OS-truppen klar

På tisdagen presenterade förbundskapten Pia Sundhage den slutgiltiga OS-trupp på 18 spelare (plus fyra reserver) som ska representera blågult under OS i Rio som spelas i augusti. Presentationen skedde på elitflicklägret i Halmstad.
Pia Sundhage presenterade OS-truppen under Elitflicklägret i Halmstad. Foto: Bildbyrån (arkiv)

Följande spelare är alltså klara för OS-turneringen i Rio.

Sveriges OS-trupp

Målvakter
Hedvig Lindahl, Chelsea FC
Hilda Carlén, Piteå IF

Utespelare
Emma Berglund, FC Rosengård
Linda Sembrant, Montpellier
Jessica Samuelsson, Linköpings FC
Magdalena Ericsson, Linköpings FC
Nilla Fischer, VfL Wolfsburg
Jonna Andersson, Linköpings FC

Elin Rubensson, Kopparbergs/Göteborg FC
Caroline Seger, Paris Saint-Germain
Lisa Dahlkvist, Paris Saint-Germain
Sofia Jakobsson, Montpellier
Emilia Appelqvist, Djurgårdens IF DFF

Stina Blackstenius, Linköpings FC
Olivia Schough, Eskilstuna United
Lotta Schelin, Olympique Lyonnais
Kosovare Asllani, Manchester United
Fridolina Rolfö, Linköpings FC

Reserver
Amanda Ilestedt, FC Rosengård
Hanne Grahns, KIF Örebro
Pauline Hammarlund, Kopparbergs/Göteborg FC
Emelie Lundberg, Eskilstuna United

mia.e. 2016-06-28 20:46

"Truppen är uttagen", bestod den utlovade rapporteringen från trupputtagningstillfället av i Radiosporten, med löfte om någon senare nyhet, en publicerad lista, antar jag, man ska inte skruva upp förhoppningarna för högt, vid ett senare tillfälle. Jag trodde att det kanske skulle vara något på plats, att vi kanske skulle få höra något direkt i ljud från tillfället. Men vad vi fick i radion var en bekräftelse, bara. En trupp har verkligen meddelats. Tack och lov. Det är skönt att veta. Man kan alltid lita på skattebetald public relations media, som svt och radiosporten, de platser man först söker information från... Förr eller senare får man alltid veta något...

( Något utländskt fotbollsförbund, där alla välutvecklade fotbollsländer, och många media, tagit ett aktivt positivt ställning till damfotbollen, kunde tycka att svensk fotboll och svensk sportjournalistik är lite ur fas med samtiden, i hur det meddelas kring sporten. Hur många årtionden behöver det ta innan damfotbollen får nå myndighetsålder i Sverige, och publiken kan få följa sådana här tillfällen direkt, och göra sig en egen uppfattning om vad som sägs? Kunde fotbollsförbundet ha tagit tillfället i akt att göra positiv promotion för en sport man vill väl, genom att sända direkt från tillfället? Varför har damallsvenskan inte större publiksiffror? Kan det vara för att när det gäller damfotboll - och i damfotbollen spelar blågult en roll, mycket större än på herrsidan - så gäller:

vi ser inget... vi hör inget... vi säger inget... ?

Vill man veta något, följa något direkt, måste man resa till Halmstad, eller Stockholm, eller Göteborg och 'bryta sig in' på presskonferenser... Bara "journalisterna" och "experterna", som kan följa damlandslaget direkt, fyller inte ensamma några läktare... Tänker man... Fast säker är man ju inte, för det verkar ju finnas en hel del av dem i pressen... )

The Observer 2016-06-28 20:49

Laguttagningar får alltid kritik. Det är väl något av en naturlag. Det har säker varit svårt att välja åtminstone de sista namnen.

I minst fyra fall borde Sundhage valt andra, men i inget fall är valet överraskande:

Olivia Schough: kom med på gamla meriter (vilka de nu är)? Formsvag och halvskadad för bara någon match sedan.

Emilia Appelqvist: kommit tillbaka från skada nyligen och har knappt spelat (räckte det med ett reduceringsmål mot UIK senast). Form?

Sofia Jakobsson: rutin, speed och jobbar hårt, men får hon ut så mycket?

