Tack Zlatan!

Med anledning av de senaste dagarnas stora uppståndelse kring Zlatans uttalande om herr- kontra damfotboll så väljer jag att rikta ett stort tack till Zlatan som sätter fingret på ett mycket laddat ämne. Han ger också en fingervisning på hur långt vi nått med jämställdhetsarbetet inom svensk fotboll.

Efter fotbollsgalan och Svenska Fotbollförbundets stora blunder kallad ”Bilgate” går alltså diskussionen vidare och lyfts till en ny nivå där Zlatan Ibrahimovics tankar får fritt fram i media. Precis som i de regisserade presskonferenserna när reportrarna, i det här fallet Expressens, inte ställer en kritisk följdfråga till Zlatans uttalande för att inte förarga honom, hamna i onåd och inte få fler intervjuer.

Zlatan hävdar att han får skämmas när han kommer hem och i media behöva bli jämförd med fotbollstjejer.
Han skäms över hur Anders Svenssons rekord inte uppmärksammas på rätt sätt utan nu överskuggas av ”Bilgatedebatten” istället för att han hyllas för det rekord som han satt.
Vidare tycker Zlatan att en cykel med hans autograf skulle vara ett lämpligt pris för samma prestation på damsidan.
Visst kan det finnas ironi i detta, men Zlatans fördömande spär bara på debatten och den handlar nu inte bara om det fatala misstaget vid fotbollsgalan utan har nått en ännu större betydelse.

Här avslöjar han sig genom sina ”zlataniskt” nedlåtande kommentarer och ilska över att bli jämförd med en fotbollstjej.
Man kunde ha frågat honom hur en kille som med hans fotbollstalang och heta vilja lyckas mot tuffa odds bli en hyllad världsstjärna ändå kan reta upp sig på att bli jämförd med en fotbollstjej?
Hur djupt rotade är dessa nedlåtande tankar och vilka signaler sänder inte det till alla unga fotbollskillar i Sverige som hittills lärt av Zlatan att uppföra sig, prata och inte minst också att läsa?

Personligen undrar jag varifrån den stora ilskan kommer ifrån. ”Bilgate” startades av Fotbollförbundet och följdes upp av media, som älskar den här sortens skriverier och när Zlatan uttalar sig så får han göra det utan vidare granskning eller mothugg bara för att man så väl vet att detta säljer tidningar.
För en gångs skull träffar Zlatan inte ens målet när han låter sin ilska gå ut över tjejerna!

Så tack Zlatan för att du bevisar att idrottande kvinnor måste fortsätta att kämpa mot de djupt ingrodda fördomar som väldigt många män har om dem.
Tack Zlatan för att du också fått hela Sverige att ta del av debatten och gjort den än bredare och än mer uppmärksammad än den var från början.

Tack Zlatan för att vi nu också förstår att Svenska Fotbollförbundet är fast vid ett gammaldags tänk och har hur mycket jobb som helst att göra rörande vilka värdegrunder förbundet ska stå för och förmedla ut till resten av fotbollssverige och samhället.

Tack Zlatan för att du också bevisar att bara för att man en gång kämpat sig upp ifrån botten i förorten till toppen i fotbollsvärlden så formas man inte per automatik till en bättre människa som har förståelse för att andra också är villiga att göra detsamma.

Så nu är det dags att kavla upp ärmarna, bita ihop och fortsätta matchen i matchen eller hur vi nu ska utnyttja debatten.

Mark 2013-12-28 20:41

"Tillsammans är vi oslagbara: Principiellt är blågult samma landslag."

TureiYtterby 2013-12-29 09:48

ja i denna debatten ramlade två av våra största fotbollspelare rakt i golvet Zlatan och Anders Svensson rakt ner i golvet med glorian på sned
detta visar ju bara hur långt vi kommit i den manliga synen på damfotbollen, och skälen man anför är ju på sandlådenivån, mer att tänka med trodde väl man dom hade. sen att båda försöker göra en pudel efteråt blir bara mer patetiskt!
vi ska använda denna sida att mer försöka sprida ut allt vad damfotboll har gett och kommer att ge framåt

