes utveckling skulle ha lidit genom att gå till en annan allsvensk klubb och möjligheten till mer speltid, speciellt om hon kommit till ett lag i den övre halvan av tabellen. EM-snacket tycker jag är just det, snack. Vad jag sett av henne säger mig att hon har en bra speluppfattning, och är teknisk, men där slutar det också. Har läst att andra tycker att hon är snabb, en åsikt som jag inte delar. Jag tycker just att hon är lite för långsam, och för nätt som hon är just nu, och har lite problem med mer fysiskt spel. EM på hemma-plan kan glömmas. Jag tror inte ens att hon skulle tagit en plats bland reserver om det funnits något sådant i en EM/VM trupp. Det finns betydligt mer kapabla spelare än hon i dagsläget, och jag tror inte att det finns något som skulle ändra min uppfattning fram till sommaren. Bortser man från det faktum att Pia kanske inte söker just sådana spelare, så tycker jag att Hurtig (UIK), Rubensson (LdB), Löfwenius (Jitex), Rolfö (Jitex) och Edgren (KGFC) skulle platsa i en eventuell svensk startelva alla dagar i veckan framför henne.

Rainer Fussgänger 2013-01-05 14:02

2014 kan det redan bli mer speltid för Malin när Caroline Seger försvinner till Malmö. Hon hade ju velat lämna redan i år vilket bl a Expressen rapporterade om, men fick ett nej från Tyresös ledning som förståeligt nog vill att kontraktet fullföljs.
Samtidigt är det ett stort steg att lämna hemmet och ge sig in i ett nytt liv i t.e. Skellefteå om man är 18 år och skolan är inte klar mm mm. Vi får säkert se en del inhopp under säsongen och om det blir skador...

Martin 2013-01-05 19:07

Jag är som jag tidigare uttryckt tveksam till att unga talanger går till toppklubbar där de garanterat inte kommer bli någon speltid att tala om. Just Tyresö har väl också lite rykte om sig att inte ge de talanger man haft/har chansen på samma sätt som en del andra klubbar gör, man värvade ju kontinuerligt in nya stjärnor den gågna säsongen när skadeläget blev prekärt istället för att ge övriga spelare i truppen chansen. Samtidigt är Malin Diaz fortfarande ung och kan klara ett år på avbytarbänken och kanske är det på sikt utvecklande att få träna med det 'stärngalleri' Tyresö kommer förfoga över den kommande säsongen.

Även mitt lag LFC har ju fyllt på med en hel del unga talanger till nästa säsong men där är det ju inte samma mördande konkurrens på alla platser i startelvan och därför kan dessa spelare se fram emot både bra träningar med de skckliga spelare man behållt sen förra säsongen och betydligt mer speltid än de fått i t ex Tyresö.

Att det skulle bli mer speltid för Malin om Seger skulle försvinna ser jag som osannolikt. Tyresö är en klubb med så stora ambitioner att de då omedelbart skulle värva en ersättare som är minst lika bra.

Green 2013-01-05 22:51

Det känns lite märkligt att fyra män, varav tre från konkurrentklubbar till Tyresö FF, skriver en kvinnlig landslagsspelare på näsan för hennes klubbval. Malin Diaz är trots allt myndig, har en klok familj och kloka lärare i fotbollsklassen på Aspuddens skola. Dessutom är tränarstaben i Tyresö, så vitt jag förstår, välutbildad och ansvarskännande. Med tanke på situationen i övriga elitklubbar i Stockholmsområdet tycker jag att Malin har gjort ett bra val.

http://www.aspuddensskola.stockholm.se/index.htm
http://www.aspuddensskola.stockholm.se/fotbollsprofil_landslagsspelare_m...

Alva Nilsson 2013-01-06 00:17

Att kalla Diaz för blåögd? Jösses. Jag tycker hennes resonemang tyder på motsatsen. Hon är medveten om hur valet påverkar henne idag och hur det kan påverka henne om några år.
Om hon gjort rätt val eller ej får framtiden utvisa. Men hon har ju tänkt till.