Pauline Hammarlund borde fått chansen som ordinarie - en spelare som vågar.

Hilda Carlén: Sveriges kanske tredje/fjärde bästa målvakt får ta den känsliga platsen som andra keeper. En onödig chansning. Lundgren (i frysboxen så länge Lindahl är med), Lundberg och Falk tre bättre namn.

Övrigt att notera - "Storslam" för LFC med fem uttagna (minst väntat, men inte oväntat - Jonna Andersson). Förutom dessa har för övrigt ytterligare fem uttagna spelat i Linköping...

Martin 2016-06-29 01:36

Kan bara skriva under på varje ord The Observer skriver här. En väntad men trist trupp där det värsta är att Sundhage återigen trots löfte om att de lärt sig från VM i Kanada nu chansar med formsvaga/halvskadade spelare igen.

Man ska också komma ihåg att OS-truppen är ännu mindre än VM-truppen vilket gör chanstagningar ännu mer riskfyllda och när det gäller spelare som Schough och Appelkvist som med all respekt för dom inte har några unika spetskvalitéer på planen så är det inte värt att chansa.

The Observer 2016-06-29 06:26

Ja, som exempelvis Johan Rydén konstaterar i sin utmärkta blog borde en enkel streaming av uttagningen varit lätt fixad. Har sommarstiltje inträtt på SvFF? Har sommarvikarierna inte fått grepp på läget än? Eller har förbundet gjort en kalkyl: det där är ingen intresserad av ändå?

....och apropå många LFC-spelare i truppen: bland reserverna finns två till - Gråhns och Hammarlund. Därmed fem aktiva och sju tidigare LFC-spelare eller 12 av 22. Rätt ska vara rätt....

Professorn 2016-06-29 09:03

Stort ris till SvFF som inte sände uttagningen. Hukar nånstans i eftermälet av herr-EM?

Rufus 2016-06-29 11:12

Beklämmande att Förbundet inte tog chansen att sprida lite olympisk glans över damfotbollen och direktsände (åtminstone streamade) "The Sundhage Show" från Halmstad!

Och angående den statistiska frågan med antalet aktuella och/eller före detta spelare från Linköpings FC... Två målvakter plus tio utespelare med LFC-anknytning - "ett lag i laget", med andra ord - så kommer det knappast att ensamt avgöra Sveriges öde i förestående OS. Kul ändå för @Martin, @The Observer och övriga LFC-supportrar att få gôtta sig lite!

The Observer 2016-06-29 12:03

Ajajaj @Rufus - sakta i backarna med att utropa vem/vilka som är supportrar till Linköping! Man behöver inte vara supporter för att konstatera det jag tagit upp - mer svårtillgänglig är inte statistiken och har man sedan följt damfotboll ett tag så blir det ännu enklare.....

Och Rufus själv håller på.......Rufus??????

Rufus 2016-06-29 12:37

Nåja, min bäste "observatör", man behöver inte vara synskt begåvad för att lista ut åt vilket håll sympatierna lutar... (Fniss) Alla har vi våra favoritlag, eller? ;) Själv råkar jag bo i Linköping och har nära till en fotbollsarena där en damallsvensk serieledare huserar, så... Resten får du/ni gissa!

The Observer 2016-06-29 15:54

@Rufus: Då kanske du bara "glömde" att nämna dig själv själv som supporter till Linköping i kommentaren ovan?

Du får väl fundera över om det i din värld är möjligt att vara damfotbollssupporter i allmänhet och/eller kanske ha flera favoritlag? Och - kan/får man skriva om något som är intressant UTAN att det för den skull handlar om att vara supporter? Du får väl klura lite på det.

Det är nog bäst att var och en talar för sig själv också i fortsättningen....sedan får vem som helst gissa vad som helst. För några veckor sedan gissades det här i kommentatorsfältet att jag var Rosengårdssupporter. So, keep guessing!

Rufus 2016-06-29 16:57

Tack för den - kanske - välförtjänta åthutningen, @The Observer! Ibland skenar fantasin iväg, men det är kul att läsa mellan raderna och tolka tecken... Det är å andra sidan ingen kardinalsynd att hysa sympatier för ett eller flera lag samtidigt som man kommenterar fotboll? Jo, det förstås - om du är domare!