Boose 2013-12-29 10:54

Visst skall väl herrarnas lagkapten i fotbollslandslaget kanske tänka till innan han skämtar ? om saker, men varför blir det sånt liv om detta, Det finns alltid en debatt på alla damforum att man inte skall jämföra damer och herrar och rätt så, Zlatan säger att han inte vill jämföras med tex Lotta Schelin och det ska han väl inte behöva göras, Zlatan är ju en bra mycket bättre fotbollsspelare än Lotta !! Det inser dom flesta, Kanske alla damdebattörer själva skapar denna känsla att vi vill vara som herrarna, Vi ska behandlas lika som herrarna, Det ska vi nog inte utan vi måste skapa egna förutsättningar och vår egen framtid som damidrott, Fotboll är ju männens sport rent historiskt sett och det tar tid att ändra på, Om supportranra i klubbarna bara älskade sin klubb oavsett vem som spelade skulle ju tex LDB Malmö ha ca 15000 åskådare på sina matcher, Ett DamDerby i Stockholm mellan AIK och Djurgården med 40000 på läktarna, I en alldeles fantastisk värld skulle det se ut så , men det gör det inte, Jag tror att ibland reagerar vi för starkt på tex ett uttalande av någon som direkt blir som ett anfall på hela damernas fotboll, kanske vore det bara bättre att ignorera alla dumma saker som görs och sägs och arbeta vidare, damfotbollen har ju haft en helt otrolig utveckling dom sista 15 åren och kommer att fortsätta utvecklas både i Sverige och i andra länder, Det är trots allt resultat och fixstjärnor som skapar bättre framtid och det är faktiskt upp till oss själva......och ja jag är en damfotbollssupporter :

Thorsten Frennstedt 2013-12-29 13:24

Under rubriken "Ett förtydligande" skriver nu Zlatan på sin app:
"De senaste dagarna har det förts diskussioner om min intervju i Expressen. Jag vill gärna förtydliga att min kritik var och är riktad mot media och hur saker och ting vinklas."
I så fall har även Zlatan fått lära sig något:
Begär att få läsa artikel där du intervjuats - med rubriker - i förväg innan den går i tryck, allt för att undvika missförstånd!

TureiYtterby 2013-12-29 14:32

Thorsten
det osar om öronen på Zlatan,, men det blir ju bara patetiskt när han försöker
tyvärr tror ja sannerligen Zlatan verkligen tycker så här!
blir ja bara ett försök göra en pudel, jisses

Rainer Fussgänger 2013-12-30 14:17

Jag håller med TurelYtterby, jag befarar också at Zlatan talade "sanning" i kompisdialgen med Expressens reporter, att han då sa vad han verkligen tycker. Även Anders Svenssons utspel någon vecka tidigare som i grunden hade samma tendens ('dags att sätta tjejerna på plats') understryker att herrlandslaget tydligen har pratat om den aktuella situationen.
Själv har man torskat i ett VM-kval med resultat att Ibrahimovic och Svensson nog har spelat sin allra sista VM-turnering i Tyskland 2006 (!), vilken enorm besvikelse det måste vara för dem. Samtidigt får damfotbollen under 2013 sitt EM på hemmaplan med mkt media på plats, fulla arenor i bl a Göteborg, Norrköping och Kalmar och Lotta Schelin syns mer under dessa veckor än självaste Zlatan. Och så vinner damerna till och med brons i turneringen medans både Svensson och Ibrahimovic aldrig har vunnit en internationell medalj i sin karriär förutom nationella titlar i ett antal länder.
Jag håller med Anette och jag håller med Pia Sundhage som sa i försommarens dokumentär om damfotbollen att den dagen vi tror att vi har nått målen och slutar kämpa för damfotbollen, jo, den dagen kommer man att försöka ta bort det man uppnått.
Zlatan måste göra mycket mer för att verkligen visa att han har respekt för damlandslaget. Han skulle kunna besöka en landskamo i år eller varför inte göra ett besök på en av landslagets träningar där han tränar lite med tjejerna. Skulle bli bra bilder och kunna vara ett steg i rätt riktning.