Och ang. EM. Det Diaz själv säger är ju att hon inte tror att hon kommer med till EM, och att hon - istället för att KANSKE komma med till EM i år - siktar på att bli en ledande spelare om några år.

Johnte 2013-01-06 12:59

Nä, vet du vad, Alva, Nu missuppfattar du mig helt. Jag har aldrig talat om att Malin inte skulle ha tänkt igenom det hela. Vad jag reagerar på är att hon talar om att hon genom
träning med sina idoler i Tyresö skulle bli bättre. Tydligen medveten om att speltiden inte blir så mycket och de flesta vill ju givetvis ha så mycket speltid som möjligt. Men det är ju just speltid som man måste ha för att utvecklas optimalt. Enbart träning ger inte samma effekt och man kan inte skapa samma situationer i träning som i match. Det är där jag menar blåögdheten eller naivitet om du så vill kommer in,

Olle 2013-01-06 14:17

Ja du GREEN att du inte kommer från en konkurrent klubb är självklart. Aspudden lärare kanske? Jag som trodde att dom som verkligen ville bli något hade slutat med fotbollsklass för att inte bli utbrända. Håller med Johnte helt. Man kan inte utvecklas på bänken det har många spelare fått erfara framförallt i Tyresö. Jennifer Egelryd, Lisa Klinga Helene Eke är några av dom spelarna som dög i starten och varit med ända upp i allsvenskan men sen har fått sitta på bänken bara för att Tyresö ska skryta om sin ungdomssatsning.
Malin gör bort sig tyvärr och jag tror nog att EM kan hon glömma även om hon hade gått till en klubb som gett henne max speltid i allsvenskan.

Green 2013-01-06 23:13

Ja du Olle. Jag vet inte vilken agenda du har. Det du argumenterar mot är väl ganska tydligt, men vad du argumenterar för är mera dunkelt.

Vad gäller damfotbollen i Stockholmsdistriktet har det under lång tid varit så att förortsklubbarna varit "underleverantörer" till de tre stora: AIK, Djurgården och Hammarby. Dessa storklubbar har försörjts med talanger från förortsklubbar med en minst lika bred ungdomsverksamhet som dom själva. Jag nöjer mig med några få exempel: Bollstanäs, Norsborg, Tyresö, Vasalund, Viksjö och Älvsjö. Dom här klubbarna har alla fostrat spelare som senare blivit landslagsspelare. I Tyresös fall Marie Ewrelius (värvades av Djurgården), Åsa Lönnqvist (värvades av Älvsjö AIK) och Eva Carneholm (fick chansen när hon var i Tyresö). Ulrika Kalte från Norsborg är ett annat bra exempel, Kicki Bengtsson från Viksjö ett annat.

Vad vill jag säga med detta, jo att förortsklubbarna har all rätt att vara stolta över sin ungdomssatsning. Att tala om skryt är befängt. Gå till Stockholms Fotbollsförbund och titta efter hur många elitspelare som fostrats i de tre storklubbarna i Stockholm!

Att sedan en elitsatsning i förortsklubben skärper konkurrensen (för alla) är oundvikligt. Ytterst få svenska damfotbollsklubbar har mer än ett par "egna produkter*" i sin första uppställning. Låt EFD ta fram statistik får du se.

Till dom som säger att träning med dom bästa inte ger lika mycket som att spela match kan jag jag rekommendera en intervju i Radiosporten idag med Per Nygårds, sportchef i Södertälje SK. Han berättade, apropå den nu avblåsta spelarstrejken i NHL, hur proffsspelarna från NHL påverkat träningen genom sin
attityd före, under och inte minst efter träningen. Dom unga spelarna i Södertälje (även dom som inte fick spela) har enligt Nygårds fått en helt annan inställning under perioden med de nordamerikanska proffsen. Samma sak gäller dom unga tjejer som får chansen att träna med internationellt erfarna spelare som Marta och Verro.

Låt spelarna själva berätta Olle! Och låt tjejerna själva bestämma vilken klubb dom vill spela i. Sitt inte bakom din maskin och sprid negativt tänkande.