I'll keep guessing! :)

The Observer 2016-06-29 18:44

@Rufus! Nu har vi kommit en bra bit från landslagsuttagningen och även om vår privata (?) lilla diskussion har sitt berättigande är det kanske dags att avsluta.

Min avsikt var inte en "åthutning" utan bara att förtydliga. Nej, självklart får vem som helst hålla på vilket lag som helst OCH skriva utifrån det! Jag är verkligen inte intresserad av att vara "domare". Däremot förbehåller jag mig rätten att ha synpunkter när etiketter klistras på mig eller sympatier fastslås av andra.

Tyvärr finns det en tendens att intressanta saker som skrivs (och verkligen inte nödvändigtvis av mig) avfärdas för snabbt som: ja, men det skriver hon/han/hen bara för att denne är supporter till lag XYZ. Själv tycker jag det är intressantare VAD som skrivs än VEM som skriver.

Framför allt tycker jag det är kul med lite liv i kommentatorsfältet på sajten. Därför hoppas jag du kommer att fortsätta (liksom jag)!

Rufus 2016-06-30 11:30

Det allra sista stycket i din text, @The Observer, håller jag fullständigt med om! Däremot är det naturligtvis inte bara du och jag som ska stå för "underhållningen" till läsekretsen... Ha ett fortsatt bra och minnesvärt fotbollsår!

Lina Hurtig, här mot Szilvia Szeitl och Dora Papp, var tidigt på språng med 1-0-målet. FOTO: Carl Sandin/Bildbyrån.

Anfallsglädje och raka linjer gav svensk storseger

Två regelrätta triumfer och en skrivbordsseger på gång. Den inställda matchen mot Danmark ledde till fler diskussioner än de sportsliga ansträngningarna för att ta trean mot Ungern. Nollan sprack efter en kvart och Sverige vann med 5–0 på Borås Arena.

Norge ställs mot Holland

Norge har inlett VM-kvalet starkt och har full pott efter två matcher. Nu ställs man mot tuffare motstånd, regerande EM-mästarna Holland.

Danmarks återbud definitivt

Både det svenska fotbollförbundet och UEFA bekräftar att fredagens länge emotsedda VM-kvalmatch i Göteborg är inställd. – Det finns bara förlorare i det här. Även från vår sida med supportrar och spelarna som skulle gå ut på Gamla Ullevi med mycket publik, sade Peter Gerhardsson under en presskonferens.

Danmark ställer in VM-kvalet - officiellt besked dröjer till torsdag

Det nordiska mötet mellan Sverige och Danmark i Göteborg på fredag går om intet. Onsdag lunch meddelade det danska fotbollförbundet att matchen inte kan spelas.

CL: Tuff lottning för Rosengård, lättare för Linköping

Dröm eller mardröm? De svenska representanterna i Champions League fick verkligen antingen eller. FC Rosengård åkte på Chelsea medan Linköpings FC får mäta sina krafter med mer överkomliga Sparta Prag i åttondelen.

Få förändringar – men Gerhardsson förmådde överraska med Julia Roddar

Peter Gerhardsson litar på sin målvaktstrio, gör ett byte i backlinjen och plockar in en debutant på det centrala mittfältet. Julia Roddar var det överraskande namnet när truppen till VM-kvalet mot Danmark och Ungern presenterades.

Växjö DFF klart för Damallsvenskan

Växjö DFF vann vanan trogen helgens match. Dagen efter kom det stora jublet när laget räknade in avancemanget till Damallsvenskan.

Skånefokus i Damallsvenskan

Det spelas dubbla Skånederbyn i Damallsvenskan under lördagen. Intressanta ingångar är hur FC Rosengård hanterar veckans plötsliga tränarrockad och om Vittsjö GIK eller Limhamn Bunkeflo tar möjligheten att nå ännu säkrare mark.

Majgaard Jensen lämnar FC Rosengård – med omedelbar verkan

FC Rosengård och Jack Majgaard Jensen har gemensamt beslutat att avsluta samarbetet, skriver klubben i ett pressmeddelande.