Thorsten Frennstedt 2013-12-30 15:51

Kanske fick ändå Zlatan en signal från den ende på SvFF som har hans hemliga nummer, och en försiktig förfrågan om han kunde tänka sig ett "förtydligande", och så kom de överens om att det var vare sig Zlatans eller förbundets fel att båda fått skit - utan medias.
Bra förslag att inbjuda Zlatan till damlandslaget. Han kan börja med att se någon av sin klubbkamrat Kosovare Asllanis hemmamatcher. Om det redan har skett skulle det säkert blivit både bild och rubriker.

fair play 2013-12-30 19:28

Vet inte om AB kan någonting om fotboll!
Utifrån hennes recension av Zlatans åsikt, i yttrandefrihetens spår, då ser jag precis det hon själv nämnde, nämligen ilska.
Och inte bara det, vi fick veta att i de förorterna bor "dåliga människor" som efter mängder av vunna titlar runt om i Europa, har inte blivit bättre.....tänk på att i förorterna kan överhuvudtaget finnas blivande läkare, advokater eller sport stjärnor....nej de är bara dregglisar alltihopa
Så blir det när en ideologi sätter agenda för hela sporten! Feminismen hette den och vill vara underlag till damfotbollen i Sverige. Som exemplariskt land, den första i Världen.
Kommer då Sverige att vinna EM eller VM om man bygger upp sitt damfotboll med feminismen som mantra?
Skulle inte tro det, av den enkla anledningen, nämligen, ingen ideologi har producerat det vinnande konceptet utan bara etablerat motsättningarna.
Bra ex Japan, världsmästare i fotboll! De fantastiska tjejer, ganska små till storleken men enorma i det spelet de trodde på. Dessutom så kommer dem från ett land där traditioner står högst upp, i samhället som kan betraktas som konservativt. Hur lyckades de göra det då?
Jo, de satsade på FOTBOLL, inte mer eller mindre.

fair play 2013-12-30 19:28

Vet inte om AB kan någonting om fotboll!
Utifrån hennes recension av Zlatans åsikt, i yttrandefrihetens spår, då ser jag precis det hon själv nämnde, nämligen ilska.
Och inte bara det, vi fick veta att i de förorterna bor "dåliga människor" som efter mängder av vunna titlar runt om i Europa, har inte blivit bättre.....tänk på att i förorterna kan överhuvudtaget finnas blivande läkare, advokater eller sport stjärnor....nej de är bara dregglisar alltihopa
Så blir det när en ideologi sätter agenda för hela sporten! Feminismen hette den och vill vara underlag till damfotbollen i Sverige. Som exemplariskt land, den första i Världen.
Kommer då Sverige att vinna EM eller VM om man bygger upp sitt damfotboll med feminismen som mantra?
Skulle inte tro det, av den enkla anledningen, nämligen, ingen ideologi har producerat det vinnande konceptet utan bara etablerat motsättningarna.
Bra ex Japan, världsmästare i fotboll! De fantastiska tjejer, ganska små till storleken men enorma i det spelet de trodde på. Dessutom så kommer dem från ett land där traditioner står högst upp, i samhället som kan betraktas som konservativt. Hur lyckades de göra det då?
Jo, de satsade på FOTBOLL, inte mer eller mindre.

Lenn 2013-12-30 22:10

Ja Zlatan pratar mycket men med tanke på att han är lagkapten så får hans negativa syn på damfotboll en rätt så stor tyngd. Men man kan ju jämföra med andra förbund:
Sv_friidrottsf. Stefan Holm kontra Kajsa Bergkvist, hon hoppade 30 cm lägre men var ändå respekterad. Usain Bolt kontra Shelly Ann Fraser bägge fantastiska sprinter, hon drygt 1 sek långsammare på 100 m( tänk Zlatan)
Sv_skidförb. Johan Olsson kontra Charlotte Kalla. Johan säkert min bättre på en mil skidåkning men i skidförb. räknas de säkert lika.
Sv_simförb. Frölander kontra Sjöström, Alshammar alla respekterade simmare.
M.fl förbund
Sv_fotbollsf. Herrlandslaget kontra Damlandslaget, ja ja oj vilken skillnad då( Zlatan skjuter ju i 150 km/tim)
Nu gäller det för damfotbollen att få positiv respons igen. Med tanke på VM kvalet och damallsvenskans status.