PS. Med egen produkt menar jag en tjej som vandrat från flickfotbollen till eliten i samma klubb.

Olle 2013-01-08 10:51

Var har jag klagat på förortsklubbarna? Dom du nämner är inga nya spelare direkt. Vi snackar 80 90 talet. Att du kan missa BP och Enskede säger bara att du tillhör en gammal generation. Vi snackar om att släppa fram dom. Det gör inte Tyresö när dom tok värvar som dom gör. Aspudden skolan räknar inte jag som en förortsklubb.

Johnte 2013-01-08 13:12

Jaha, @ Green nu börjar vi jämföra hockey med fotboll...Först och främst blandar du in något ingen har pratat om och det är attityder. Vad jag pratar om är att fotbollsträning, även om det är med sina idoler, ger inte lika stor effekt som man får via matcher och de
situationer som skapas där. Det kan du inte skapa via "bara" träning. För det andra har ingen pratat om att spelarna själv inte får välja vilken förening de vill gå till. Givetvis ska de få göra det. Men det hindrar inte att man kan tycka och tänka kring frågan. Eller du kanske inte vill att vi gör det, Vi ska bara stå och applådera och tycka det är toppen, Även om vi har en annan åsikt. För den får vi väl ha eller???

Boose 2013-01-12 16:58

jag tror ! utan att veta ...Malin har säkert blivit värvad på sikt, kommer säkert att få spela lite,men hon kommer att spela F19 serien med tyresö, däremot kommer det bli svårare för henne då hon inte äger den statusen hon hade i AIK, lite att börja om från noll, men det kan nog bli bra både för Malin AIK och till slut tyresö, speltid kan hon ju få i F19 serien (om Tyresö är med där) eller i Div 1 laget , men det kanske inte går ?
Lika barn leka bäst säger man ju !!

Damfotbollens potential – med hjälp av betting och en annan väg än herrfotbollen

Intresset för damfotboll ökar, kanske inte så snabbt som man kunde önska, men det ökar och har tagit ny fart på senare år. Men ett av de starkaste tecknen på att populariteten tar de riktigt stora stegen är när intresset för spel ökar. Och ska man verkligen följa i herrfotbollens spår?

Premier League klubbarna har insett värdet

Storklubbar som Manchester City, Liverpool FC, Arsenal och Chelsea FC har sedan ett antal år tillbaka satsat på sina damer som spelar i Womens Super League i England. I Chelsea har landslagsmålvakten Hedvig Lindahl vaktat målet sedan 2015 och kommande års trupp innehåller ytterligare två svenskor i Magdalena Eriksson och Jonna Andersson.
Så här marknadsförs fotbollslagen idag – på och utanför planen

Så här marknadsförs fotbollslagen idag – på och utanför planen

En gång i tiden så kunde du titta på en fotbollsmatch och direkt ta reda på vem som sponsrade ett visst lag genom att ta en titt på lagtröjan. Idag så är marknadsföringen inom fotboll mycket mer komplex och sträcker sig allt längre utanför planen än någonsin förut. Hur har marknadsföringen utvecklats på senare tid i takt med all annan utveckling? Det ska vi ta oss en närmare titt på.
Spela på Damallsvenskan
Spela på Damallsvenskan

Spela på Damallsvenskan

Efter många årtionden då damfotboll knappt varit en parentes inom sporten, har nu damsidan fått sig ett rejält uppsving. Media bevakar dem allt närmare och fotbollsälskares blickar dras även de allt mer till damfotbollen. Att intresset ständigt växer är inte ett dugg konstigt då damligor i flera länder är bättre än herrligorna. Tittar vi på FIFA:s världsranking kan vi se att Frankrikes damer är rankade trea i världen medan deras herrar ligger på en sjundeplats. I USA är damerna etta på sin sida av rankingen, otaligt många gånger mer framgångsrika än vad männen är. Genom damfotboll upplever vi en gryning som kan bjuda på en strålande dag.

Målet att öka intresset för damfotboll