Tankar runt allsvenskan - 10
Jadu. Vi ven egentligen inte så mkt. Förutom att Linköping har seriens bästa försvar. Det blir svårt att göra mol mot dem. Hur lyckas de dock utan Seger, Landström (och Asllani)? Malmö borde åter igen vara en favorit till ädelmetall. Silver? G...?
Bakom dessa två hotar Göteborg som är (tillsammans med KIF Örebro) ensam om att man i stort sett behållit truppen (ok, Dahlkvist för Rybäck). Radarparet Lindén - Liljegärd blir åter igen farligt.
Men vad händer med Djurgården och Umeå? Finanskrisens lag som tappat MÅNGA spelare. Lyckas Tyresö att klara sig i övre halvan av tabellen? Vad gör AIK:s unga lag? Hammarby utan Kicki? Sunnanå utan Hanna?
Hur påverkar vintern som förstört försäsongen i Stockholm?
Jag har massor med frågor och desto mindre svar. I slutet av april har vi fått en hel del fingervisningar.
Låt snön smälta och termometern stiga och fotbollen börja...
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Malmö blir att räkna med på allvar den här säsongen och jag tror dessutom att både Göteborg och Örebro som fått behålla i princip hela sina spelartrupper tar kliv uppåt i tabellen.
Linköping är ramstarkt och har som Rainer säger seriens bästa försvar och målvakt, men jag sätter ett litet frågetecken för anfallsspelet även om Linda Sällström inlett mycket starkt i sitt nya lag.
Dessa fyra kommer att slåss om guldet. LFC och Malmö håller jag som snäppet vassare än de två andra lagen.
Vad tror du, Alva?
Jag tror att det blir AIK, Krisianstad och Djurgården i botten.
Tyvärr är det bara att konstatera att allsvenskan blir sämre i år men det ger utrymme för våra unga talanger som kommer att få chansen i stället.
Om 2-3 år så kommer allsvenskan att vara mycket bra igen.
Msåte naturligtvis tro på 'mitt' LFC i år också. Försvaret som var seriens bästa den gågna säsongen har om möjligt blivit ännu starkare och Sofia i mål kommer vara taggad att visa Dennerby och Co att det var fel att spola henne på fotbollsgalan. Att man tappat en del anfallskraft är ju inget att sticka under stolen med, men som sagt mitt tips är att LFC vinner damallsvenskan 2010.
När Malmö värvade en målskytt av rang, vilket de saknat när Melis helt tappat stinger i fjol, så tror jag det blir riktigt bra i år.
AIK och Djurgården kommer lbi bottenlag i år, det är bara att titta på deras spelartrupper. Tror faktiskt att Göteborg tar hem det i år. Sulle vara riktigt roligt!!!!
Glöm inte Tyresö, som har gjort bra förvärvningar. Skulle inte bli förvånad om dom hamnar bland fem i toppen.
Jag tror på Ldb i år (igen), främst utmanat av LFC och KGFC. Inga tunga förluster i år, om Scasna, Melis och Sjögran håller sig friska blir det guld.
AIK, Djurgården och Kristianstad har knappt några lag alls känns det som, blir nog tufft.
Annars känns det kul och ovanligt ovisst hur bra lagen är i förhållande till varandra.
Har du glömt UIK? Dom spelar ju i alla fall i europa cupen. Dom hamnar som vanligt på medaljplats. De förlorade ju i alla fall inte mer än 8 spelare an landslags klass, men har ändå spelat 0-0 mot Malmö under försäsongen.
Glöm inte stjärnorna i nord. Det finns vinnerkultur i den föreningen. Bäva LDB och Linköping!
Och bara vänta, UIK brukar lyckas att "vaska" fram en fixstjärna inför varje säsong, Minns Hanna Ljungberg, Marta de Silva, Ramona bachman,
vem blir det månne i år. Jag sätter en slant på Sofia Jacobsson.
110% UIK fan.
Lisa Dahlkvist var den spelare som Göteborg saknade förra året. Med henne i laget är guldet definitivt närmare den kommande säsongen än den gångna.
Jag vill påstå att Göteborgs värvning av Lisa betyder GULD!
Jag vågar tippa hela tabellen...