Nillan 2013-12-31 01:36

Jag ogillar starkt när man hela tiden ska förminska och håna damfotbollen, kolla bara på alla kommentarer på AB, det gör mig ledsen och fruktansvärt besviken att man inte kan glädjas med svenska landslag oavsett det är damer eller herrar. En gest eller ord från Zlatan hade gjort skillnad, och så väljer han att håna istället för att hjälpa, ledsamt.
Kommer ihåg sent 70-tal när min morfar född 1905 tyckte det var häftigt, om han kunde stötta varför kan inte vissa killar/män göra det idag ser inte problemet. Man behöver inte kolla om man inte vill, men man sänker gärna, fattar inte vad det är som är så provocerande för vissa.
Nej man ska inte jämföra dam och herr fotbollen , men dom spelar på sina villkor efter fysisk förmåga. Sen påstår Zlatan att det finns inget land i världen där damspelare får så mycket uppmärksamhet som i Sverige, fel igen Zlatan, varför snacka om saker du bevisligen inte har koll på!

mia.e. 2013-12-31 20:18

Ja, jag tror då att AB kan något litet om fotboll i alla fall... :)
Jag minns också att det fanns män, "gubbar", killar som stöttade och tyckte det var kul att tjejer visade intresse för och ville spela fotboll. Från sommarens dokumetärer, eller om man läste det vid sidan av, minns jag också hur de berättade om hur en kvällstidning, "gubbarna" där och kanske några tjejer på tidningen också, gick ut och stöttade Öxabäcks damer en gång, bildade en supporterklubb åt dem, om jag minns rätt, som gjorde en skillnad då mot det bakåtsträvande "konservativa" röster som inte tyckte tjejer skulle få spela fotboll och uttalade sig emot det.
Jag minns också från någon dokumentär hur varmt Leidinge talade om sin mentor, en målvakt i ett lokalt herrlag där hon kommer ifrån, som på hennes fråga ställt upp och blivit hennes första målvaktstränare. Sen blev hon landslagsmålvakt också och EM-guldmedaljör. Vad gott det måste ha kännts för den keepern i lokalt herrlag, att veta att han varit del av det. Istället för att klanka ner på något nytt, ha varit med om att lyfta det. Bidragit till ett svenskt landslag och framgångarna de hade. Eller som i det där uttrycket vi hörde under sommarens EM: "Vi gör varandra bra". Hjälper varandra. Vilken fin eloge Leidinge gav den keepern, hennes mentor, i dokumentären. Det fastnade.
Därför blir man så förvånad över vad man hört nu från dagens herrlagsspelare; vilken storm i ett vattenglas en enkel fråga på en presskonferens från en journalist kan bli.
Det var bra att Zlatan kom med ett förtydligande eller en sorts ursäkt som det uppfattades som av de flesta. Och det var fint av Anders Svensson att "sträcka ut en hand", göra den gesten mot damlandslaget (som ju över huvud taget inte haft något med hela holabaloot att göra).
Det skulle kännas bra att tänka, att de två kanske känner att det blev helt fel det där och också verkligen omvärderar den synen på damfotboll lite, eller vad som är värdefullt och inte, som de de gav uttryck för.
Läste Wegerups nyårshälsning "Respekt, Anders Svensson" som framhåller Svenssons fina gest, som ju blir så tydlig i media.
Jag för min del är imponerad av hur "cool" och bra damlandslaget har hanterat hela situationen. Så det är som det var kring det gänget, det man sänder ut får man tillbaka:
Respekt, Damlandslaget! ...från fansen ...& Gott Nytt År 2014 !

Nermedförtyck 2014-01-01 04:06

Hej alla feminister!
Sverige är tyvär ett feministiskt Saudi arabien. Ni pratar om åsiktsfrihet/ yttrandefrihet men när det kommer till kritan är det bara snack. Sverige är ett fint paket med ruttet innehåll. Det bevisar ni feminister. Jag har rätt när jag säger att Herr fotboll inte går att jämföra med dam fotboll. Män är starkare fysiskt och är byggda på ett annat sätt. Bara att acceptera. Varför det är så ligger i naturen. Det kan ni inte ändra på! Respekt till tjejer som spelar fotboll och gör sin grej. Men jämför inte er med herr fotbollen. Om ni är så månå om att ändra våra värderingar och natur. Kan inte då dam landslaget blandas med herrarna. Vad är det för sexistiskt samhälle vi lever i som låter män och kvinnor spela var för sig. Hahaha ni är såå patetiska jävla fanatiker.!!!!

Thorsten Frennstedt 2014-01-01 16:53

Backa bandet. Vem/vilka är det som jämför herr- och damfotboll? Ja, inte var det de kvinnliga spelarna som började. De har för länge sedan klart för sig styrkeförhållandena. Sin okunskap borde (en) man i 21:a århundradet inte basunera ut som en upptäckt.

mia.e. 2014-01-01 16:56

Välkommen, Nermedförtryck, till tjejernas lagsport på damfotboll.com!
Du ser ut som du behöver en kram.
"Hating people because of their color is wrong. And it doesn't matter which color does the hating. It's just plain wrong." (Cassius Clay/Muhammad Ali)
Jag håller helt och hållet med Rainer ovan, det känns som Zlatan måste vara mycket, mycket tydligare med sin ursäkt, och följa upp den med tydlighet.
Som det är nu är alla förvirrade.

TureiYtterby 2014-01-01 18:01

bra skrivit Thorsten, och Mia.e. också
bara en kille med taskigt manligt självförtroende, svårt ta på allvar om man ser till tidpunkten det är skrivit ( onykter) ja troligtvis

Så behåller du greppet om damfotbollen

Damfotboll har de senaste åren blivit allt mer populär i världens alla hörn och kanter. Vi läser allt mer om den och årets VM, som ägde rum i Frankrike, gjorde stor succé publikmässigt. Det bjöds minst sagt på flera spännande matcher, inte minst från Sveriges landslag som vann medalj efter att de slog ut England i bronsmatchen.

I sommar väntar VM-feber

Snart är det dags för den riktigt stora scenen. Dit så många unga fotbollstjejer kämpar dag för dag för att få stå på. Men det blir endast verklighet för ett fåtal utvalda. VM i fotboll är det största du kan vara med om och i sommar är det åter dags för denna makalösa fotbollsfest.
Damlandslaget förbereder sig för VM
(Källa: Unsplash.)

Damlandslaget förbereder sig för VM

Det är VM-år igen! Den här gången är det dags för damlandslagen att avgöra vilka som kommer att bli världsmästare. USA är de försvarande mästarna och givetvis, med Sveriges vanliga tur vid grupplottningarna, hamnade USA och Sverige i samma grupp (F). Det är femte gången som länderna möter varandra och även om det har varit jämnt har amerikanskorna vunnit två gånger, svenskorna en och en match har spelats oavgjort.
FIFA- ny strategi för damfotboll
FIFA- ny strategi för damfotboll

FIFA- ny strategi för damfotboll

Det var med stolthet som Fifas första kvinnliga generalsekreterare Fatma Samoura nyligen lanserade organisationens första globala strategi för damfotboll. Bland annat finns ambitiösa mål som att dubbla antalet kvinnliga utövare till 60 miljoner under kommande tolv år, dessutom ska prispengarna till fotbolls-VM öka dramatiskt.
Den globala damfotbollen
Den globala damfotbollen

Den globala damfotbollen

Damfotbollen av idag är starkare än någonsin, vilket vi bland annat ser genom att de stora stjärnorna syns mer i mediala sammanhang och beundras av en allt växande supporterskara. Men skillnaderna mellan olika länder är fortfarande extremt stora och än finns en bit kvar avseende kommersialisering.
Svenska Damfotboll
Svenska Damfotboll

Mycket snack och lite verkstad

Det svenska damlandslaget är vidare till världsmästerskapet i Frankrike nästa år. Efter ett litet orosmoln i början av gruppspelet tog de sig till slut hela vägen hem och blev gruppetta på hemmaplan mot Danmark. Trots den här bedrift har nyheten hamnat i skymundan för de senaste kontroverserna med FIFA – som trots ett finansiellt lyft för damfotbollen har ökat klyftorna mellan herrarna och damerna istället för att minska dem.