- Göteborg
- Malmö
- Linköping
- Umeå
- Örebro
- Tyresö
- Sunnanå
- Hammarby
- AIK
- Djurgården
- Jitex
- Kristianstad
Sophia Lindorsson i Jitex kommer för övrigt att få flest gula/röda kort.
När säsongen är slut står Liljegärd som skytteligavinnare.
AIK bottenlag ?? knappast troligt väl , dom har landslagspelare i hela backlinjen (nästan ,landslagspelare på hela mittfältet visserligen de ungre landslagen och vad jag har hört så har dom 2 vassa anfallare på gång från utlandet, sen dräller hela AIK av landlagsspelare i årskullarna 1993+1994 så tvärtom jag tror att dom kommer dominera hela allsvenskan kanske inte iår men från och med nästa år
Mittenlagen är svåra att tippa, och för att vara ärlig har jag dålig koll på stockholmslagen. Kan hända att AIK klättrar upp till plats 6. Men topp 5 i tabellen står sig stadiga mot AIK. Men denna säsongen tror jag definitivt att alla laga kan vinna mot alla lagen. En jämn allsvenska 2010, kommer bli riktigt spännande att följa.
//Tabelltipparen
Hoppas verkligen att AIK kan komma igen, och visa att de tillhör toppen. Sembrant är riktigt bra, hon håller ihop försvaret. Mittfältet är spännande och förhoppningsvis så stärker Fors upp till hösten. Anfallarna det pratas om låter intressant.
Tyresö tror jag annars blir superfarliga.
Skulle tippa ungefär såhär:
1-4 Göteborg, Umeå, Malmö, Linköping
5-7 Örebro, AIK, Tyresö
8-9 Hammarby, Sunnanå,
10-12 Jitex, Kristianstad, Djurgården
Hopvärvade lag blir sällan bra, då det saknas ryggrad i dessa lag ,alla verkar tycka att det finns någon annan som kan grovjobba ,men vi får väl se ! Göteborg måste väl bli fariga då dom är det enda laget med en intakt trupp och dessutom duktiga tränare ,det är mina favoriter till Guldet, Stockholmslagen ser ut att få problem att få till trupper överhuvudtaget,Hammarby ser ut att ha skött sig bäst men brukar ändå ha svårt att hålla en hög nivå under en längre tid!
Och dom har inte plockat upp några av sina unga talanger och det kan bli farligt på sikt.AIK och Djurgården däremot har tagit ett flertal spelare födda på 90 talet tom 930or det finns tillochmed 94 or i årets allsvenska och det skall bli kul att följa dessa bland "tanterna" tror att dessa lag får svårt att hänga med i toppen men får något av dem en bra start så kan det nog rulla på ganska bra, spännande för 08 orna i alla fall, speciellt i Solna som verkligen laddar på med ungt, Linköping har väl blivit hårdast drabbat med ett antal spelare som flyttat till andra klubbar borde rimligen få svårt att fylla dessa luckor särskilt som man bara tagit in äldre mindre hungriga spelare,Umeå kan fortfarande leva på sitt namn och med tanke på alla yngre spelare så kommer ett antal poäng bärgas hemma i umeå bara på den respekt laget(namnet) medför Slutligen Malmö som får bli årets Dark Horse ,såg bra ut förra året och lär knappast vara sämre nu,enda laget som kan utmana Göteborg ? Örebro/Sunnanå/Jitex/Krisianstad harvar längst ner i botten och får kämpa för att vara kvar
1 Göteborg
2 Malmö
3 AIK
4 Linköping
5 Hammarby
6 Umeå
7 Djurgården
8 Tyresö
9 Örebro
10 Jitex
11 Sunnanå
12 Kristianstad
- Malmö....Starkt i alla lagdelar, grymma offensiva spelare, bredast trupp
- Göteborg....Fått behålla sina stjärnor och värvat smart. Något tunn trupp.
- Linköping....Högklassiga spelare men saknar det lilla extra i år.
- Örebro.....Samma lag som 2009 har blivit ett år bättre
- Umeå......blandning av ungt och gammalt, kan blanda sig i toppstriden
- Tyresö......Starka nyförvärv, kan hamna ännu bättre om man får ihop laget och lagkänsla
- Sunnanå.....Utländska stjärnorna lyfter laget
- Hammarby.....Jämn trupp utan stjärnor, kan överraska.
- Kristianstad.....Stabil startelva. Åker ur om man drabbas av skador. Tunn trupp!
- Jitex....Saknar några riktiga stjärnor. Lagkänsla och underskattning räddar laget?
- AIK.......Vem ska göra något offensivt här? Kan räddas av sena värvningar.
- Djurgården....Orutinerat ungt lag. Stora förluster men några smart nyförvärv.
Odds ute för slutvinnare:
Linköpings FC 1,65
LDB FC Malmö 2,70
Kopparbergs/Göteborg 5,25
Umeå IK 7,00
KIF Örebro 40,00
Tyresö FF 75,00
Djurgården 90,00
Sunnanå SK 120,00
Kristianstads DFF 200,00
Hammarby IF DFF 250,00
AIK 250,00
Jitex BK 350,00
Kommentar: 1,65 på LHC låter onekligen LÖJLIGT LÅGT med tanke på vad som sagts so far i denna tråd. 5,25 på K/G samtidigt riktigt intressant! Känns som det ska vara ganska jämna odds på LHC, Malmö och K/G på förhand, eller...?
Odset på AIK är rätt märkligt, även om Guld inte är troligt så är ju chansen att vi vinner betydligt större än Kristianstad. Men spelbolagen är väl så säkra på att de inte vinner och vill hetsa fram spel från supporters som jag.
Håller med angående AIK! Skumt odds, även om den blir svår att jobba in. Jag tycker även 40 ggr på Örebro och 90 ggr på Djurgården är för högt. De båda var ju inte alls många poäng bort från Linköping ifjol och har väl minst lika bra lag i år. Samtidigt som flera av topplagen tappat något. Intressant säsong att vänta! Kan mkt väl bli en "uppstickare" som drar längst.
Bästa oddset är ju helt klart Göteborg/att AIK skulle vinna är nog långsökt om man tittar på deras trupp, men jag tror att laget är ganska bra , deras Juniorlag slog Linköping Kenty ganska lätt och det är stor skillnad på A-laget, men å andra sidan är det stor skillnad på ett Div 1 lag och ett allsvenkt, 100 kr och få tillbaka 25 papp ,,,nja det går jag nog in med
Alldeles för lågt odds på LFC även om de i dagsläget har åtrvunnit något av den anfallsstyrka man tappade i o m förlusterna av Seger, Landis och Kosse. Med Öqvist tillbaka och högintressanta nyförvärv i Sällström och nya amerikanskan Kasey Langdon så ska det bli spännande att se vad laget går för i år. Även LdB Malmös odds är för lågt med tanke på floppen förra säsongen trots ett starkt lag på pappret.
Spontant känns oddset på Göteborg RIKTIGT intressant och frågan är om oddssättaren förstått att de faktiskt är favoriter i år.
Men vad hände med Anne Mäkinen? Hon står inte längre med i AIKs trupp. Har hon plötsligt estämt sig för att lägga av?
Mäkinen har ju lagt av redan i vintras. Följer ni svenskar inte med er egen serie?
AIK blir sist, vinner knappast en enda match.
Men jag försöker hänga med, men det skrivs ju ingenting! Det senaste jag läste var att hon inte bestämt sig. Nu känns det onekligen lite tungt för AIK. Satan då.
Det är i det närmaste omöjligt att si hur Damallsvenskan 2010 slutar. Jag har sett för lite träningsmatcher i år, men av allt jag hört, sett och läst tippar jag:
1-3: Malmö, Linköping, Göteborg
4-5: Örebro, Umeå
6-9: Tyresö, Djurgården, Hammarby, Sunnanå
10-12: AIK, Jitex, Kristianstad
Ngn som har en kommentar om unge Helin i dif?

Nu är det ungefär 5 veckor kvar till damallsvenskan 2010 kickar igång.
Vad tror ni om säsongen?
Vilka spelare kommer det att snackas om? Vem vinner skytteligan? Vilken mittfältare blir viktigast för sitt lag? Vem får flest gula/röda kort? Vilken klubb har värvat bäst och vilket lag står som slutsegrare när säsongen summeras?
Det finns givetvis andra frågor som kan lyftas fram och diskuteras här. Vad tänker ni runt allsvenskan 2010?